Between tensions and learnings: Building a learning community in a public elementary school in Ciudad Juárez

Authors

  • Luis Gonzalo Valenzuela Benítez Universidad Pedagógica Nacional del Estado de Chihuahua / Universidad Autónoma de Ciudad Juárez https://orcid.org/0009-0008-8830-6501

DOI:

https://doi.org/10.20983/chihuahuahoy.2025.23.10

Keywords:

continuing professional development, learning community, participatory action research

Abstract

This article presents some findings from a participatory action research project carried out in a public elementary school in Ciudad Juárez, aimed at building a learning community. The experience made it possible to identify structural, institutional, and subjective tensions that emerge when attempting to establish spaces for horizontal dialogue, teacher collaboration, and collective knowledge construction. Through a qualitative approach and a participatory paradigm, the study analyzed challenges such as resistance to reasoned dissent, vertical management of conflicts, institutional rigidity, and the researcher’s own epistemic contradictions. The results show that the construction of learning communities cannot be understood as a linear or replicable process, but rather as a situated, unstable, and deeply human experience. The idealization of school participation is problematized, and conflict is proposed as a constitutive dimension of collective learning. Finally, it is argued that research not only transforms communities, but also the researcher, who must maintain a reflective practice consistent with the paradigm they claim to uphold.

Author Biography

Luis Gonzalo Valenzuela Benítez, Universidad Pedagógica Nacional del Estado de Chihuahua / Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Licenciado en Educación Primaria por la Escuela Normal Experimental Miguel Hidalgo. Maestro en Desarrollo Educativo por el Centro Chihuahuense de Estudios de Posgrado y Doctor en Ciencias de la Educación por el Centro de Investigación y Docencia. Actualmente, profesor en educación básica de nivel primaria federal, así como en la Licenciatura en Pedagogía y de la Maestría en Gestión Escolar de la Universidad Pedagógica Nacional del Estado de Chihuahua y en la Licenciatura en Educación de la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.

References

Aguirre-Canales, V. I., Gamarra-Vásquez, J. A., Lira-Seguín, N. A. M. y Carcausto, W. (2021). La formación continua de los docentes de educación básica infantil en América Latina: una revisión sistemática. Investigación Valdizana, 15(2), 101-111. https://www.redalyc.org/journal/5860/586068493005/html/

Andrades-Moya, J. (2023). (Re)construcción dialógica de los planos de la convivencia escolar y del concepto de comunidad educativa. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 28(98), 729-753. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v28n98/1405-6666-rmie-28-98-729.pdf

Angrosino, M. (2015). Recontextualización de la observación. En N. Denzin y Y. Lincoln (Comps.), Manual de investigación cualitativa. Volumen IV: Métodos de recolección y análisis de datos (pp. 203-234). Gedisa.

Apple, M. (2021). Política cultural y la educación (P. Manzano, Trad.; 3.a ed.; obra original publicada en 1996). Morata.

Arellanos, N. (2020). La formación continua docente mediante el desarrollo de una comunidad de práctica virtual. En C. Lindín, M. Esteban, J. Bergmann, N. Castells y P. Rivera-Vargas (Eds.), Llibre d’actes de la I Conferència Internacional de Recerca en Educació. Educació 2019: reptes, tendències i compromisos (pp. 1078-1085). LiberLibro. https://www.ub.edu/ired19/actes_proceedings_ired_19.pdf

Aubert, A., Duque, E., Fisas, M. y Valls, R. (2004). Dialogar y transformar: pedagogía crítica del siglo XXI. Graó.

Aubert, A., Flecha, A., García, C., Flecha, R. y Racionero, S. (2008). Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Hipatia.

Carr, W. (2006). Philosophy, Methodology and Action Research. Journal of Philosophy of Education, 40(4), 421-435. https://doi.org/10.1111/j.1467-9752.2006.00517.x

Carr, W. y Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza: la investigación-acción en la formación del profesorado. Martínez Roca.

Carrasco-Aguilar, C., Ortiz, S., Verdejo, T. y Soto, A. (2023). Desarrollo profesional docente: facilitadores y barreras a partir de la carrera docente en Chile. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 31(56), 2-23. https://doi.org/10.14507/epaa.31.7229

De Sousa Santos, B. (2009). Una epistemología del sur: la reinvención del conocimiento y la emancipación social. Siglo XXI.

Elboj, C., Puigdellívol, I., Soler, M. y Valls, R. (2006). Comunidades de aprendizaje: transformar la educación (5.ª ed.) Graó.

