RESTORATION AND RESIGNIFICATION OF THE GOVERNMENT PALACE OF CHIHUAHUA: ICONOCLASIA AND FEMINISM

Authors

  • Dafne Ahmid Gómez Gómez Universidad Autónoma de Chihuahua
  • Jesús Adolfo Trujillo Holguín Universidad Autónoma de Chihuahua

DOI:

https://doi.org/10.20983/decumanus.2024.2.4

Keywords:

Iconoclasm, feminisms, heritage, restoration, protest, Chihuahua.

Abstract

This work on the restoration and re-signification of the Government Palace of Chihuahua addresses a crucial issue in the contemporary context, where the preservation of cultural heritage intersects with social and political changes. However, this restoration not only entails conserving a historical monument but also confronting contemporary iconoclasm and social demands for justice and equity. The feminist marches, which challenged the symbolism of the building, exemplify this conflict. The reinterpretation of the Government Palace as a democratic space, akin to the Greek Agora, highlights the potential of public spaces to drive social and political change. However, it raises questions about the preservation of cultural heritage in a context of redefining social values. This analysis leads us to reflect on the importance of memory, identity, and the power of citizen protest in shaping the present and future of society. It emphasizes the need to find a balance between preserving historical legacy and promoting social inclusion and equity. The methodology employed, which included interviews from feminist and heritage conservation perspectives, enriches the analysis and provides a multidimensional view of this complex issue. Ultimately, the article invites us to consider how to reconcile these seemingly divergent aspects in managing cultural heritage in a changing world.

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Author Biographies

Dafne Ahmid Gómez Gómez, Universidad Autónoma de Chihuahua

Doctorante en Educación, Artes y Humanidades, Master en Recursos Humanos, Especialidad en Valuación de Edificios, todos por la Universidad Autónoma de Chihuahua, Licenciatura en Arquitectura por el Instituto Superior de Arquitectura y Diseño, Licenciatura en Derecho (trunco) en la Universidad Autónoma de Chihuahua. Campos de estudios: Restauración, Conservación e Intervención del Patrimonio construido, museología y diseño de interiores. Profesora y administrativo en la Facultad de Ingeniería de la Universidad Autónoma de Chihuahua.

Jesús Adolfo Trujillo Holguín, Universidad Autónoma de Chihuahua

Doctor en Educación por la Universidad Autónoma de Chihuahua, Maestro en Educación por la Universidad Pedagógica Nacional, Licenciado en Educación Primaria por la Escuela Normal del Estado de Chihuahua y una especialidad en competencias docentes por la Universidad Autónoma de Madrid. Profesor-Investigador de la Facultad de Filosofía de la Universidad Autónoma de Chihuahua. Líneas de investigación: historia de la educación y formación de maestros. Tiene participaciones en congresos de investigación en España, Cuba, Colombia, Uruguay y México. Es miembro del Consejo Mexicano de Investigación Educativa, de la Sociedad Mexicana de Historia de la Educación y de la Red de Investigadores Educativos Chihuahua AC. Cuenta con perfil Prodep, y pertenece al Sistema Nacional de Investigadoras e Investigadores del Consejo Nacional de Humanidades, Ciencias y Tecnologías.

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Published

2024-10-31

Issue

Section

Investigación