Loving experience, catastrophe and miracles in The revelation of water

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20983/chihuahuahoy.2023.21.12

Keywords:

desert, miserable loves, neorealist, Parral, story, waterspout

Abstract

This text analyzes The Revelation of Water, a novel by the Chihuahuan author Martha Estela Torres Torres. The analysis is based on the classical rhetorical notions of Inventio, Dispositio and Elocutio, to which are added some considerations of the context. Thus, an interpretation is offered that starts from the main intrinsic elements of the work, tries to attend to the literary and cultural tradition in which it is produced and, from an academic perspective, values its characteristics, the themes it deals with and other narrative successes. It is concluded that the novel revives elements of the wonderful real; although its measured discourse, its comprehensive view of the different social explanations and the journalistic strategy that configures its large third part make it a neorealist work.

Author Biography

Luis Eduardo Ibáñez Hernández, Universidad Autónoma de Chihuahua

Combina la cátedra de Estética Literaria en las aulas universitarias con la investigación sobre Historia del pensamiento empresarial al interior de los organismos empresariales. Además gestiona la vinculación entre academia y empresa. Es conferencista invitado en el Consejo Coordinador Empresarial y en la Cámara Nacional de la Industria de la Transformación, en la Fundación del Empresariado Chihuahuense y en la Unión Social de Empresarios. Recientemente ha publicado: La Economía Solidaria en México con la UACJ, La industria que transformó Chihuahua con la CANACINTRA y Empresarios sociales en Chihuahua con la COPARMEX.

References

Bachelard, G. (2000). La poética del espacio. Fondo de Cultura Económica.

Daniélou, A. (2012). Mientras los dioses juegan. Atalanta.

De Alarcón, P. A. (1875). El escándalo. Medina y Navarro. https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/el-escandalo--0/html/feddc016-82b1-11df-acc7-002185ce6064_2.html

De Unamuno, M. (1921). La tía Tula. Renacimiento. https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcmw4h4

Gallego Basteri, L. M. (1987). Ahora te puedes marchar [canción]. En Soy como quiero ser. Grabadora. https://youtu.be/qm88-bWUP2g?si=5oMuHwl3U81p_WXK

García Márquez, G. (1985). El amor en los tiempos del cólera. Oveja Negra.

Hebreo, L. (1985). Diálogos de amor. Porrúa.

Llarena, A. (1996). Claves para una discusión: el “Realismo mágico” y “Lo real maravilloso americano”. Inti, Revista de Literatura Hispánica y Trasatlántica, 1(43), 21-44.

Martínez Zamora, E. (2022). Neorretórica en el siglo XX: la prerrogativa de Pozuelo Yvancos sobre un modelo de retórica textual. Cartaphilus, 20, 218-245.

Montemayor, C. (1999). La tormenta y otras historias. Universidad Nacional Autónoma de México.

Piccolomini, E. S. (2006). Cintia. Historia de dos amantes (trad.: J. M. Ruiz Vila). Akal.

Ruesch, H. (2005). El país de las sombras largas. Ediciones del Viento.

Talavera Trejo, M. (2000). Mano dura. En Teatro de Frontera 4.

Published

2023-11-09

How to Cite

Ibáñez Hernández, L. E. (2023). Loving experience, catastrophe and miracles in The revelation of water. Chihuahua Hoy, 21(21), e5763. https://doi.org/10.20983/chihuahuahoy.2023.21.12

Issue

Section

Reseñas