Fals Borda, O. (1985). Conocimiento y poder popular: lecciones con campesinos de Nicaragua, México y Colombia. Siglo XXI.

Fals Borda, O. (2009). La investigación acción en convergencias disciplinarias. Revista Paca, 1, 7-21. https://doi.org/10.25054/2027257X.2194

Fals Borda, O. y Rahman, M. (1991). Acción y conocimiento: cómo romper el monopolio con la investigación-acción participativa. Cinep.

Feito, M. y López F. (2008). Construyendo escuelas democráticas. Hipatia.

Fernández, C., Morales, N., Medina, D. y Prats, G. (2020). Autonomía de la gestión escolar en la educación básica en México: identificación de factores que la obstaculizan o permiten su desarrollo. Revista Inclusiones, 7 (Número especial: Homenaje a Maja Zawierzeniec), 62-83. https://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/349

Filmus, D. (2005). Cecilia Braslavsky y el nuevo paradigma educativo. Perspectivas, 35(4), 1-9. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000146413_spa

Flecha, R. (2015). Comunidades de aprendizaje: sueños posibles para todas las niñas y niños. Aula de Innovación Educativa, 241, 12-16. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5099878

Flecha, R., Guo, M., Khalfaoui, A., López, A., Puigvert, L., Rodríguez, R., Rodríguez, A. y Valls, R. (2024). Guía de comunidades de aprendizaje. Hipatia.

Flecha, R., Padrós, M. y Puigdellívol, I. (2003). Comunidades de aprendizaje: transformar la organización escolar al servicio de la comunidad. Organización y Gestión Educativa, 5, 2-13. https://www.researchgate.net/publication/39206657

Flecha, R. y Puigvert, L. (2005). Formación del profesorado en las comunidades de aprendizaje. Revista Colombiana de Educación, 48, 12-36. https://www.redalyc.org/pdf/4136/413635242002.pdf

Flecha, R. y Torrego, L. (2012). Aprendizaje dialógico y transformaciones sociales: más allá de los límites. Lenguaje y Textos, 36, 15-24. https://portalcientifico.unileon.es/documentos/61b9972a8bc05f42e9384b95?lang=ca

Freire, P. (1997). Pedagogía de la autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa (J. Mellado, Trad.). Siglo XXI.

Freire, P. (2022). Pedagogía del oprimido (33.ª ed.; obra original publicada en 1970). Siglo XXI.

Gadamer, H.-G. (1998). Verdad y método II: Complementos y epílogos (A. Acevedo, Trad.). Ediciones Sígueme.

Gadamer, H.-G. (1999). Verdad y método I (J. Mardomingo y E. Fernández, Trads.). Ediciones Sígueme.

Guba, E. G. y Lincoln, Y. S. (1994). Competing Paradigms in Qualitative Research. En N. Denzin y Y. Lincoln (Eds.), Handbook of Qualitative Research (pp. 105-117). SAGE.

Guba, E. G. y Lincoln, Y. S. (2002). Paradigmas en competencia en la investigación cualitativa. En C. Denman y J. Haro (Eds.), Por los rincones. Antología de métodos cualitativos en la investigación social (pp. 113-145). El Colegio de Sonora.

Hernández, M. y Flores, A. (2021). La formación docente desde el enfoque crítico-social. Entre reproducción y la resistencia. Espacios en Blanco. Revista de Educación, 1(31), 27-40. https://www.scielo.org.ar/pdf/eb/v31n1/1515-9485-eb-31-01-00027.pdf

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (3.ª ed.). McGraw-Hill Education.

Heron, J. y Reason, P. (1997). A Participatory Inquiry Paradigm. Qualitative Inquiry, 3(3), 274-294. https://doi.org/10.1177/107780049700300302

Heron, J. y Reason, P. (2008). Extending Epistemology within a Co-operative Inquiry. En P. Reason y H. Bradbury (Eds.), The SAGE Handbook of Action Research: Participative Inquiry and Practice (2.a ed.; pp. 366-380). SAGE.

Hooks, B. (2017). Enseñar a transgredir: la educación como práctica de la libertad. Capitán Swing.

Iglesias, V., Estévez, I., Souto-Seijo, A. y González-Sanmamed, M. (2018). Entre lo formal y lo no formal: un análisis desde la formación permanente del profesorado. Educar, 56(1), 91-107. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1095

Imbernón, F. (2011). Un nuevo desarrollo profesional del profesorado para una nueva educación. Revista Ciencias Humanas, 12(19), 75-86. https://revistas.fw.uri.br/revistadech/article/view/343/623?utm

Imbernón, F. (2017). Ser docente en una sociedad compleja: la difícil tarea de enseñar. Graó.

