Museum education in context: Teaching perspectives in Ciudad Juárez

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20983/chihuahuahoy.2024.22.6

Keywords:

teachers, cultural education, basic education, schools, museums

Abstract

In México, the Right to Culture is recognized in a solid legal framework; however, actions to guarantee its exercise are limited. Considering that schools and museums are a reference in the promotion of cultural activities for children and their families, this research aims to generate a diagnosis of the museum experiences of basic education teachers in Ciudad Juárez that allows to identify the challenges for the design of mediation strategies between museum and school. For this study, cooperative action research was performed, whose distinctive feature is the collaboration of various people from two or more institutions to solve problems of pedagogical practice through training itineraries. Thus, the personal and teaching experience of nine in-service teachers who perform various functions in different institutions in the city was recovered. It is concluded that the museum appears as a positive recall in the personal memory of the teachers as well as a training experience in the repertoire of teaching activities that allows addressing everything from official content to problems that can be interpreted by students from their contexts.

Author Biography

Evangelina Cervantes, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Profesora del Departamento de Humanidades de la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez (UACJ) y Coordinadora de la Unidad Juárez del Centro Chihuahuense de Estudios de Posgrado. Doctora en Educación, Maestra en Desarrollo Educativo, Licenciada en Derecho y Licenciada en Educación Preescolar. Su trayectoria en investigación se centra en el trabajo y formación docente, política educativa y didácticas especializadas.

References

Abad, B. (2023). Efectos de la pandemia por COVID-19 en museos de Andalucía. Análisis estadísticos y evaluación de los recursos digitales y económicos en la dinamización de las visitas. Revista de Estudios Andaluces, 46, 126-143. https://dx.doi.org/10.12795/rea.2023.i46.06

Abenza, E. y Robles, F. J. (2022). Los museos de Ciencias como recurso didáctico para la educación secundaria. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 42, 65-80. https://doi.org/10.7203/dces.42.19126

Alderoqui, S. S. (1996). Museo y escuela. Una sociedad posible (entre prólogo y artículo). En S. S. Alderoqui, Museos y escuelas. Socios para educar (pp. 29-43). Paidós.

Amar, V. (2020). Disfrutar del aprendizaje en el museo. Ideas para generar situaciones y experiencias educativas en primaria. Voces de la Educación, 5(9), 26-39. https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/186

Anderson, D., Kisiel, J. y Storksdieck, M. (2006). Understanding Teachers’ Perspectives on Field Trips. Discovering Common Ground in Three Countries. Curator, 49(3), 365-386. https://doi.org/10.1111/j.2151-6952.2006.tb00229.x

Bedolla, A. G. (2022, 30 de octubre). Esta semana en Haciendo Memoria con: Ana Graciela Bedolla Giles. [Archivo de video]. Facebook. https://www.facebook.com/watch/?v=5590244534396179

Cantón, V. (2013). Desarrollo de la educación patrimonial en México. Una propuesta de periodización. Correo del Maestro. Revista para Profesores de Educación Básica , 209, 1-17. https://bit.ly/39UJ4ZO

Consejo Internacional de Museos (Icom). (2022). Definición de museo. https://icom.museum/es/recursos/normas-y-directrices/definicion-del-museo/

Consejo Nacional para la Cultura y las Artes (Conaculta). (2010). Encuesta Nacional de Hábitos, Prácticas y Consumo Culturales. Conaculta. https://bit.ly/3NeZIRn

Del Valle, M., Ayelén, X. y García-Romano, L. (2020). Museos virtuales iberoamericanos en español como contextos de enseñanza y aprendizaje de las ciencias naturales. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 17(1), 1301-1–1301-21. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2020.v17.i1.1301

Díaz-Barriga, F. (2020). Dispositivos pedagógicos basados en la narrativa. Fundación SM.

Escribano, A. (2015). Reseña de Manual para el desarrollo de proyectos educativos de museos. Revista Educatio Siglo XXI, 33(2), 347-350. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/49463/1/Manual%20para%20el%20desarrollo%20de%20proyectos%20educativos%20de%20museos.pdf

Gallegos, S. (2023, 18 de mayo). Día Mundial de los Museos. Entre la cultura y la diversión. El Diario de Juárez. https://diario.mx/juarez/entre-la-cultura-y-la-diversion-20230517-2056669.html

García, Á. (1994). Didáctica del museo. El descubrimiento de los objetos. Ediciones de la Torre.

Gobierno de México. (2023). Museos en Juárez, Chihuahua. Sistema de Información Cultural. https://sic.cultura.gob.mx/lista.php?table=museo&estado_id=8&municipio_id=37#

Gómez-Mendoza, Y. (2022). Estado del arte sobre la educación en museos (2000-2020): demarcación de un estudio acerca de los procesos educomunicativos en museos de ciencias. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 52, 267-282. https://doi.org/10.17227/ted.num52-13909

González, J. M. y Becerra, M. T. (2019). Educación no formal. El papel del profesorado en las visitas didácticas a los museos. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 37, 37-50. https://doi.org/10.7203/dces.37.13307

Huerta, R. (2009). Maestras y museos. Matrimonio de conveniencia. Revista Educación y Pedagogía, 21(55). https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9759

Huerta, R. (2011). Maestros, museos y artes visuales. Construyendo un imaginario educativo. Arte, Individuo y Sociedad, 23(1), 55-72. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2011.v23.n1.5

Ibáñez, L. (2023). Ciudades para el futuro. Nuevos modos de la mediación cultural entre colecciones y públicos. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, 186, 125-136. https://doi.org/10.18682/cdc.vi186.9261

Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (INEGI). (2023). Comunicado de prensa núm. 268/23. Estadística de Museos (EM) 2022. INEGI. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2023/EstMuseos/EstMuseos2022.pdf

León-Ortiz, C. D., León, C. H. y Troya, H. A. (2023). El desarrollo de competencias profesionales: una aproximación de la universidad a los museos y sitios arqueo-arquitectónicos. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 21(40), 129-144. https://doi.org/10.29197/cpu.v21i40.520

Ley General de Educación. (2019). Diario Oficial de la Federación.

