Shopping centers at zmcm. The companies, location and production of a neoliberal urban space
DOI:
https://doi.org/10.20983/decumanus.2021.2.4Keywords:
shopping center, neoliberalism, space, urban space, construction companyAbstract
This work aims to analyze different aspects of shopping center at the Metropolitan Zone of Mexico City as location, opening year and developer company. Also it will identify diverse characteristics, economic and political phases in the country as well as the role of the development companies and shopping centers as a producers of a neoliberal urban space. This paper presents the way shopping centers importance has growth and how it had become in a neoliberal city characteristic; with this the characteristics of these urban works are visualized and related with their construction companies and local governments which has caused the transformation of the city. After conducting a census, with more than two hundred shopping centers, the study was delimited to those with the greatest significance by size, location and developer. At the beginning of the paper, the characteristics that shopping malls should have for the realization of this work are mentioned. In a first section an approach is made to the theoretical elements of the city and the shopping center and therefore identifying the developers that most nfluence this process; the second section addresses the characteristics of places by location and the characteristics that urban planners have depending on the area where they are; the third section discusses the years of opening, the squares and relates to government administrations and the economic characteristics of the country; and finally, a tour of the urban regulations in Mexico City and its latest modifications is made.
Downloads
References
Cruz, F. (2008). Megaproyectos comerciales en la Ciudad de México. Esenc. Esp., 27. ipn.
Escudero, L. (2008). Los centros comerciales. Espacios postmodernos de ocio y consumo (Colección Monografías). Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Gaceta Oficial del Distrito Federal (2003, 31 de diciembre). Decreto por el que se aprueba el Programa General de Desarrollo Urbano del Distrito Federal. Recuperado en abril de 2017, de http://cgservicios.df.gob.mx/prontuario/vigente/402.pdf
Gasca, J. (2017). Centros comerciales de la Ciudad de México: el ascenso de los negocios inmobiliarios orientados al consumo. Eure, 43(130).
----- (2017). Los centros comerciales en la Ciudad de México: difusión espacial y efectos en la reestructuración urbana. En: J. Gasca (Coord.), Espacios del consumo y el comercio en la ciudad contemporánea (pp. 57-93). dgapa.
Gobierno del Estado de México (2008). Plan Estatal de Desarrollo Urbano. Recuperado en junio de 2021, de http://seduv.edomexico.gob.mx/dgau/pdf/PEDU.pdf
Harvey, D. (1990). Los límites del capitalismo y la teoría marxista. Fondo de Cultura Económica.
----- (2005). El arte de la renta: la globalización y la mercantilización de la cultura. En: D. Harvey, & N. Smith, Capital financiero, propiedad inmobiliaria y cultura. Museu d´Art Contemporani de Barcelona/uab de Bellaterra.
Jaramillo, S. (2008). Hacia una teoría de la renta del suelo urbano. Universidad de Los Andes (Col. cede 50 años; 2.a ed.).
López, L. (1999). Centros comerciales: espacios que navegan entre la realidad y la ficción. Nuestro Tiempo.
----- (2006). Centros comerciales, recintos fortificados. Veredas, 7(12), 147-163.
Lulle, T., & Paquette, C. (2007). Los grandes centros comerciales y la planificación urbana. Un análisis comparativo de dos metrópolis latinoamericanas. Est. Dem. Urb., 22(2), 337-361.
Pradilla, E. (2004). Ciudad de México: Los Caminos de la Privatización de lo Urbano. En Ciudades 64, octubre – diciembre, RNIU, Puebla.
----- (2008). Zona Metropolitana del Valle de México: de la centralidad a la red de corredores terciarios. scribd.
----- (2012). La economía y las formas urbanas en América Latina. En: B. Ramírez, & E.
Pradilla (2012), Teorías sobre la ciudad en América Latina, Volumen 1. uam-Xochimilco.
Pradilla, E., Márquez, L., Carreón, S., & Fonseca, E. (2008). Centros comerciales, tercerización y privatización de lo público. Ciudades, 79. rniu. Programa General de Desarrollo Urbano del Distrito Federal (2012). issuu. Recuperado en abril de 2016, de http://issuu.com/politicaspublicas/docs/pgdudf/112
Robert, A., & Messias, W. (2009). Geografía crítica. La valorización del espacio. itaca.
Rodríguez, J. (2015). Perspectivas 2015 para centros comerciales en Latinoamérica. Inmobiliare, 87, 108-118. Recuperado en agosto de 2016, de http://inmobiliare.com/digital/INMOBILIARE-87.pdf
Zárate, A. (1994). El mosaico urbano. Organización interna y vida en las ciudades. Cuad. Est., 13 (Serie Geografía). Cincel.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 DECUMANUS. REVISTA INTERDISCIPLINARIA SOBRE ESTUDIOS URBANOS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.