Analysis of the artisanal sotol value chain in Delicias, Chihuahua

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20983/chihuahuahoy.2024.22.9

Keywords:

competitive strategy, growth, production, revenue

Abstract

The consumption of sotol has great acceptance in Northern Mexico, because about 500 000 liters are produced annually. This industry presents an annual growth of 5% and the study aimed to analyze the value chain of artisanal sotol and suggest strategies to producers in Delicias, Chihuahua, to increase their income and identify opportunities for improvement. Surveys were conducted to 20 producers of the and it was concluded that the value chain has a simple structure, an organizational strategy is missing and they have a denomination of origin that guarantees the identity and elaboration of an original and unique flavor.

Author Biographies

Cristian Alonso Barragán Aviles, Universidad Autónoma Chapingo

Alumno adscrito al programa Doctorado en Ciencias en Economía Agrícola de la División de Ciencias Económico-Administrativas de la Universidad Autónoma Chapingo; Maestría en Ciencias en Economía Agrícola y de los Recursos Naturales, Ingeniero Agroindustrial ambos por parte de la Universidad Autónoma Chapingo.

Juan Hernández Ortiz, Universidad Autónoma Chapingo

Miembro del Sistema Nacional de Investigadores: Nivel 1; Pertenencia a núcleos académicos básicos: Posgrado de la División de Ciencias Económico-Administrativas de la Universidad Autónoma Chapingo, en los programas de Maestría en Ciencias en Economía Agrícola y de los Recursos Naturales y Doctorado en Ciencias en Economía Agrícola.

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Published

2024-11-08

How to Cite

Barragán Aviles, C. A., & Hernández Ortiz, J. . (2024). Analysis of the artisanal sotol value chain in Delicias, Chihuahua. Chihuahua Hoy, e5806. https://doi.org/10.20983/chihuahuahoy.2024.22.9

Issue

Section

Artículos de investigación