Imbernón, F. (2020). La formación permanente del profesorado. Algunas inquietudes, evidencias y retos a superar. Revista Crónica, 5) 103-112. https://revistacronica.es/index.php/revistacronica/article/view/93

Imbernón, F. (2024). Tendencias y retos internacionales en la formación permanente del profesorado para la innovación educativa. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 8(1), 215-229. https://doi.org/10.32541/recie.2024.v8i1.pp215-229

Imbernón, F. y Canto, P. J. (2013). Formación y desarrollo profesional del profesorado en España y Latinoamérica. Revista Electrónica Sinética, 41, 1-13. https://www.redalyc.org/pdf/998/99828325009.pdf

Iribarren, I., Ithuralde, R., Garelli, F., Mengascini, A., Dumrauf, A. y Cordero, S. (2021). Formación docente desde la educación popular en ciencias naturales, ambiental y en saludo: algunas tensiones y experiencias. InterCambios, 8(2), 25-32. https://ojs.intercambios.cse.udelar.edu.uy/index.php/ic/article/view/331/248

Jara, O. (2018). Para sistematizar experiencias: una propuesta teórica y práctica. CINDE.

Kemmis, S. y McTaggart, R. (2013). La investigación-acción participativa: la acción comunicativa y la esfera pública. En N. K. Denzin y Y. S. Lincoln (Comps.), Estrategias de investigación cualitativa. Manual de investigación cualitativa. Vol. III (pp. 361-439). Gedisa.

Krichesky, G. y Murillo, J. (2018). La colaboración docente como factor de aprendizaje y promotor de mejora: un estudio de casos. Educación XX1, 21(1), 135-156, www.redalyc.org/pdf/706/70653466007.pdf

Lamas-Aicón, M., Carrasco-Aguilar, C. y Morales, M. (2022). Organización de un equipo de convivencia escolar: barreras macro, meso y microsistemas. PSYKHE, 31(2), 1-13. https://doi.org/10.7764/psykhe.2019.21815

Martínez, V. y Menezes, M. (2019). Historia y formación del profesorado. Educação em Questão, 57(54), 1-23. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2019v57n54ID19515

Mayor Paredes, D. (2018). Prácticas de aprendizaje-servicio como escenarios de confluencia entre la educación escolar y social. Revista Iberoamericana de Educación, 76(2), 35-56. https://doi.org/10.35362/rie7602847

Mayr, P. (2022). Epistemic Contradictions Do Not Threaten Classical Logic. Acta Analytica, 37(3), 551-573. https://doi.org/10.1007/s12136-021-00506-9

McLaren, P. y Kincheloe, J. (2008). Critical Pedagogy: Where Are We Now? Peter Lang.

Ornelas, C. (2009). El sistema educativo mexicano: la transición de fin de siglo. Fondo de Cultura Económica.

Sandín, M. P. (2003). Investigación cualitativa en educación: fundamentos y tradiciones. McGraw-Hill.

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2017). Aprendizajes clave para la educación integral. https://subeducacionbasica.edomex.gob.mx/sites/subeducacionbasica.edomex.gob.mx/files/files/Aprendizajes%20clave(1).pdf

Sepúlveda, C. y Murillo, J. (2011). El origen de los procesos de mejora de la escuela: un estudio cualitativo en 5 escuelas chilenas. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(3) 7-24. https://www.redalyc.org/pdf/551/55124665002.pdf

Temoche, T., Díaz, Y. y Gonzales, V. (2023). Modelos de formación docente continua en educación básica. Universidad y Sociedad, 15(4), 355-365. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202023000400355&lng=es&nrm=iso

Torres, C. A. (2001). Grandezas y miserias de la educación latinoamericana del siglo XX. En C. A. Torres (Comp.), Paulo Freire y la agenda de la educación latinoamericana en el siglo XXI (pp. 23-52). CLACSO.

Published

2025-10-22

How to Cite

Valenzuela Benítez, L. G. (2025). Between tensions and learnings: Building a learning community in a public elementary school in Ciudad Juárez. Chihuahua Hoy, 23(23), e7102. https://doi.org/10.20983/chihuahuahoy.2025.23.10

Issue

Section

Artículos de investigación