Physics Teaching Strategies Supported on the Didactics of Proportional Reasoning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20983/culcyt.2024.3.2e.3

Keywords:

proportional reasoning, specific physics didactics, teaching strategies, science teaching

Abstract

Proportional reasoning has not been sufficiently exploited in physics education, although this ability is a characteristic of scientific thinking. In this work, we show how the specific didactics of proportionality can be applied to the teaching-learning processes of physics subjects in high school-level courses. This didactic develops proportional thinking in students, and at the same time, it is useful for introducing physical concepts and better understanding the mathematical relationship between physical variables and problem-solving. As an example of this didactic proposal, we present two educational strategies applied to Instituto de Educación Media Superior (IEMS) groups to introduce physics concepts supported by proportional reasoning, in which students, guided by the teacher, understand the variational dependence between physical concepts and use new methods to solve problems based on the unitary ratio.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ulises Solís Hernández, Instituto de Educación Media Superior

Instituto de Educación Media Superior de la Ciudad de México, Plantel Benito Juárez, Iztapalapa, Ciudad de México, México

Beatriz Oropeza Villalobos, Instituto de Educación Media Superior

Instituto de Educación Media Superior de la Ciudad de México, Plantel Ricardo Flores Magón, Coyoacán, Ciudad de México, México

References

U. Solís, “Razonamiento Proporcional en la enseñanza de la física en nivel bachillerato”, Lat. Am. J. Phys. Educ., vol. 16, n.º 1, pp. 1306-1-1306-8, mar. 2022.

PISA, “Programa para la Evaluación Internacional de Alumnos (PISA). PISA 2018 - Resultados”, Programme for International Student Assessment, vols. I-III, 2019. [En línea]. Disponible en: https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/about/programmes/edu/pisa/publications/national-reports/pisa-2018/featured-country-specific-overviews/PISA2018_CN_MEX_Spanish.pdf

P. Hewitt, Física Conceptual, 10.ª ed., México: Pearson Education, 2007.

H. Pérez Montiel, Física General, 5.ª ed., México; Editorial Patria, 2015.

P. E. Tippens, Física, Conceptos y Aplicaciones, 7.ª ed., México: McGraw Hill, 2011.

J. Guzmán y C. H. Juárez Martínez, Física 1, libro no publicado.

S. Mochón, “Enseñanza del razonamiento proporcional y alternativas para el manejo de la regla de tres”, Educación Matemática, vol. 24, n.º 1, abr. 2012.

G. Obando, C. E. Vasco y L. C. Arboleda, “Enseñanza y aprendizaje de la razón, la proporción y la proporcionalidad: un estado del arte”, RLIME, vol. 17, n.º 1, pp. 59-81, 2014, doi: 10.12802/relime.13.1713.

C. J. Aroza, J. D. Godino y P. Beltrán-Pellicer, “Iniciación a la innovación e investigación educativa mediante el análisis de la idoneidad didáctica de una experiencia de enseñanza sobre proporcionalidad”, AIRES, vol. 6, n.º 6 (1), 2016.

S. Palmas, La Proporcionalidad: dos Maneras de Enseñar y Aprender las Matemáticas, Ciudad de México: Secretaría de Educación Pública, 2016.

A. M. Oller, “Proporcionalidad aritmética: una propuesta didáctica para alumnos de secundaria”, tesis doctoral, Depto. de Didáctica de las CCSS y de las CCEE, Universidad de Valladolid, 2012.

D. Block, T. Mendoza y M. Ramírez, ¿Al doble le toca el doble? La enseñanza de la proporcionalidad en la educación básica, México: CINVESTAV, 2010.

S. Martínez-Juste, A. M. Oller-Marcén, J. M. Muñoz-Escolano y P. Beltrán-Pellicer, “Sobre la regla de tres y la proporcionalidad aritmética”, La Gaceta de la RSME, Vol. 25, n.º 2, pp. 353-371, 2022.

Secretaría de Salud. Guía de alimentos para la población mexicana, México, 2010. [En línea]. Accedido: mar. 10, 2022. Disponible en: https://www.imss.gob.mx/sites/all/statics/salud/guia-alimentos.pdf

Universidad de Colorado, “Formas y Cambios de Energía”. PhET.colorado.edu. Accedido: jul. 27, 2024. [En línea]. Disponible en: https://phet.colorado.edu/es/simulations/energy-forms-and-changes

Carmen Sánchez Mora. “Las dietas, mitos y realidades”. ¿Cómo ves? DGDC-UNAM”. ¿cómoves? Accedido: jul. 27, 2024. Disponible en: https://www.comoves.unam.mx/numeros/articulo/18/las-dietas-mitos-y-realidades

Published

2024-10-09

How to Cite

[1]
U. Solís Hernández and B. Oropeza Villalobos, “Physics Teaching Strategies Supported on the Didactics of Proportional Reasoning”, Cult. Científ. y Tecnol., vol. 21, no. 3, pp. E20-E30, Oct. 2024.

Issue

Section

Edición Especial "Aprendizaje Integral a lo Largo de la Vida"