Tourism and the transformation of natural landscape

Main Article Content

Arturo Aguilar
Alejandro Palafox Muñoz
Julis Sderis Anaya Ortiz

Abstract

This paper examines how tourism has been appropriating natural landscape, as one of the attractions for the enjoyment of tourists, but in the growing process of the resorts scenarios had been lost. Being involved the landscape is transformed as this will increase the investment in the tourism sector. In the case of developing countries, natural resources are an important element in attracting multinational investment and domestic capital, which arrive with the promise of achieving regional development for the area and satisfy the needs of tourism and promote progress. In the first part includes some concepts about the landscape and its relationship to tourism arise; the second reflects the importance of tourism development in Third World countries; and finally some considerations of the factors that influence the changing environment caused by the policies of global nature are made.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Aguilar, A., Palafox Muñoz, A., & Anaya Ortiz, J. S. (2021). Tourism and the transformation of natural landscape. Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities, 24(47-1), 19–29. https://doi.org/10.20983/noesis.2015.12.2
Section
Social Sciences
Author Biographies

Arturo Aguilar, Universidad de Quintana Roo

Profesor de asignatura

Alejandro Palafox Muñoz, Universidad de Quintana Roo

Profesor

Julis Sderis Anaya Ortiz, Universidad de Quintana Roo

Profesor

References

Benseny, Graciela. 2006. El espacio turístico litoral, Aportes y transferencias, 10 (2): 102-122.

Baco Mundial. 2012. Pobreza, http://datos.bancomundial.org/tema/pobreza (15 de agosto de 2014).

Buades, Joan. 2006. Turismo, la globalización invisible, en: Pueblos, (22): 41-42. (15 de agosto de 2014).

Bineswaree, Bolaky. 2011. La competitividad del turismo en el Caribe, Revista CEPAL, (104): 55-79.

Cordero Ramírez, Javier. 2003. Planeación estratégica de marketing XXI para destinos turísticos y empresas, Universidad Autónoma de Baja California, México.

Figueroa Sterquel, Rodrigo (2004). La producción del espacio turístico litoral, hacía una aproximación conceptual, Revista Geográfica de Valparaíso, (35): 77-93. Disponible en: https://geografiadelturismo. files.wordpress.com/2011/11/01-rodrigo-figueroa-sterquel-rgv-35-2004-77-93.pdf

Guimãraes, Roberto. 2002. La ética de la sustentabilidad y la formulación de políticas de desarrollo, H. Alimonda (Coord.), Ecología política, naturaleza, sociedad y utopía, pp. 53 – 82, CLACSO, Argentina.

Guimãraes, Roberto. 2005. Las perspectivas del desarrollo social ante una globalizaciónasimétrica y con crecientes desigualdades sociales, The Inequality Predicament, Organización de las Naciones Unidas, New York.

Harvey, David. 1997. Globalización y urbanización, 6° Encuentro de Geógrafos en América Latina, 7 al 21 de marzo, Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires, Argentina.

Harvey, David. 1977. Urbanismo y desigualdad social, Editorial Siglo XXI, España.

Harvey, David. 2008. El Derecho a la Ciudad, New Left Review, (53): 23 -39.

Harvey, David. 2000. Mundos urbanos posibles, en: Megacities Foundation, La Haya, Holanda, Capítulo 1, pp. 177-197.

Lanfant, Marie Francoise. 1980. Introducción: El turismo en el proceso de internacionalización, Revista Internacional de Ciencias Sociales, XXXII (1): 14-45.

Lefebvre, Henry. 1974. La producción del espacio, Revista de Sociología, (3): 219-229.

López Santillán, Ángeles. y Gustavo Marín Guardado. (2010). Turismo, capitalismo y producción de lo exótico; Una perspectiva crítica para el estudio de la mercantilización del espacio y la cultura, Relaciones, XXXI (123): 219-258.

Mullins, Patrick (1991). Tourism urbanizations, International Journal of Urban Regional Reserch, 15 (3) 326-342.

Nogués Pedregal, Antonio Miguel. 1995. Antropología y turismo rural. Una contingencia necesaria, Gazeta de Antropología, No. 11. Disponoble en: http://www.ugr.es/~pwlac/G11_08AntonioMiguel_ Nogues_Pedregal.html (15 de agosto de 2014).

Palafox Muñoz, Alejandro, Gabriela Pineda Sánchez y Julia Sderis Anaya Ortiz. 2013. The perception of resident in a tourist destination, A. Alvarado Herrera, y A. González Damián (Coords.), Sustainable Tourism Management, pp. 121 – 142, Universidad de Quintana Roo, México.

Palafox Muñoz, Alejandro, Lilia Zizumbo Villarreal y Delfino Madrigal Uribe. 2011. Apropiación, funcionalización y homogenización del espacio para el desarrollo turístico de Quintana Roo, México, Caderno Virtual de Turismo, 11 (2): 282-293.

Palafox Muñoz, Alejandro, Lilia Zizumbo Villarreal, Emilio Arriaga Álvarez y Neptalí Monterroso Salvatierra. 2010.Introducción al estudio del turismo a través del materialismo cultural, Polis, 9 (25): 461-486.

Palafox Muñoz, Alejandro, Lilia Zizumbo Villarreal, Emilio Arriaga Álvarez. 2010. El turismo como eje de acumulación: caso el sector hotelero en México, Muticiencias, 10 (2): 193-201.

Palafox Muñoz, Alejandro. 2013. El turismo como eje de acumulación, Nómadas, Edición Especial de América Latina, pp. 161 – 174.

Portillo, Alfredo. 2002. Una estrecha relación entre el turismo, la Geografía y el mercadeo, Geoenseñanza, 7 (1-2): 109-113.

OMT. 2013. Panorama del turismo internacional. Edición 2013, Organización Mundial del Turismo, España.

Santos, Milton. 1995. Metamorfosis del espacio habitado, Editorial Oikos-tau, España.

Santos Pires, Paulo. 2011. Marco teórico – metodológico de los estudios de paisaje, Estudios y Perspetivas del Turismo, 20 (3): 522-541.

Vargas Martínez, Elva Estgher, Marcelino Castillo Nechar y Lilia Zizumbo Villarreal. 2011. Turismo y sustentabilidad: una reflexión epistemologica, Estudios y Perspectivas en Turismo, 20 (3): 706 – 721.

Wilson, Tamar Diana. 2008. The impacts of Tourism in Latin American, Latin American Perspectives, 35 (3): 3-20.