Space-time in the teaching of physics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20983/culcyt.2024.3.2e.2

Keywords:

space-time, teaching of physics, theory of relativity, secondary education

Abstract

It has been more than a hundred years since the formulation of the Theory of Relativity, however, this and other topics of modern or current physics are still not included in school guidelines, such as the construct of space-time. School curricula must be updated to the forefront of science since from there new generations of scientists can be encouraged, so it is important to take into account the teaching of science in secondary school classrooms for scientific education, hence the need to include updated physics at these educational levels since the interpretation of space-time is essential for understanding the theory of relativity. Therefore, this article aims to generate a reflective analysis of the understanding and construction of space-time in physics and its link to secondary education, detailing its importance in the teaching of science in the classroom. To this end, a documentary review was carried out between 2012 and 2024 in the Scopus and Google Scholar databases, where finally 20 documents were reviewed that directly and indirectly contribute to the teaching of space-time in secondary education. Likewise, this review allows us to glimpse the effort that the academic community has made in addressing current topics in physics, thus recognizing that modern thinking must be present in the scientific training of the student.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erick Rodolfo Ortiz Ibáñez, Universidad Pedagógica Nacional de Colombia

Universidad Pedagógica Nacional, Doctorado Interinstitucional en Educación. Grupo de Investigación Educación en Ciencias, Ambiente y Diversidad (EduCADiverso), Bogotá, Colombia

Rosa Nidia Tuay Sigua, Universidad Pedagógica Nacional

Universidad Pedagógica Nacional, Doctorado Interinstitucional en Educación. Grupo de Investigación Educación en Ciencias, Ambiente y Diversidad (EduCADiverso), Bogotá, Colombia

References

T. S. Kuhn, La estructura de las revoluciones científicas: ensayo preliminar de Ian Hacking, México: Fondo de Cultura Económica, 2013, pp. 9-51.

J. M. Sánchez, Espacio-Tiempo y Átomos. Relatividad y Mecánica Cuántica, Madrid: Ediciones Akal, S. A., 1992.

J. M. Sánchez, “Usos y Abusos de la Historia de la Física en la Enseñanza”, Enseñanza de las ciencias, vol. 6, n.º 2, pp. 179-188, 1988.

U. Besson, Didattica della fisica, Carocci editore Studi Superiori, 2015.

M. Moreira, “Enseñanza de la física: aprendizaje significativo, aprendizaje mecánico y criticidad”, Revista de Enseñanza de la Física, vol. 26, n.º 1, pp. 45-52, 2014.

M. Izquierdo, M. Espinet, J. Bonil y R. Pujol, “Ciencia escolar y complejidad”, Investigación en la escuela, n.º 53, pp. 21-29, 2004.

J. Stachel, Einstein 1905: un año milagroso. Cinco artículos que cambiaron la física, Barcelona: Crítica, S. L., 2011.

J. M. Sánchez, “Albert Einstein”, en Las matemáticas del siglo XX una mirada en 101 artículos, A. Martinon, coord. España: Universidad de La Laguna, Sociedad Canaria Isaac Newton de Profesores de Matemáticas, Nivola, 2000, pp. 109-114.

A. Einstein, “Sobre la electrodinámica de cuerpos en movimiento”, Annalen der Physik, vol. 17 pp. 891-921, 1905 (trad. por H. Quevedo, abr. 2005).

J. Ordoñez, V. Navarro y J. Sánchez, Historia de la ciencia, Barcelona: Austral, 2013.

K. Immanuel, La ‘Dissertatio’ de 1770. Sobre la forma y los principios del mundo sensible y del inteligible, Madrid: Ediciones Encuentro, S. A., 2014.

N. Isaac, Principios Matemáticos de Filosofía Natural, Madrid: Alianza Editorial, 2013.

E. Rada, La polémica Leibniz-Clark, Madrid: Taurus Ediciones S. A., 1980.

M. Schlick, “El espacio y el tiempo en la física contemporánea. Una introducción a la teoría de la relatividad y la gravitación (1917)”, en El empirismo lógico. Textos básicos, T. Mormann y Á Peláez, comps. Bogotá, Universidad del Rosario, 2016, pp. 163-231.

F. Stadler, “Ernst Mach: el paradigma antimetafísico positivista”, en El círculo de Viena. Empirismo lógico, ciencia, cultura y política, S. Friedrich, coord. México D. F., Fondo de Cultura Económica, 2011, pp. 107-136.

E. Mach, Die Mechanik in Ihrer Entwickelung Historisch-Kritisch dargesstellt, Leipzig: F. A. Brockhaus, 1883.

H. Minkowski, “Raum und zeit”, conferencia presentada en la 80.ª reunión de científicos naturales en Colonia, B. G. Teubner, 1908.

