Reconfiguration of cultural practices and community functions in neoliberalism. Santa Fe Shopping Center, Mexico City

Authors

  • Deva Menéndez García Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

DOI:

https://doi.org/10.20983/decumanus.2024.2.2

Keywords:

shopping centers, neoliberalism, identity, consumption

Abstract

This study explores the Santa Fe Shopping Center in Mexico City as a microcosm of socio-cultural transformations in neoliberal urban contexts. Through a mixed and qualitative methodology, which included observation and semi-structured interviews, the consumption practices, leisure activities, and identity construction of its visitors and users were examined. The results revealed that the Santa Fe Shopping Center transcends its function of buying and selling, becoming a space for symbolic appropriation and status construction through consumption and other dynamics. This phenomenon operated as a reflection of the reconfiguration of urban life, privileging private and consumerist spaces and affecting the perception of belonging and social interactions. Consuming, observing, and strolling practices were identified as central to the mall experience. Additionally, each of these practices had different implications in the formation of identities and social relationships, especially regarding processes of narcissism, voyeurism, and fetishism. In conclusion, the Santa Fe Shopping Center emerged as an emblematic example of how commercial spaces in the neoliberal city redefine urban experience, leisure, and social interaction, demonstrating a complex interrelation between consumption, identity, and urban space. At the same time, the architectural and spatial ensemble acquired a very clear role as a reflection of the crisis of public space in Latin America

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Deva Menéndez García, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

Licenciatura en Historia del Arte por la Universidad de Oviedo (UniOvi). Máster en Estudios Latinoamericanos: cultura y gestión, Universidad de Granada (UGR) y Máster en Formación del Profesorado en Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Actualmente cursa el Programa de Doctorado en Historia, Historia del Arte y Territorio en la línea de investigación “Territorio, Ciudad y Espacios del Poder” (UNED). Ha realizado estancias en el Departamento de Geografía de la Universidad de Gante (UGent) y en la Facultad de Arquitectura de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Líneas de investigación: la ciudad neoliberal, ideología y ciudad, imaginarios, urbanismo de género, sociología urbana y patrimonio industrial.

References

Augé, M. (2020). Los no lugares. Espacios del anonimato: Una antropología de la sobremodernidad. Traducción de M. Mizraji. Barcelona: Gedisa.

Baudrillard, J. (1974). La sociedad de consumo. Traducción de R. M. Bassols. Barcelona: Plaza y Janés.

Bauman, Z. (2011). La globalización. Consecuencias humanas. Traducción de D. Zadunaisky. México: FCE.

Bellón, I., C. y Cornejo, E. (2003). Prácticas Culturales de Apropiación Simbólica en el Centro Comercial Santa Fe. Convergencia Revista de Ciencias Sociales, 24, 67-86.

Brummett, B. (1994). Rhetoric in Popular Culture. Boston: Bedford; St. Martin's.

Carranco, M. (2008). La producción espacial de lo global: lo público y lo privado en Santa Fe, Ciudad de México. Alteridades, 1(36), 75-86.

Cornejo, I. (2007). En Centro Santa Fe: vitrinear, olisquear, toquetear, fisgonear… Alteridades, 17(33), 77-85.

Debord, G. (2000). La sociedad del espectáculo. Traducción de J. L. Prado. Valencia: Pre-textos.

Espil, E. (2021). Hacer ciudad: La construcción de la metrópolis. Buenos Aires: Nobuko.

Foucault, M. (1978). The Order of Things. New York: Vintage Books.

Harvey, D. (2005). A Brief History of Neoliberalism. Oxford: Oxford University Press.

Hiernaux, D. (2000). El reencantamiento de los espacios de consumo en las ciudades. En IV Encuentro Ciudades y Culturas Contemporáneas (pp. 13-26). Ciudad de México: ENEAH.

Howard, V. (2019). From Main Street to Mall: The Rise and Fall of the American Department Store. Pennsylvania: University of Pennsylvania Press.

Lefebvre, H. (1974). La production de L´espace. París: Anthropos.

Miller, D. (1999). Ir de compras: una teoría. Traducción de R. de la Barrera. Ciudad de México: Siglo XXI.

Montes, A. P. (2020). Ciudad neoliberal y políticas afectivas de la imagen: marketing inmobiliario y diseño de la experiencia urbana en la ciudad de San José, Costa Rica. Ciudad de México: UNAM.

Moraña, M. (2014). Bourdieu en la periferia: capital simbólico y campo cultural en América Latina. Santiago de Chile: Cuarto Propio.

Real Academia de la Lengua Española. (2023). Diccionario de la Lengua Española (23.ª ed., p. 320).

Sandoval-Strausz, A. K. (2014). Latino Landscapes: Postwar Cities and the Transnational Origins of a New Urban America. The Journal of American History, 101(3), 804-831.

Published

2024-10-31

Issue

Section

Investigación