The use of language in El Diario de Juarez and its influence on readers
DOI:
https://doi.org/10.20983/chihuahuahoy.2021.19.7Keywords:
Language, writing, vocabulary, lexical wealth, Diario de JuárezAbstract
Previous research has treated language as a reflection of modes of thought. There are ways to measure the use of words and, as results indicate, these help explain a community’s environment and social behavior. This work examines the use of the language from those who write in El Diario de Juarez, by analyzing three fragments relating to journalistic notes about the same subject and from different authors. Also, this article emphasizes the influence on speech that this newspaper, and mass media, exerts on the readers.
References
Bugueño Miranda, F. V. (2011). Sobre las palabras y su clasificación según su contenido. Los problemas para el lexicógrafo, en Revista de Filología, núm. 29, enero, pp. 9-19.
Califano, B. (2015). Los medios de comunicación, las noticias y su influencia, en Revista mexicana de opinión pública, vol. 19, julio-diciembre, pp. 61-79.
Capsada Blanch, R. y J. Torruella Casañas. (2017). Métodos para medir la riqueza léxica. Revisión y propuesta, en Verba, vol. 47, pp. 347-408.
Carreres Lacasa, D. (2015). Valoración de repertorio léxico en español para escolares de 9 a 16 años (tesis), Castellón de la Plana, Universitat Jaume I, 275 pp.
Chomsky, N. (1979). Sintáctica y semántica en la gramática generativa, (trad., intr. y notas Carlos Peregrín Otero), México: Siglo XXI.
Hernando Cuadrado, A. (2002). Sobre la configuración lingüística del mensaje periodístico, en Estudios sobre el mensaje periodístico, vol. 8, pp. 261-274.
Escalante Gonzalbo, F. (2012). Crimen organizado, la dimensión imaginaria, en Nexos, núm. 418, octubre, pp. 32-44.
Febvre, L., y H-J. Martin. (1997). The Coming of the Book: The Impact of Printing, 1450-1800. London: Verso.
Gálvez Vera, J. L. (2003). Sensacionalismo, valores y jóvenes. El discurso y el consumo de dos periódicos bolivianos de crónica roja. La Paz: Universidad Autónoma Gabriel René Moreno.
García-Cervigón, A. H. (2003). La lengua en el periodismo digital, en Estudios sobre el mensaje periodístico, núm. 9, pp. 177-187.
Giraud, P. (1960). Problemes et methodes de la statistique linguistique, Paris: Presses Universitaires.
Ham Chande, R. (1979). Del 1 al 100 en lexicografía, en L. Fernando Lara (ed.), Investigaciones lingüísticas en lexicografía, México: El Colegio de México, pp. 110-132.
Lombana, L. y S. Valencia Treviño. (2000). Análisis semántico del léxico relacionado con la violencia utilizado en dos periódicos locales El País y El Caleño (tesis de licenciatura). Cali: Universidad del Valle, 131 pp.
López Morales, H. (1991). Los índices de riqueza léxica, en Actas del II Seminario Internacional sobre Aportes de la Lingüística a la Enseñanza del Español como Lengua Materna, San Juan: Editorial de la Universidad de Puerto Rico.
Martínez Valencia, E. (2012). Análisis del léxico empleado en los titulares de la prensa popular colombiana, en ELUA, número 26, pp. 211-234.
Müller, C. (1968). Estadística lingüística, Madrid: Gredos.
Pansters, W. G. (2012). Zones of State-Making: violence, coercion, and hegemony in Twentieth-Century Mexico, en W. G. Pansters (ed.), Violence, Coercion, and State-Making in Twentieth-Century Mexico, Stanford: Stanford University Press.
Pétrovski, A. (1979). Psicología general. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Piaget, J. (1954). Language and thought from the cognitive point of view, en P. Adams, Language in Thinking, U. K.: Penguin Books,
Piaget, J. (1976). El lenguaje y el pensamiento en el niño, (trad. M. Riani), Buenos Aires: Editorial Guadalupe.
Reyes Díaz, M. J. (2010). Riqueza léxica, en Anuario de Lingüística Hispánica. XXIII-XXIV (2007-2008), Universidad de Valladolid.
Richmond, P. G. (1981). Introducción a Piaget, Madrid: Editorial Fundamentos.
Salas Alvarado, J. (2017). Factores que influyen en la creación y utilización de la jerga adolescente, en Káñina, Revista de Artes y Letras, Universidad de Costa Rica, XLI, núm. 2, septiembre-febrero, pp. 183-200.
Saussure, F. (1965). Curso de lingüística general, Buenos Aires: Alianza Editorial Losada.
Vygotsky, L. (2005). Pensamiento y lenguaje, (trad. José Pedro Rosaus Abadía), Barcelona: Editorial Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Chihuahua Hoy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Todos los contenidos de la edición electrónica de la revista se distribuyen bajo una licencia de uso y distribución “Creative Commons Reconocimiento-No Comercial-Compartir Igual 4.0 Internacional” (CC-BY-NC-SA). Puede consultar desde aquí la versión informativa de la licencia.
El o los autores conservan sus derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de primera publicación de su obra.