M. J. Page et al., “Declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas”, Rev Esp Cardiol, vol. 74, pp. 790-799, 2021.

G. Vakarou, G. Stylos y K. T. Georgios, “Effect of didactic intervention in Einsteinian physics on students’ interest in physics”, Eur. J. Sci. Math. Educ., vol. 12, n.º 2, pp. 200-210, 2024.

I. Galili, “The Observer Concept in Science as a Basis for Its Further Curricular Application Within the Discipline Culture Paradigm”, Science & Education, pp. 1-31, 2024.

K. Schumacher et al., “GR in VR: Using Immersive Virtual Reality as a Learning Tool for General Relativity”, presentado en la ASEE Annual Conference and Exposition, 2023.

P. Alstein, L. K. Krijtenburg y W. R. van Joolingen, “Teaching and learning special relativity theory in secondary and lower undergraduate education: A literature review”, Phys. Rev. Phys. Educ. Res., vol. 17, art. 023101, 2021.

W. Park, S. Yang y J. Song, “When Modern Physics Meets Nature of Science”, Sci & Educ, vol. 28, pp. 1055-1083, 2019, doi: 1007/s11191-019-00075-9.

R. R. Addad, A. Rosolio y R. Cassan, “Reflexiones sobre la enseñanza actual en física. Base conceptual”, Revista de enseñanza de la física, vol. 34, n.º extra, pp. 9-14, 2022.

C. McInerney y P. Sutton, “Einsteinian gravitational concepts throughout secondary school”, Phys. Educ., vol. 53, n.º 1, art. 015001, 2023.

T. Kaur et al., “Determining the Intelligibility of Einsteinian Concepts with Middle School Students”, Res Sci Educ, vol. 50, pp. 2505-2532, 2020.

R. Steier y M. Kersting, “Metaimagining and Embodied Conceptions of Spacetime”, Cognition and Instruction, vol. 37, no. 2, pp. 145-168, 2019, doi: 10.1080/07370008.2019.1580711.

M. Kersting y R. Steier, “Understanding Curved Spacetime. The Role of the Rubber Sheet Analogy in Learning General Relativity”, Sci & Educ, vol. 27, n.ºs 7-8 27, pp. 593-623, 2018, doi: 10.1007/s11191-018-9997-4.

M. Kersting, E. K. Henriksen, M. V. Bøe y C. Angell, “General relativity in upper secondary school: Design and evaluation of an online learning environment using the model of educational reconstruction”, Phys. Rev. Phys. Educ. Res., vol. 14, n.º 1, art. 010130, 2018. doi: 10.1103/PhysRevPhysEducRes.14.010130.

I. Rizos, A. Patronis y D. Lappas, “‘There is One Geometry and in Each Case There is a Different Formula’ Students’ Conceptions and Strategies in an Attempt of Producing a Minkowskian Metric on Space-Time”, Sci & Educ, vol. 26, n.º 6, pp. 691-710, 2017, doi: 10.1007/s11191-017-9915-1.

I. Arriassecq, E. E. Cayul y I. M. Greca, “Secuencias de enseñanza y aprendizaje basadas en resultados de investigación: propuesta de un marco teórico para el abordaje de la teoría especial de la relatividad”, Enseñanza de las Ciencias, vol. 35, n.º 1, pp. 133-155, 2017.

K. Dimitriadi y K. Halkia, “Secondary Students' Understanding of Basic Ideas of Special Relativity”, Int. J. Sci. Educ., vol. 34, n.º 16, pp. 2565-2582, 2012, doi: 10.1080/09500693.2012.705048.

L. M. D. González, R. C. A. Martínez y R. E. Solís, “La investigación didáctica sobre los libros de texto, el espacio en física y el conocimiento escolar”, Tecné. Episteme. Didaxis: TED, n.º extraordinario, pp. 2557-2565, nov. 2021.

V. M. d. R. Pantoja, “Los experimentos mentales en la enseñanza: una manera de construir conocimiento de los conceptos de espacio y tiempo”, tesis doctoral, Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología (UMECIT), Panamá, 2021.

E. J. Arboleda, “El perspectivismo en el espacio tiempo de Einstein: Una alternativa para articular la formación en ciencias y la formación ciudadana por medio de reflexiones filosófico-epistemológicas”, trabajo de grado, Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia, 2021.

I. E. R. Ortiz, “Los conceptos del espacio-tiempo entre Newton y Einstein para la enseñanza de la física”, tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, Colombia, 2017.

