Violence in northwestern Chihuahua. Experiences and impacts from the educational community

Main Article Content

Marcos J. Estrada Ruiz
Adán Cano Aguilar

Abstract

School violence has been a topic explored significantly in recent years educational research in Mexico, however, in contexts of extreme violence have not been shown the impact of structural violence, school and other community spaces.The article presents results of an investigation that aimed to reconstruct the impact of violence in the northwest region of Chihuahua, from the educational community (teachers, parents, students) in two towns in particular. In the manner of case studies and by using content analysis, we analyze the impact on the perception of increased violence from direct experience, the dynamic modification of the schools, the abandonment of public spaces and signaling of "new" actors, apparently outside the community, that appear a priori by their social status, as those responsible for violence

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Estrada Ruiz, M. J., & Cano Aguilar, A. (2021). Violence in northwestern Chihuahua. Experiences and impacts from the educational community. Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities, 22(44), 144–179. https://doi.org/10.20983/noesis.2013.3.6
Section
Section Varies
Author Biographies

Marcos J. Estrada Ruiz, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.

Profesor-Investigador adscrito al departamento de Ciencias Sociales y Humanidades de  El Colegio de Sonora.

Adán Cano Aguilar, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Profesor-Investigador adscrito al departamento de Ciencoas Sociales de la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

References

Araújo-Olivera, S., T. Yurén, M. J. Estrada, De la Cruz, M. (2005). “Respeto, democracia y política, negación del consenso. El caso de la formación cívica y ética en escuelas secundarias de Morelos”, Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24 (10): 15-42.

Bertely, M. (2000). Conociendo nuestras escuelas. Un acercamiento etnográfico a la cultura escolar. México, Paidós.

Breach, M. (2010). “2009 el año más violento de la historia de Chihuahua; documentan 3,500 ejecuciones”. La Jornada, 3 enero del 2010, México.

Chagas, R. (2005). “Los maestros frente a la violencia entre alumnos”. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27 (10): 1071-1082, COMIE.

CONAPO (2010). Índice de marginación por entidad federativa y municipio 2010. Consultado el 20 de julio del 2012 http://www. conapo.gob.mx/work/models/CONAPO/indices_margina/ mf2010/AnexosMapas/Mapas/Entidadesfederativas/Mapa%20 B8Chihuahua_1a.jpg.

Conde, S. (2011). Entre el espanto y la ternura. Formar ciudadanos en contextos violentos, México, Cal y Arena.

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro, México, UNESCO.

Díaz, L. (2010). “Señalados, perseguidos, aniquilados”, Proceso, México, 1732.

Escalante, F. (2009). “Territorios violentos”. Nexos, 384, México.

Escalante, F. (2011). “Homicidios 2008-2009. La muerte tiene permiso”. Nexos, 397, México.

Estrada, M. J. (2008), “Campo político y juventud: análisis en dos dispositivos de Morelos: De la negación del otro a la política como servicio”. Revista Espiral Estudios sobre Estado y Sociedad, 42(XIV): 145-178.

Furlan, A. (2003). “Introducción”, en: A. Furlan, (coord.). Procesos y prácticas de disciplina y convivencia en la escuela. Los problemas de la indisciplina, incivilidades y violencia, México, Consejo Mexicano de Investigación Educativa.

García, B. (2008). Ponencia presentada en el Foro Internacional sobre inclusión educativa, atención a la diversidad y no discriminación, 7, 8 y 9 de octubre de 2008. CONAPRED, UPN, DGEI, OEI, CGIEB, UNESCO, UNICEF, CUCSH, UIA, Gobierno Federal Mexicano.

Gómez, A. (2005). “Violencia e institución educativa”. Revista Mexicana de investigación educativa, 26(X): 693-718.

González, E. y M. Guerrero (2002). “Capítulo 2. Investigaciones sobre violencia en el ámbito escolar”, en: J. Piña, A. Furlán, L. Sañudo. La investigación educativa en México (1992-2002). Acciones, Actores y Prácticas Educativas, México, Consejo Mexicano de Investigación Educativa.

Grijalva, G. y Zúñiga, M. (2009). “Reestructuración ocupacional y composición por sexo del empleo en la industria maquiladora de exportación. 1990-2005”, en: Barajas, M.; Grijalva, G.; Lara, B.; Velázquez, L.; Rodríguez, L.; y Zúñiga, M. Cuatro décadas del modelo maquilador en el norte de México, México,Colef-ColSon.

