Situation of the elderly as a user of the internet in relation to its primary social network with relatives and migrants in Quindío – Colombia

Main Article Content

Lilia Inés López Cardozo
Sandra Leal Larrarte
Lucero Giraldo Marín

Abstract

This article is part of the reflections of the authors` results of the investigation called Internet and Personal Network for the elderly with migrant relatives held in Armenia-Quindío; it brings into the light the situation that the elderly faces in using the Internet as a way to communicate with their migrant relatives. The project identifies the changes in the communication between the elderly and his relatives that the Internet creates in terms of structural features, functions, and personal relationships. Theorists who accompanied the epistemological framework for the interpretation of the data collection were: Garay (2006), Cardenas and Mejia (2006), (Castells, 2009), Marc Prensky (2001), (Machado, 2000) and Tovar Villarraga (2009). The methodology used was; the etnográfico- qualitative study, semi-structured interview total of (100), the sampling and for the organization and interpretation of information came to the Grounded Theory of Strauss and Corbin (2002).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
López Cardozo, L. I., Leal Larrarte, S., & Giraldo Marín, L. (2022). Situation of the elderly as a user of the internet in relation to its primary social network with relatives and migrants in Quindío – Colombia. Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities, 25(49-1), 78–92. https://doi.org/10.20983/noesis.2016.12.6
Section
Social Sciences
Author Biographies

Lilia Inés López Cardozo, Universidad del Quindío.

Profesor-investigador

Sandra Leal Larrarte, Universidad del Quindío.

Profesora

Lucero Giraldo Marín, Universidad del Quindío.

Profesora.

References

Cárdenas, Mauricio y Carolina Mejía. 2006. Migraciones internacionales en Colombia: ¿qué sabemos?. http://www.iadb.org/intal/intalcdi/PE/2009/02989.pdf. (14 de abril de 2011).

Castells, Manuel. 2009. Comunicación y poder. Madrid: Alianza Editorial.

Castells, Manuel. 2005. La era de la información, la sociedad red. Madrid: Alianza Editorial.

Machado, Arlindo. 2000. El paisaje mediático. Sobre el desafío de las poéticas tecnológicas. https://soloyovideo.files.wordpress.com/2013/02/machado-arlindo-el-paisaje-mediatico.pdf. (1 de Mayo de 2014).

Madarriaga, Camilo; Raimundo Abello, y Omar Sierra. 2003. Redes sociales. Infancia, familia y comunidad: Barranquilla: Universidad del Norte.

Martínez, Miguel. 1991. La investigación cualitativa etnográfica en educación: manual teórico-práctico. Caracas: Litexsa Venezolana.

Narváez, Ancízar. 2002. Puentes tecnológicos, abismos sociales. Manizales: Centro de publicaciones Universidad de Manizales.

Prensky, Marc. 2001. Digital natives, digital immigrant. On the Horizon 9 (5):1-6. http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf. (20 de abril de 2012)

Sluzki, Carlos. 1996. Red social: frontera de la práctica sistémica. Buenos Aires: Editorial Gedisa.

Soto, Olga; Joaquín Montero y Carlos Sánchez. 2006. Comunicación y redes sociales. Herramientas de software libre para afrontar el reto migratorio. Ponencia presentada en el 2º. Encuentro en Línea de Educación y Software Libre. (1 de 2009).

Strauss, Anselm, y Julieth Corbin. 2002. Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Bogotá. Colombia. (2a. ed.).CONTUS-Editorial Universidad de Antioquia.

Tovar, Adriana y Catherine Villarraga. 2009. Inclusión de las NTC en la mediación social de los adultos mayores como usuarios virtuales. Trabajo de Grado. Universidad Sergio Arboleda. Bogotá. http://www.usergioarboleda.edu.co/investigacion-comunicacion/documentos-_edicion_1/adultos-internet.pdf. (20 de mayo de 2013)