The use of language in El Diario de Juarez and its influence on readers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20983/chihuahuahoy.2021.19.7

Keywords:

Language, writing, vocabulary, lexical wealth, Diario de Juárez

Abstract

Previous research has treated language as a reflection of modes of thought. There are ways to measure the use of words and, as results indicate, these help explain a community’s environment and social behavior. This work examines the use of the language from those who write in El Diario de Juarez, by analyzing three fragments relating to journalistic notes about the same subject and from different authors. Also, this article emphasizes the influence on speech that this newspaper, and mass media, exerts on the readers.

Author Biography

Margarita Salazar Mendoza, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Docente investigadora de la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. Tesis de maestría, análisis de la obra del dramaturgo más prolífico de esta ciudad, Pilo Galindo. Tesis doctoral, Variaciones como una categoría de análisis literario; El Colegio de Michoacán. 2009, Compiladora de la antología titulada Narrativa Juarense Contemporánea. 2010, Primer lugar en la categoría de cuento en los XXXVI Juegos Flores. 2013, Compiladora del libro de ensayos Espejos y Realidades de Ciudad Juárez. 2016, Reconocimiento Estatal como Chihuahuense destacada por trayectoria dentro de las letras. Fue Directora de la revista Paso del Río Grande del Norte. Colaboró en el Semanario El Reto, con la columna «De mi cuaderno de apuntes».

References

Bugueño Miranda, F. V. (2011). Sobre las palabras y su clasificación según su contenido. Los problemas para el lexicógrafo, en Revista de Filología, núm. 29, enero, pp. 9-19.

Califano, B. (2015). Los medios de comunicación, las noticias y su influencia, en Revista mexicana de opinión pública, vol. 19, julio-diciembre, pp. 61-79.

Capsada Blanch, R. y J. Torruella Casañas. (2017). Métodos para medir la riqueza léxica. Revisión y propuesta, en Verba, vol. 47, pp. 347-408.

Carreres Lacasa, D. (2015). Valoración de repertorio léxico en español para escolares de 9 a 16 años (tesis), Castellón de la Plana, Universitat Jaume I, 275 pp.

Chomsky, N. (1979). Sintáctica y semántica en la gramática generativa, (trad., intr. y notas Carlos Peregrín Otero), México: Siglo XXI.

Hernando Cuadrado, A. (2002). Sobre la configuración lingüística del mensaje periodístico, en Estudios sobre el mensaje periodístico, vol. 8, pp. 261-274.

Escalante Gonzalbo, F. (2012). Crimen organizado, la dimensión imaginaria, en Nexos, núm. 418, octubre, pp. 32-44.

Febvre, L., y H-J. Martin. (1997). The Coming of the Book: The Impact of Printing, 1450-1800. London: Verso.

Gálvez Vera, J. L. (2003). Sensacionalismo, valores y jóvenes. El discurso y el consumo de dos periódicos bolivianos de crónica roja. La Paz: Universidad Autónoma Gabriel René Moreno.

García-Cervigón, A. H. (2003). La lengua en el periodismo digital, en Estudios sobre el mensaje periodístico, núm. 9, pp. 177-187.

Giraud, P. (1960). Problemes et methodes de la statistique linguistique, Paris: Presses Universitaires.

Ham Chande, R. (1979). Del 1 al 100 en lexicografía, en L. Fernando Lara (ed.), Investigaciones lingüísticas en lexicografía, México: El Colegio de México, pp. 110-132.

Lombana, L. y S. Valencia Treviño. (2000). Análisis semántico del léxico relacionado con la violencia utilizado en dos periódicos locales El País y El Caleño (tesis de licenciatura). Cali: Universidad del Valle, 131 pp.

López Morales, H. (1991). Los índices de riqueza léxica, en Actas del II Seminario Internacional sobre Aportes de la Lingüística a la Enseñanza del Español como Lengua Materna, San Juan: Editorial de la Universidad de Puerto Rico.

Martínez Valencia, E. (2012). Análisis del léxico empleado en los titulares de la prensa popular colombiana, en ELUA, número 26, pp. 211-234.

Müller, C. (1968). Estadística lingüística, Madrid: Gredos.

Pansters, W. G. (2012). Zones of State-Making: violence, coercion, and hegemony in Twentieth-Century Mexico, en W. G. Pansters (ed.), Violence, Coercion, and State-Making in Twentieth-Century Mexico, Stanford: Stanford University Press.

Pétrovski, A. (1979). Psicología general. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Piaget, J. (1954). Language and thought from the cognitive point of view, en P. Adams, Language in Thinking, U. K.: Penguin Books,

Piaget, J. (1976). El lenguaje y el pensamiento en el niño, (trad. M. Riani), Buenos Aires: Editorial Guadalupe.

Reyes Díaz, M. J. (2010). Riqueza léxica, en Anuario de Lingüística Hispánica. XXIII-XXIV (2007-2008), Universidad de Valladolid.

Richmond, P. G. (1981). Introducción a Piaget, Madrid: Editorial Fundamentos.

Salas Alvarado, J. (2017). Factores que influyen en la creación y utilización de la jerga adolescente, en Káñina, Revista de Artes y Letras, Universidad de Costa Rica, XLI, núm. 2, septiembre-febrero, pp. 183-200.

Saussure, F. (1965). Curso de lingüística general, Buenos Aires: Alianza Editorial Losada.

Vygotsky, L. (2005). Pensamiento y lenguaje, (trad. José Pedro Rosaus Abadía), Barcelona: Editorial Paidós.

Artículo de Margarita Salazar Mendoza

Published

2021-11-19

How to Cite

Salazar Mendoza, M. (2021). The use of language in El Diario de Juarez and its influence on readers. Chihuahua Hoy, 19(19). https://doi.org/10.20983/chihuahuahoy.2021.19.7

Issue

Section

Artículos de investigación