Symbolic representations about the teachings of recent female professors of recent induction into the SEP. Testimonies encounter

Main Article Content

Sofía Guadalupe Corral Soto
Rosalba Robles Ortega

Abstract

In this article, testimonies are being presented about teaching women in which symbolic representations about their professions and practice have created. They are union professors which their recent induction to the educative system not only has given them the opportunity for a better life, but also a hard transit into a structure beyond bureaucracy and hegemony, that also has represented two important shackles for professional and personal development which leads to repercussion for quality education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Corral Soto, S. G., & Robles Ortega, R. (2021). Symbolic representations about the teachings of recent female professors of recent induction into the SEP. Testimonies encounter. Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities, 22(43-2), 16–41. https://doi.org/10.20983/noesis.2013.2.1
Section
Thematic Section
Author Biographies

Sofía Guadalupe Corral Soto, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Profesora-Investigadora de la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, Campus Nuevo Casas Grandes.               

Rosalba Robles Ortega, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

 Profesora-Investigadora aqdscrita al Departamento de Humanidades dela Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, 

References

Acker, Sandra. Género y educación. Reflexiones sociológicas sobre mujeres, enseñanza y feminismo. Madrid, NARCEA Ediciones, 1995.

Aguirre, M. E. Una invención del siglo XIX, la escuela primaria (1780-1890). Centro de Estudios Sobre la Universidad, UNAM. Recuperado el 15 de abril de 2012, de http://biblioweb.tic.unam.mx/diccionario/htm/articulos/sec_16.htm

Ball, S. Foucault y la educación, disciplinas y saber. Madrid, Ediciones Morata, 1993.

Bourdieu, P. Capital cultural, escuela y espacio social. México, Siglo XXI editores, 1998.

Bourdieu, P. Campo de poder, campo intelectual. Buenos Aires,Editorial Montessor, 2002.

Bourdieu, P., Passeron, J. C. Los herederos, los estudiantes y la cultura. Buenos Aires, Siglo veintiuno editores, 2009.

Jones, D. “La genealogía del profesor urbano”. En Ball, S. Foucault y la educación, disciplinas y saber. Ediciones Morata. Madrid. 1993.

Ornelas, C. Educación, colonización y rebeldía. La herencia del pacto Calderón-Gordillo. México, Siglo XXI editores, 2012.

SEECH. Departamento de Estadística. seech.gob.mx. Estadísticas correspondientes al inicio de ciclo 2011-2012.

SEP. Diagnóstico del sistema estatal de formación docente. Chihuahua. 2003.

Varela, J. “Prólogo a la edición española”. En Ball, S. Foucault y la educación, disciplinas y saber. Ediciones Morata. Madrid. 1993.