The listening in the contemporary city. Theoretical approaches
DOI:
https://doi.org/10.20983/decumanus.2021.2.3Keywords:
listening, sound, city, public spaceAbstract
The present article sets out different theoretical approaches around the sound and the act of listening in the contemporary city as well as the processes of production and significance of the city through the mentioned act. The central goal of this writing is to contribute to the interdisciplinary discussions about the coupling of sound/ listening in the field of urban studies since the aforementioned dissertations are still scarce in the Latin American context. To this effect, firstly, listening as an epistemic means by which the city is learned is discussed. Afterwards, some implications about different global processes in the urbanites’ aural practices are analyzed. Lastly, the necessity of appealing to citizen’s listening as an essential element to consider throughout the planning, construction, remodeling and the plans of territorial restructuring as well as in every physical and symbolic transformation of the city is presented. In this context some theoretical premises about the experimentation of the public space through hearing, being aware of the sound as a component that allows an appropriation and significance of the space as well as an element of social cohesion and generator of identities are analyzed.
Downloads
References
Argüello, P. (2018). Epicentros de revitalización en el Centro Histórico de la Ciudad de México. Gentrificación, apropiaciones y conflictos en torno al trabajo de músicos callejeros. Rev. Latinoam. Antrop. Trab., 3, 1-28.
Atienza, R. (2008). Identidad sonora urbana: tiempo, sonido y proyecto urbano. Les 4èmes Journées Européennes de la Recherche Architecturale et Urbaine EURAU’08: Paysage Culturel, 16(19). https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00379907
Augoyard, J. (1997). La sonorización antropológica del lugar. En: M. Merlinck (Ed.), Hacia una antropología arquitectónica (pp. 205-219). Universidad de Guadalajara.
Barbanti, R. (2017). Elementos para una “acusia” de la ciudad. Panambí. Rev. Inv. Art., 4, 95-110.
Berenguer, J. (2017). Tránsito al límite de la ciudad. Por los campos acotados de ruido entre el sujeto y la colectividad. Panambí. Rev. Inv. Art., 4, 127-136.
Bieletto, N. (2019). Regímenes aurales a través de la escucha musical: Ideologías e instituciones en el siglo xxi. En: A. Domínguez (Ed.), Dossier “Modos de escucha”. El oído pensante, 7(2), 111-134.
Bull, M. (2004). Thinking about Sound, Proximity, and Distance in Western Experience: The Case of Odysseus’s Walkman. En: V. Erlmann (Ed.), Hearing Cultures: Essays on Sound, Listening and Modernity (pp. 173-190). Routledge.
Carles, J., & Palmese, C. (2004). Identidad sonora urbana. https://www.eumus.edu.uy/eme/ps/txt/carles.html
Celedón, G. (2015). Problemas de frontera: sonidos –no– presentes. Reflexiones en torno al paisaje sonoro. Rev. Aural, 2, 10-14.
Cerdà, J. (2012). Observatorio de la transformación urbana del sonido: La ciudad como texto, derivas, mapas y cartografía sonora. Rev. Arte Polít. Ident., 7, 143-161.
De Gortari, J. (2013). Guía sonora para una ciudad. uam/Ed. Juan Pablos.
Deávila, O. (2015). Los desterrados del paraíso: turismo, desarrollo y patrimonialización en Cartagena a mediados del siglo xx. En: A. Abello, & F. Flórez (Eds.), Los desterrados del paraíso. Raza, pobreza y cultura en Cartagena de Indias (pp. 123-146). Maremágnum.
Delgadillo, V. (2015). Patrimonio urbano, turismo y gentrificación. En: V. Delgadillo et al. (Eds.). Perspectivas de la gentrificación en México y América Latina (pp. 113-132). unam.
Domínguez, A. (2011). Digresión sobre el espacio sonoro. En torno a la naturaleza intrusiva del ruido. Cuad. Viv. Urb., 4(7), 26-36.
----- (2014). Vivir con ruido en la Ciudad de México. El proceso de adaptación a los entornos acústicamente hostiles. Est. Dem. Urb., 29(1), 89-112.
----- (2015). El poder vinculante del sonido. La construcción de la identidad y la diferencia en el espacio sonoro. Alter. Línea, 25(50), 95-104. https://alteridades.izt.uam.mx/
----- (2017). A un grito de distancia. Comunidades acústicas y culturas aurales en torno al uso de la voz alta. En: A. Domínguez, & A. Zirión (Eds.), La dimensión sensorial de la cultura. Diez contribuciones al estudio de los sentidos en México (pp. 35-55). Ediciones del Lirio-uam-i.
