Equations of tangent planes using GeoGebra

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20983/culcyt.2025.2.2.2

Keywords:

tangent plane, GeoGebra, semiotic representation, limit, determinant

Abstract

This paper provides a proposal for teaching calculus in several variables, specifically about tangent planes using the GeoGebra software as a teaching tool. It is about getting the most out of the different semiotic representations (algebraic, graphic and numerical) that the software is capable of providing, to obtain the equation of the plane tangent to a function in R3. The development of the work is through examples that gradually increase their complexity in abstraction, culminating in an original generalization outside the traditional discourse. In general, the subject is approached by textbooks using vectors and a whole baggage of concepts to achieve the desired equation. With this methodology, the student only needs to know two mathematical concepts such as the calculation of limits and determinants.

Downloads

Author Biographies

Carlos López Ruvalcaba, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Professor-researcher, Departamento de Física y Matemáticas, Instituto de Ingeniería y Tecnología, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, Ciudad Juárez, Chihuahua, México

Héctor Jesús Portillo Lara, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Full-time professor, Departamento de Física y Matemáticas, Instituto de Ingeniería y Tecnología, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, Ciudad Juárez, Chihuahua, México

María de los Ángeles Cruz Quiñones, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Full-time Professor, Departamento de Física y Matemáticas, Instituto de Ingeniería y Tecnología, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, Ciudad Juárez, Chihuahua, México

Lucero Sáenz Coronado, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Professor, Departamento de Física y Matemáticas, Instituto de Ingeniería y Tecnología, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, Ciudad Juárez, Chihuahua, México

References

M. Artigue, “Una perspectiva histórica sobre la enseñanza de los principios del cálculo”, en Ingeniería didáctica en educación matemática, M. Artigue, R. Douady, L. Moreno, eds. Bogotá, Colombia: Pedro Gómez Editorial Iberoamérica, 1995.

C. Cuevas y F. Pluvinage, “Investigaciones sobre la enseñanza del cálculo”. El Cálculo y su Enseñanza, vol. 4. México: Cinvestav-IPN, 2013.

R. Cantoral y G. Montiel, “Visualización y pensamiento matemático”. http://www.tbu.uan.edu.mx/_Lib_Art_En/_Arts/(Cantoral-Montiel2003)-ALME16-.pdf

D.E, Meel, “Modelos y teorías de la comprensión matemática: Comparación de los modelos de Pirie y Kieren sobre el crecimiento de la comprensión matemática y la Teoría APOE”, RELIME, vol. 6, n.º 3, pp. 221-278, 2003.

M. Trigueros, “La noción de esquema en la investigación en matemática educativa a nivel superior”, Educación Matemática, vol. 17, n.º 1, pp. 5-31, 2005.

M. Hohenwarter, J. Hohenwarter, Y. Kreis y Z. Lavicza, eds., “Teaching and Learning Calculus with Free Dynamic Mathematics Software GeoGebra”, en 11th International Congress on Mathematical Education, Monterrey, México, 2008.

R. Larson y E. Bruce, Cálculo, tomo II, 10.ª ed. Editorial CENGAGE Learning Editores, S.A. de C. V., 2014.

M. S. Ávila, C. López y H. Portillo, Métodos alternativos para abordar tópicos del cálculo diferencial e integral una exploración mediante el uso de los determinantes y el software Mathematica, España: Editorial Académica Española, 2012.

R. Martínez-Planell y M. Trigueros, “Multivariable calculus results in different countries”, en ZDM Mathematics Education, Spring Nature, 2021, cap. 53, pp. 695-707, doi: 10.1007/s11858-021-01233-6.

R. Duval, “Un tema crucial en la educación matemática: La habilidad para cambiar el registro de representación”, La Gaceta de la Real Sociedad Matemática Española, vol. 1, pp. 143-168, 2006.

P. Salinas y J. Alanís, “Hacia un nuevo paradigma en la enseñanza del cálculo dentro de una institución educativa”, Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, vol. 12, n.º 3, pp. 355-382, 2009.

Published

2025-06-06

How to Cite

[1]
C. López Ruvalcaba, H. J. . Portillo Lara, M. de los Ángeles . Cruz Quiñones, and L. Sáenz Coronado, “Equations of tangent planes using GeoGebra”, Cult. Científ. y Tecnol., vol. 22, no. 2, pp. 12–18, Jun. 2025.