Mathematical journal as strategy to develop skills in learning addition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20983/culcyt.2025.2.2.1

Keywords:

addition, second grade, contextualization, motivation, meaningful learning

Abstract

This paper explores the use of the mathematical journal as a teaching strategy to develop addition skills in second-grade elementary school students. The intervention was carried out with a group of 28 students from an elementary school in Ciudad Juárez, Chihuahua, Mexico, who were assigned a specific notebook to document addition problems based on everyday situations. The methodology included initial activities, increasing the complexity of the problems, and contextualizing them in practical scenarios. The results indicate that this tool not only improved numerical skills but also fostered critical thinking and motivation toward mathematics. Students showed greater willingness to participate and contextualized mathematical problems in their daily lives, which facilitated meaningful learning. This innovative approach adds value by considering both the students' sociocultural context and their daily experiences, promoting more inclusive learning. The implementation of the mathematical journal as a teaching resource proved effective in improving addition skills and strengthening students' commitment to mathematics.

Downloads

Author Biographies

Claudia Elsa Lazo Olivas, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Maestría en Matemática Educativa y Docencia, Departamento de Física y Matemáticas, Instituto de Ingeniería y Tecnología, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, Ciudad Juárez, Chihuahua, México

Héctor Jesús Portillo Lara, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Full-time Professor, Departamento de Física y Matemáticas, Instituto de Ingeniería y Tecnología, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, Ciudad Juárez, Chihuahua, México

María de los Ángeles Cruz Quiñones, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Maestría en Matemática Educativa y Docencia, Departamento de Física y Matemáticas, Instituto de Ingeniería y Tecnología, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, Ciudad Juárez, Chihuahua, México

Danelly Susana Esparza Puga, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Maestría en Matemática Educativa y Docencia, Departamento de Física y Matemáticas, Instituto de Ingeniería y Tecnología, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, Ciudad Juárez, Chihuahua, México

References

A. Dowker, Children’s Mathematical Learning Difficulties: Some Contributory Factors and Interventions, en International Handbook of Mathematical Learning Difficulties, A. Fritz, V. Haase y P. Rasanen, eds. Springer, 2019, pp. 773-787, doi: 10.1007/978-3-319-97148-3_44.

M. Rodríguez, E. Filloy y B. Gómez, “Dificultades en la construcción de los números naturales incluyendo el cero con estudiantes de 6 a 8 años”, Enseñanza de las Ciencias, vol. 38, n.º 3, pp. 55-80, 2019, doi: 10.5565/rev/ensciencias.2881.

A. Henik, “Early difficulties in numerical cognition”, en Heterogeneous Contributions to Numerical Cognition, W. Fias y A. Henik, eds. Academic Press, 2021, doi: 10.1016/B978-0-12-817414-2.00016-6.

A. Price, “Communication, construction and community”, tesis de doctorado, Universidad de Oxford, 2000.

C. M. Fernández y N. Domínguez, “La suma y la resta en Educación Infantil”, Tendencias pedagógicas, n.º 26, pp. 319-330, 2015.

M. L. Angulo, E. Arteaga y O. Carmenate, “La significación del contexto para la formación y asimilación de conceptos matemáticos”, Universidad y Sociedad, vol. 11, n.º 5, pp. 33-41, 2019.

H. Parra, “Claves para la contextualización de la matemática en la acción docente”, Omnia, vol. 19, n.º 3, pp. 74-85, 2013.

Published

2025-05-09

How to Cite

[1]
C. E. Lazo Olivas, H. J. Portillo Lara, M. de los Ángeles . Cruz Quiñones, and D. S. Esparza Puga, “Mathematical journal as strategy to develop skills in learning addition”, Cult. Científ. y Tecnol., vol. 22, no. 2, pp. 4–11, May 2025.