Dance and popular religiosity: the matachines in Ciudad Juárez

Authors

  • Daniela Guadalupe Córdova Ortega Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

DOI:

https://doi.org/10.20983/chihuahuahoy.2023.21.4%20%20

Keywords:

body, dance, happening, popular religiosity, semiosis

Abstract

When words are not enough to express the significance of one moment, then the body becomes the recurrent source for expressing emotions and feelings. That is why dance is considered as a media with such high expressive potential that enables the process of unlimited semiosis, mentioned by Peirce and Eco in which the sign —dance— is understood as an instant that “cannot be interpreted [...] without translating into other signs —wheter or not they belong to the same semiotic system—” (Zeccheto et al., 2005, p. 205). In other words, dance offers a wide range of interpretative responses to both, the performer and the viewer. Therefore, is not surprising the connection between religion and dance, since both are the medium of manifestation that support the enunciative necessity of beliefs and ideologies that, most of the time, go beyond the habitual understanding of the individuals.

References

Baz, M. (2000). Metáforas del cuerpo: un estudio sobre la mujer y la danza. Universidad Nacional Autónoma de México. Programa Universitario de Estudios de Género.

Bonfiglioli, C. (1995). Fariseos y matachines en la sierra Tarahumara: entre la pasión de Cristo, la transgresión cómico sexual y las danzas de Conquista. Intituto Nacional Indigenista.

Cardona Lang, P. (1991). Dramaturgia del bailarín. Dramaturgia del bailarín y anatomía del crítico. [CD-ROM]. Consejo Nacional para la Cultura y las Artes; Instituto Nacional de Bellas Artes; Centro Nacional de las Artes.

Carrillo, A. (1998). La fiesta y lo sagrado. En H. Pérez Martínez, México en fiesta (pp. 105-122). El Colegio de Michoacán.

Córdova, D. (2018). La danza de los matachines en Ciudad Juárez: prácticas y significaciones. Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.

Dallal, A. (1979). La danza contra la muerte. Universidad Nacional Autónoma de México.

Dallal, A. (1983). Estética del dancing. En El arte efímero en el mundo hispánico (pp. 345-388). Universidad Nacional Autónoma de México. Instituto de Investigaciones Estéticas.

Dallal, A. (1989). La danza en México. Segunda parte. Universidad Nacional Autónoma de México.

Dallal, A. (2012). Los elementos de la danza. Universidad Nacional Autónoma de México.

De la Torre, R. (2005). Danzar: una manera de practicar la religión. Estudios Jalisciences: la “religiosidad popular”, 60, 6-18.

Fischer-Lichte, E. (2011). Estética de lo performativo. Abada.

García Canclini, N. (2009). Culturas híbridas: estrategias para entrar y salir de la modernidad. Debolsillo.

Giménez Montiel, G. (2013). Cultura popular y religión en el Anáhuac (1.a ed.). Universidad Autónoma de Aguascalientes.

Jacinto Zavala, A. (1994). La filosofía social de Nishida Kitarô, 1935-1945. El Colegio de Michoacán.

Kristeva, J. (1988). El lenguaje, ese desconocido. Introducción a la lingüística (M. Antoranz, trad.). Editorial Fundamentos.

Medrano de Luna, G. (2001). Danza de indios de Mesillas: una danza de conquista en Tepezalá, Aguascalientes. El Colegio de Michoacán.

Nájera Espinoza, M. (2003). La Virgen de Talpa: religiosidad local, identidad y símbolo. El Colegio de Michoacán; Universidad de Guadalajara.

Paz, O. (1978). El laberinto de la soledad. Fondo de Cultura Económica.

Sevilla, A., Rodríguez, H. y Cámara, E. (1983). Danzas y bailes tradicionales del estado de Tlaxcala. Premia.

Sutton, L. H. (2010). Los desafíos a la teoría de la secularización. En D. Gutiérrez Martínez (Coord.), Religiosidades y creencias contemporáneas: diversidades de lo simbólico en el mundo actual. El Colegio Mexiquense, A. C.

Valle, F. (2015). Entrevista al capellán de las danzas (entrevistado por César Ríos y Daniela Córdova). Material de campo para el documental “Bienvenidos Danzantes de Dios”.

Warman, A. (1972). La danza de moros y cristianos. SepSetentas.

Zecchetto, V. (2005). Seis semiólogos en busca del lector. La Crujía.

Zizek, S. (2014). Acontecimiento. Sexto Piso.

Published

2023-06-27

How to Cite

Córdova Ortega, D. G. (2023). Dance and popular religiosity: the matachines in Ciudad Juárez. Chihuahua Hoy, 21(21), e5619. https://doi.org/10.20983/chihuahuahoy.2023.21.4

Issue

Section

Artículos de investigación