A historical vision of the Centros de Actualización del Magisterio in the state of Chihuahua

Authors

  • Alejandra Torres León Centro de Actualización del Magisterio de Ciudad Juárez https://orcid.org/0000-0003-0962-7662
  • Norma Jurado Campusano Centro de Actualización del Magisterio de Chihuahua

DOI:

https://doi.org/10.20983/chihuahuahoy.2023.21.8

Keywords:

Teacher improvement, teacher training, teaching history

Abstract

The Centro de Actualizacion del Magisterio (CAM) in the state of Chihuahua has a long history. It dates from the 1940s, when the federal government established new policies for the modernization of Education. The CAM begins as a training instance for Basic Education teachers in service. Later it becomes an instance for updating teachers. These moments were traversed by the educational policies of each era. Currently, the CAM has a Bachelor's Degree in Initial Education; It is also in charge of designing and teaching refresher courses for teachers in service and also for those who aspire to obtain a place in the Mexican Educational System.

Author Biographies

Alejandra Torres León, Centro de Actualización del Magisterio de Ciudad Juárez

Licenciada en Educación Especial, Especialista en Discapacidad Intelectual, Magister en Pedagogía Crítica y Doctora en Ciencias Sociales. Fundadora, subdirectora y catedrática-investigadora del Centro Latinoamericano de Pensamiento Crítico (CELAPEC). Docente en el Centro de Actualización del Magisterio de Ciudad Juárez. Autora de distintos artículos y ensayos que versan sobre acercamientos críticos a la normalización de niños con discapacidad, y a los mecanismos de control y dominación en Educación Especial y Educación Inclusiva.

Norma Jurado Campusano, Centro de Actualización del Magisterio de Chihuahua

Profesora de educación primaria, Licenciada en educación, Licenciada en psicología, especialidad en psicoanálisis, Master en Ciencias de la Educación, Doctorado en pensamiento complejo. Docente del Centro de Actualización del Magisterio. Autora de varios artículos de política educativa, psicoanálisis con niños/as y algunos capítulos de libro.

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Published

2023-10-09

How to Cite

Torres León, A., & Jurado Campusano, N. (2023). A historical vision of the Centros de Actualización del Magisterio in the state of Chihuahua. Chihuahua Hoy, 21(21), e5693. https://doi.org/10.20983/chihuahuahoy.2023.21.8

Issue

Section

Artículos de investigación