Partaking identity building: Socialization in the freshman year college

Main Article Content

José Luis Suárez Domínguez
Roberto Anaya Rodríguez

Abstract

This paper explores how the college students building a political partaking identity, through their socialization during first year studies in the liberal arts area of Veracruzana State University. This socialization is condensed in the integration of different groups, which become complex and changes its shape over time. Those groups are linked through set of practice, which combine times, specific interactions and different orientations, generating a membership of school sense, when the students define it under legitimacy schemes and recognize it as a valid space from which they may join different social protest activities

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Suárez Domínguez, J. L., & Anaya Rodríguez, R. (2022). Partaking identity building: Socialization in the freshman year college. Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities, 26(52), 90–129. https://doi.org/10.20983/noesis.2017.2.5
Section
Social Sciences
Author Biographies

José Luis Suárez Domínguez, Universidad Veracruzana Instituto de Investigaciones en Educación “Lis de Veracruz: Arte, Ciencia, Luz”.

Profesor e Investigador en el Instituto de Investigaciones en Educación de la Universidad Veracruzana

Roberto Anaya Rodríguez, Universidad Veracruzana Instituto de Investigaciones en Educación “Lis de Veracruz: Arte, Ciencia, Luz”.

Profesor e Investigador en el Instituto de Investigaciones en Educación de la Universidad Veracruzana.

References

Astin, Alexander.1997. What’s Matters in College. San Francisco: Jossey Bass Publishers.

Ball, Stephen. 1994. La micropolítica de la escuela. Hacia una teoría de la organización escolar. México: Paidós.

Bauman, Zigmunt. 2013. Vida de consumo. México: FCE.

Bourdieu, Pierre y Löic Wacquant. 1995. Respuestas. Por una antropología reflexiva. México: Grijalbo.

Crozier, Michael y Erhard Friedberg. 1990. El actor y el sistema. México: Alianza Editorial.

De Garay, Adrián. 2004. Integración de los jóvenes en el sistema universitario. México: Pomares.

Dubet, Francois. 2000. En la escuela. Sociología de la experiencia escolar. México: Losada.

García, Néstor (Coord.). 1992. El consumo cultural en México. México: CONACULTA.

Giddens, Anthony. 2003. La Constitución de la sociedad. Bases para una teoría de la estructuración. Argentina: Amorrortu.

Guzmán, Carlota y Olga Serrano. 2011. Las puertas del ingreso a la educación superior: el caos del concurso de selección a la licenciatura de la UNAM. Revista de la Educación Superior, 40(157): 31-53.

Habermas, Jürgen. 1999. Teoría de la acción comunicativa I. España: Taurus.

Lipovetsky, Gilles. 1983. La era del vacío. España: Anagrama.

Merton, Robert. 1969. Teoría y estructura sociales. México: Fondo de Cultura Económica.

Pascarella, Ernest y Patrick Terenzini. 1991. How college affect student. Eu: Jossey Bass Publishers.

Silva, Marisol y Adriana Rodríguez. 2012. El primer año universitario entre jóvenes provenientes de sectores de pobreza: un asunto de equidad. México: Asociación Nacional de Universidades e Institutos de Educación Superior.

Tinto, Vicent. 1987. El abandono de los estudios superiores: Una nueva perspectiva de las causas del abandono y su tratamiento. México: UNAM, ANUIES.

Torenbeek, Marjolein, Ellen Jansen y Adriaan Hofman. 2010. The effect of the fit between secondary and university education on first-year student achievement. Studies in Higher Education, 35(6): 659-675. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/03075070903222625

Touraine, Alain. 2013. Después de la crisis. México: FCE.

Vinck, Dominique. 2012. Ciencias y sociedad. Sociología del trabajo científico. España: Gedisa.

Weiss, Eduardo (Coord.). 2012. Jóvenes y bachillerato. México: Asociación Nacional de Universidades e Institutos de Educación Superior.