Abandoned school spaces; teaching practice and educational policy in Chihuahua, Mexico
DOI:
https://doi.org/10.20983/chihuahuahoy.2020.18.7Keywords:
rural education, teaching practice, daily school lifeAbstract
The end of the 1997-1998 school year marked in Chihuahua the beginning of the Program of Regional Centers of Integral Education, and the closure of dozens of rural schools. The text presents the results of a research work carried out in the communities near the Bustillos lagoon, which had a school until 1997. In-depth interviewing and an analytical process based on Founded Theory was used. An explanatory narrative was built of everyday educational reality in rural schools before its closure, and how this institution culturally marked the communities that welcomed it.
References
Arias, R., & Pilar, L. d. (2016). Aportes de una radio comunitaria al desarrollo rural. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/21105
Arroyo, G. C., Serrano, E. L., & Alonso, N. X. (2011). La profesionalización de los maestros de educación básica. Retos para las instituciones de educación superior. Perfiles Educativos, 33, 239-249.
Brumat, M. R. (2011). Maestros rurales: condiciones de trabajo, formación docente y práctica cotidiana. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3688179
Centro piloto PIRE. (2009). Proyecto: café con aroma de corridos para una lectura presente. En P. E. Completo, Buenas prácticas educativas en la jornada escolar ampliada (Vol. 2, págs. 50-59). México: Secretaría de Educación Pública.
Franco, P. O., & Alvarez, J. P. (2001). Uso del agua de la laguna de Bustillos para la producciónde maíz. Terra Latinoamericana, 19(2), 183-189.
Glaser, B., & Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. New Brunswick: Aldline.
Gobierno del Estado de Chihuahua. (2016). Programa sectorial. Secretaría de Economía. Chihuahua: Gobierno del Estado de Chihuahua.
Gregòri, S. P. (2008). Cultura, valores y educación. https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/8735
Guillén, A., & Alicia, M. (1991). La fiabilidad en la entrevista: la entrevista semi estructurada y estructurada, un recurso de la encuesta. Investigacion Bibliotecologica, 5(010).
Guzmán, M. E., & Orozco, G. H. (2012). Desempeño y profesionalización: las maestras de párvulos, en la historia de la educación en Chihuahua, México durante las primeras décadas del siglo XX. http://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/historia_caribe/article/view/810.
Informante 2, T. L. (19 de marzo de 2018). Entrevista sobre escuelas abandonadas. (F. Sandoval Gutierrez, Entrevistador)
Loera Palma, M. A. (2007). Centros Regionales de Educación Integral CREI. Actas del 1 encuentro de ex becarios del IFP México. México: Ford Foundation. Obtenido de Programa Internacional de becas de posgrado para indígenas: http://ford.ciesas.edu.mx/
Martínez, P. C. (1999). Ciudad Cuauhtémoc, Chihuahua: un fruto social de la Revolución mexicana. http://polismexico.izt.uam.mx/index.php/rp/article/view/370/0
Pacheco, L. C. (2013). Fuimos a sembrar cultura: Los maestros y la construcción de la escuela rural mexicana. http://132.248.9.34/hevila/investigacionypostgrado/2013/vol28/no1/3.pdf
Rizo, F. M. (2012). Varios miles de millones de libros. http://scielo.org.mx/pdf/rmie/v17n54/v17n54a14.pdf
Sandoval Gutierrez, F. (2014). Alternancia política y educación. La reaidad educativa en Chihuahua durante el primver gobierno de alternancia. Historia Caribe, 215-239.
Valencia, F. J. (2014). Educación patrimonial en comunidades rurales del Estado de Chihuahua, México. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5385931.pdf
Vera-Bachmann, D., & Salvo, S. (2016). Cierre de escuelas rurales y salud colectiva. Salud Publica De Mexico, 58(1), 4-5.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Chihuahua Hoy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Todos los contenidos de la edición electrónica de la revista se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución “Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Compartir Igual 4.0 Internacional” (CC-BY-NC-SA). Puede consultar desde aquí la versión informativa de la licencia.
El o los autores conservan sus derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de primera publicación de su obra.