López, M. J. y Guerrero, R. (2021). La didáctica de la historia local de Córdoba, a través del museo arqueológico como praxis educativa en el grado de educación primaria. Praxis Educativa, 25(2), 1-20. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2021-250212

Lucas, L., Trabajo, M. y Beatriz, B. (2020). El museo como laboratorio escolar. Análisis de buenas prácticas. Arte, Individuo y Sociedad, 32(2), 299-317. https://doi.org/10.5209/aris.63288

Melgar, M. F. (2019). ¡Todo me gustó! Los niños y sus percepciones de una actividad educativa en un museo. Educatio Siglo XXI, 37(1), 167-194. https://doi.org/10.6018/educatio.363451

Melgar, M. F., Donolo, D. S. y Elisondo, R. C. (2018). Experiencias en museos. Zonas educativas posibles. Edetania: Estudios y Propuestas Socio-Educativas, 53, 241-256. https://revistas.ucv.es/edetania/index.php/Edetania/article/view/333

Mena, J. (2020). Implementación en el museo de las metodologías basadas en las artes: una experiencia didáctica a partir de las metodologías artísticas de enseñanza-aprendizaje. ANIAV, Revista de Investigación en Artes Visuales, 7, 35-45. https://doi.org/10.4995/aniav.2020.12980

Mendoza, R. A. y Mancera-Valencia, F. J. (2023). La museopedagogía, museos y educación primaria. En F. J. Mancera-Valencia y E. A. Mayagoitia (Eds.), Patrimonio Cultural y Educación (pp. 243-256). Editorial Upnech.

Ministerio de las Culturas, las Artes y el Patrimonio. (2021). Educación patrimonial. Miradas y trayectorias. Gobierno de Chile. https://admincatalogo.cultura.gob.cl/adjuntos/recursos/09v2t3Xcxy.pdf

Paz, M. B., Martínez, Á. y Gradín, C. (2023). “El museo en camino”. Confluencia de discursos, procesos y prácticas artístico-educativas. Revista Internacional de Humanidades, 19, 1-13. https://doi.org/10.37467/revhuman.v19.4929

Pedersoli, C. (2021, 16 de noviembre). Museos de ciencia y su relación con la escuela. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=vPy2vVIE22U

Plan Estratégico de Juárez. (2022a). 19.1 Garantizar el acceso a los eventos culturales. Juárez 2030. https://juarez2030.mx/ods/19-estimular-las-manifestaciones-artisticas/19-1-garantizar-el-acceso-a-los-eventos-culturales/

Plan Estratégico de Juárez. (2022b). Informe de Avances de Juárez 2030. Plan para una ciudad sostenible. Plan Estratégico de Juárez, A. C.

Rodrigues, F. M. (2023). El cuestionario en una investigación cualitativa. Reflexiones teórico-metodológicas. Revista Pesquisa Qualitativa, 11(26), 28-49. http://dx.doi.org/10.33361/RPQ.2023.v.11.n.26.467

Rodríguez, J. (2022). Los museos y TikTok. Acercar el arte a los más jóvenes. Revista Internacional de Cultura Visual, 9, 1-10. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3677

Roitman, D. (2019). El museo como instrumento educativo hacia la diversidad. La experiencia del Museo Judío de Chile. Cuadernos Judaicos, 36, 135-152. https://doi.org/10.5354/0718-8749.2019.55873

Rojo, F. A. (2019). Reflexiones en torno a la labor curatorial y pedagógica del museo. Instituto Tecnológico Metropolitano.

Sánchez, I. M., González, L. A. y Esmeral, S. J. (2020). Metodologías cualitativas en la investigación educativa. Editorial Unimagdalena.

Santacana, J., Llonch, N. y Martín, C. (2018). Aprender ciencias a través de la arqueología prehistórica: una experiencia didáctica con kits educativos en el museo. ETD. Educaçao Temática Digital, 20(3), 604-622. https://doi.org/10.20396/etd.v20i3.8651711

Schmilchuk, G. (2003). Museos: comunicación y educación. Antología comentada. Centro Nacional de Investigación; Documentación e Información de Artes Plásticas.

Secretaría de Cultura. (2020). Programa Sectorial de Cultura 2020-2024. Diario Oficial de la Federación.

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2020). Chihuahua. La entidad donde vivo. Tercer grado. SEP. https://libros.conaliteg.gob.mx/2022/P3CHH.htm#page/1

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2022). Plan de estudios de la educación básica, 2022. SEP.

Van Lonkhuijzen, D. M., Vargas, I. A., Zanon, A. M. y Wiziack, S. R. (2022). Educação ambiental e museus: janelas epistemológicas do passado, presente e futuro. Interações, 23(3), 617-634. https://doi.org/10.20435/inter.v23i3.3435

Villa, D. (2023, 18 de noviembre). Ofrece La Rodadora descuentos para excursiones escolares. El Diario de Juárez. https://diario.mx/juarez/ofrece-la-rodadora-descuentos-para-excursiones-escolares-20231118-2121726.html

Published

2024-08-21

How to Cite

Cervantes, E., & Ronquillo Chávez, C. C. . (2024). Museum education in context: Teaching perspectives in Ciudad Juárez. Chihuahua Hoy, e6332. https://doi.org/10.20983/chihuahuahoy.2024.22.6

Issue

Section

Artículos de investigación