----- (2019). El oído: un sentido, múltiples escuchas. Presentación del dossier Modos de escucha. En: A. Domínguez (Ed.), Dossier “Modos de escucha”. El oído pensante, 7(2), 92-110.
Erlmann, V. (2010). Reason and Resonance: A History of Modern Aurality. Zone Books.
Feld, S. (2015). Acoustemology. En: D. Novak, & M. Sakakeeny (Eds.), Keywords in Sound (pp. 12-21). Duke U. Press.
García, J. (2019). Conocimientos en resonancia: hacia una epistemología de la escucha. En A. Domínguez (Ed.), Dossier “Modos de escucha”. El oído pensante, 7(2), 135-154.
García, N. (2005). Alarmas y sirenas: sonotopías de la conmoción cotidiana. En: Espacios sonoros, tecnopolítica y vida cotidiana (pp. 12-25). Orquestra del Caos e Institut Català d’Antropologia.
Gasca, C. (2016). Habitar el patrimonio: experiencias espaciales de los habitantes del Centro Histórico Potosino. Rev. Cienc. Soc. Hum., 37(80), 11-38.
Hiernaux, D., & González, C. (2014). Gentrificación, simbólica y poder en los centros históricos: Querétaro, México. Rev. Elect. Geog. Cienc. Soc. Univ. Barc., 12(493). http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-493/493-12.pdf
Krause, B. (1993). The Niche Hypothesis: A Virtual Symphony of Animal Sounds: The Origins of Musical Expression and the Health of Habitats. Soundsc. News., 6. World Forum for Acoustic Ecology.
LaBelle, B. (2010). Acoustic Territories: Sound Culture and Everyday Life. The Continuum International Publishing Group.
Lipovetsky, G. (2014). La sociedad del hiperconsumo. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc7s9j3
López, I. (2001). El significado del medio ambiente sonoro en el entorno urbano. Est. Geog., 62(244), 447-466.
Paparrigopoulos, K. (2017). Músicas, sonidos, ruidos de la ciudad: hacia una polifonía sonora. Panambí. Rev. Inv. Art., 4, 65-78.
Pardo, C. (2017). Capitalismo, sonidos y procesos de subjetivación en la ciudad contemporánea. Panambí. Rev. Inv. Art., 4, 111-124.
Pelinski, R. (2007, junio). El oído alerta: modos de escuchar el entorno sonoro. Actas del I Encuentro Iberoamericano sobre Paisajes Sonoros. Madrid, España. https://cvc.cervantes.es/artes/paisajes_sonoros/p_sonoros01/pelinski/pelinski_01.htm
Polti, V. (2011, noviembre-diciembre). Aproximaciones teórico-metodológicas al estudio del espacio sonoro. La antropología interpelada: nuevas configuraciones político-culturales en América lLatina. Actas X Congreso Nacional de Antropología. Buenos Aires, Argentina, pp. 2-13.
----- (2018, septiembre). Subjetividad, identidad y memoria a través del sonido. Mundos sonoros: cruces, circulaciones, experiencias. Actas del I Simposio Internacional de Arte Sonoro, untref. Buenos Aires, Argentina, pp. 1-7. https://artesonoro.untref.edu.ar/edicion-2018
Rice, T. (2003). Soundselves: An Acoustemology of Sound and Self in the Edinburgh Royal Infirmary. Anthropol. Today, 19(4), 4-9.
Roldán, O. (2017). Gentrificación en centros históricos: una discusión conceptual. Devenir, Rev. Est. Patr. Edif., 4(7), 69-82.
Sack, R. (1983). Human Territoriality: A Theory. Annals Assoc. Amer. Geograp., 73(1), 55-74. http://www.jstor.org/stable/2569346
Schafer, M. (1977). The Tuning of the World. Destiny Books.
Secretaría de Cultura (2013). La identidad sonora de México, presente en el London MexFest: Pablo Delgado. Recuperado el 10 de octubre de 2020, de https://www.gob.mx/cultura/prensa/la-identidad-sonora-de-mexico-presente-en-el-london-mexfest-pablo-delgado
Simmel, G. (2016). Las grandes ciudades y la vida intelectual. Hermida.
Thibaud, J. (2003). The Sonic Composition of the City. En: B. Michael, & L. Back (Eds.), The Auditory Culture Reader (pp. 329-341). Berg Publishers.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 DECUMANUS. REVISTA INTERDISCIPLINARIA SOBRE ESTUDIOS URBANOS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.