I. Arriassecq, E. Cayul y I. M. Greca, “Enseñanza de la teoría general de la relatividad en la escuela secundaria: por qué, qué y cómo”, Revista de Enseñanza de la Física, vol. 29, n.º 2, pp. 33-44, 2017, doi: 10.55767/2451.6007.v29.n2.18802.

E. E. Cayul y I. Arriassecq, “Utilización de los diagramas de Minkowski para la enseñanza de la Teoría Especial de la Relatividad en la escuela secundaria”, Revista Enseñanza de la Física, vol. 27, n.º extra, pp. 323-331, 2015.

C. E. Guarin, “Diversidad conceptual y epistémica de los conceptos de espacio y tiempo”, tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, Colombia, 2013.

B. Stein, H. Stein y I. Galili, “The Concept of Observer in Science Teaching in Middle School: Pre-Instructional Knowledge as a Lever for Learning rather than an Obstacle”, Educ. Sci., vol. 13, n.º 1, pp. 2-25, 2023, doi: 10.3390/educsci13010095.

Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas, Ministerio deEducación Nacional, Bogotá, Colombia, sept. 20, 2006. [En línea]. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/portal/men/Publicaciones/Guias/116042:Estandares-Basicos-de-Competencias-en-Lenguaje-Matematicas-Ciencias-y-Ciudadanas

F. Ostermann y M. A. Moreira, “Física contemporánea en la escuela secundaria: una experiencia en el aula involucrando formación de profesores”, Enseñanza de las Ciencias, vol. 18, n.º 3, pp. 391-404, 2000.

A. Einstein, El significado de la relatividad, Barcelona: Planeta-Deagostini, 1986.

L. N. Willig, “Michael Matthews and the development of History, Philosophy and Science Teaching: thirty years after ‘the present rapprochement’”, Rev. Sci. Math. ICT Educ., vol. 15, n.º 2, pp. 101-121, 2021, doi: 10.26220/rev.3824.

I. Arriassecq y A. Rivarosa, “Science Teaching and Research in Argentina: The Contribution of History and Philosophy of Science”, en International Handbook of Research in History, Philosophy and Science Teaching, M. R. Matthews, ed. Springer Science+Business Media Dordrecht, 2013, pp. 2301-2326.

Y. Lehavi y B.-S. Eylon, “Integrating Science Education Research and History and Philosophy of Science in Developing an Energy Curriculum”, en History, Philosophy and Science Teaching, Science: Philosophy, History and Education, M. Matthews, ed. Springer International Publishing AG 2018, 2018, pp. 235-260.

Á. García-Martínez, R. Hernández-Barbosa y L. Abella-Peña, “Diseño del trabajo de aula: un proceso fundamental hacia la profesionalización de la acción docente”, Revista Científica, vol. 33, n.º 3, pp. 316-331, 2018.

C. Sagan, El Mundo y sus Demonios. La Ciencia como una luz en la Oscuridad, Barcelona: Planeta, 2000.

K. Lambert y G. Brittan, Introducción a la Filosofía de la Ciencia, Madrid: Ed. Guadarrama Punto Omega, 1975.

M. W. Wartofsky, Introducción a la Filosofía de la Ciencia, Madrid: Alianza Universidad, 1983.

M. M. Ayala, M. Garzón y F. Malagón, “Consideraciones sobre la Formalización y Matematización de los Fenómenos Físicos”, Praxis Filosófica, n.º 25, pp. 39-54, 2007, doi: 10.25100/pfilosofica.v0i25.3111.

O. Levrini, “Relatività ristretta e concezioni di spazio”, Gironale di fisica, vol. XL, n.º 4, pp. 205-220, 1999.

P. A. Montoya-Ramírez y R. N. Tuay-Sigua, “Actitudes de estudiantes de Secundaria hacia las Ciencias Naturales: estudio preliminar datos ROSES”, Tecné, Episteme y Didaxis: TED, n.º 55, pp. 172-189, 2024, doi: 10.17227/ted.num55-18845.

A. Adúriz-Bravo, “Hacia una didáctica de la filosofía de la ciencia para el profesorado de ciencias en formación”, en Indagaciones cognoscitivas acerca de la enseñanza de la filosofía y de la ciencia, Z. Monroy, R. León-Sánchez y G. Alvarez, eds. México: UNAM, 2021, cap. 1, pp. 1-24.

J. M. Sánchez, Albert Einstein: su vida, su obra y su mundo, Barcelona: Editorial Crítica, 2015.

Published

2024-10-03

How to Cite

[1]
E. R. Ortiz Ibáñez and R. N. Tuay Sigua, “Space-time in the teaching of physics”, Cult. Científ. y Tecnol., vol. 21, no. 3, pp. E8-E19, Oct. 2024.

Issue

Section

Edición Especial "Aprendizaje Integral a lo Largo de la Vida"