Experiences of segregation or harassment in the maquila industry? Testimonies of workers in Juarez City, Chihuahua
DOI:
https://doi.org/10.20983/chihuahuahoy.2020.18.13Keywords:
gender certification, labor segregation, sexual harassment, vulnerable groups, Ciudad JuarezAbstract
A key issue that began the Mexican government’s National Women Institute in the 2000s was to certify companies according to the Gender Equity Model (GEM), in the fase of a commitment to comply with international agreements, to fostering work environments free of gender-based violence and promoting equity and equal opportunities. The objective in this paper is to expose some experiences of employees of a maquiladora company certified in such a model, framing two axes: labor segregation for reason of gender and sexual harassment/harassment. The field research required interviewing six workers in may and june 2017. The analysis focuses in six different categories: discrimination, positions and salaries, personal relationships, knowledge and perception of the subject, harassments events, and, attention and follow-up to complaints.
References
Anker, R. (1997). “La segregación profesional entre hombres y mujeres. Repaso de las teorías”. Revista internacional del trabajo; vol. 116, núm. 3. Ginebra.
Bordieu, P. (1986). Teoría de los campos sociales. ARSS.
Colín, M. (2010). Trayectorias laborales diferenciadas y segregación laboral de género en instituciones públicas. México.
Comisión Nacional de Derechos Humanos, CNDH (2017). Hostigamiento sexual y acoso sexual. CNDH. Primera edición. México.
Creswell, J. (1998). Diseño de investigación. Aproximaciones cualitativas y cuantitativas. Sage.
Denzin, N., & Lincoln, Y. (2015). Manual de investigación cualitativa, Vol. IV: Métodos de recolección y análisis de datos. Buenos Aires, Argentina: Gedisa.
Espasandín, María C. (2018). Articulaciones entre marxismo y feminismo: ayer y hoy, en R. Katál, Florianópolis, vol. 21, núm. 3, p. 584-593, DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1982-02592018v2n30584
Ferrer Pérez, V. A. y Bosch Fiol, E. (2006). “El papel del movimiento feminista en la consideración social de la violencia contra las mujeres: el caso de España”, en Revista Digital de Estudios Feministas, dossier núm. 10.
Giménez, M. y Vogel, L. (2005). “Marxist-feminist thought today”. Science and society, 69. USA.
Hernández, R. (2007). Buenas prácticas de gestión escolar. Lecciones desde la evaluación cualitativa PEC. IX Congreso Nacional de Investigación Educativa, (págs. 1-12). México.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación (6a ed.). México: Mc Graw Hill Education.
Inmujeres, Instituto Nacional de las Mujeres (2015). Nuestra empresa es la igualdad. Modelo de equidad de género, MEG. Gobierno federal. México. www.Inmujeres.gob.mx.
Inmujeres, Instituto Nacional de las Mujeres (2017). Acciones y programas. Modelo de equidad de género. https://www.gob.mx/Inmujeres/acciones-y-programas/modelo-de-equidad-de-genero-2003-2015.
Kanter, R. (1997). On the frontiers of management. Boston, Harvard Bussines Press. NY, basic books.
López, M., Nicolás, C., Riquelme, P. y Ramírez, N. (2019). Análi-sis de la segregación ocupacional por género en España y la Unión Europea (2002-2017) en Prisma Social, Revista de Cien-cias Sociales, núm. 26. pp. 159-182.
Norma Mexicana en Igualdad Laboral y No Discriminacion-2015 (NMILND-2015), (Norma Mexicana en Igualdad Laboral y No Discriminación, 2015). Disponible en https://www.gob.mx/Inmujeres/acciones-y-programas/norma-mexicana-nmx-r-025-scfi-2015-en-igualdad-laboral-y-no-discriminacion.
Patton, M. (2002). Qualitative research. Gae Sanit editors. USA.
Riquer, F. (2005). “Del movimiento feminista a la institución: ¿una historia que aún no puede contarse?” Cuadernos de la sociedad civil, 10, Xalapa: Universidad Veracruzana.
STPS, Secretaría del Trabajo y Previsión Social (2017). NMX-R-025-SCFI. https://ww.gob.mx/stps.
Taylor, S. J., Bogdan, R. (1992). Introducción a los métodos cuali-tativos en investigación. Ed. Paidós. España.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Chihuahua Hoy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Todos los contenidos de la edición electrónica de la revista se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución “Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Compartir Igual 4.0 Internacional” (CC-BY-NC-SA). Puede consultar desde aquí la versión informativa de la licencia.
El o los autores conservan sus derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de primera publicación de su obra.