Guerrero, E. (2009). “Las tres guerras. Violencia y narcotráfico en México”. Nexos, 381, México.

Guerrero, E. (2011). “Violencia y mafias”. Nexos, septiembre, México, consultado el 14 de julio del 2012http://www.nexos.com.mx/?P=le erarticulo&Article=2099496.

Guerrero, E. (2012a). “2011: la dispersión de la violencia”. Nexos, febrero, México, consultado el 24 de julio del 2012 http://www. nexos.com.mx/?P=leerarticulo&Article=2102543.

Guerrero, E. (2012b). “Epidemias de violencia”. Nexos, julio, México, consultado el 24 de julio del 2012 http://www.nexos.com.mx/?P=l eerarticulo&Article=2102772.

INEE y Fundación Este País (2007). “Para entender la violencia en las escuelas. Percepciones de alumnos y maestros sobre violencia, disciplina y consumo de sustancias nocivas en primarias y secundarias”. Este País, 200, noviembre: 1-8, México.

Lucio, L. (2009). “El cyberbullying en estudiantes del nivel medio superior en México”, ponencia presentada en el X Congreso Nacional de Investigación Educativa, Veracruz, México, COMIE.

Mendoza, N. (2008). Conversaciones del desierto. Cultura, moral y tráfico de drogas, México, CIDE.

Mendoza, N. (2009). “Altar. El desierto tomado”. Nexos, México, Abril, consultado el 24 de julio del 2012 http://www.nexos.com. mx/?P=leerarticulo&Article=284.

Mendoza, N. (2012a). “Quiero que usted me fusile”. Nexos, México, Abril, consultado el 24 de julio del 2012 http://www.nexos.com.m x/?P=leerarticulo&Article=2102637.

Mendoza, N. (2012b). “Crónica de la cartelización”. Nexos, México, Junio, consultado el 24 de julio del 2012 http://www.nexos.com.m x/?P=leerarticulo&Article=2102733.

Merino, J. (2011). “Los operativos conjuntos y la tasa de homicidios: Una medición”. Nexos, 402, México.

Observatorio Ciudadano de la Educación (OCE) (2005). Violencia escolar, Debate educativo, 11, México, Observatorio Ciudadano de la Educación.

Organización Mundial de la Salud (OMS) (2002). Informe mundial sobre la violencia y la salud: resumen, Washington, D.C., Organización Panamericana de la Salud, Oficina Regional para las Américas de la Organización Mundial de la Salud.

Piret, A., NizetJ. y Bourgeois, E. (1996). L’analys estructurale. Une méthode d’analyse de contenupour les sciences humaines, Bruselas, De Boeck Université.

Reguillo, R. (2008). “Las múltiples fronteras de la violencia: jóvenes latinoamericanos, entre la precarización y el desencanto”. Pensamiento Iberoamericano, 3:205-225, Agencia Española para la Cooperación Internacional.

Rockwell, E. (1986). “Etnografía y teoría en la investigación educativa”. Enfoques, Cuadernos del Tercer Seminario Nacional de Investigación en Educación, Bogotá, Colombia.

Saucedo, C. y Furlan, A. (2009). “Copetes “emo” y celulares en la escuela secundaria: la disciplina escolar puesta a prueba”, ponencia presentada en el X Congreso Nacional de Investigación Educativa, Veracruz, México, COMIE.

Serrano, J. (2009). Aprendizaje cooperativo y educación para la paz, España, Universidad de Murcia.

Solís, M. (2009). Trabajar y vivir en la frontera. Identidades laborales en las maquiladoras de Tijuana, México, Porrúa-Colef.

Tapia, M. (Coord.) (2011). Diagnóstico local sobre la realidad social, económica y cultural de la violencia y la delincuencia en el municipio de Cuautla, Cuernavaca, CRIM-UNAM.

Turati, M. (2010). “Los fantasmas de la sierra”. Proceso, México, 1734.

Valenzuela, J. (2003). “Pachomas (Pachuco-Cholo-Mara), Nortecos y Fronteras”, en: Pérez, J.; Gauthier, M.; Valdez, M.; Gravel, P.L. (coords.). Nuevas miradas sobre los jóvenes. México/Quebec, México, Instituto Mexicano de la Juventud.

Velázquez, M. (2005). “Experiencias estudiantiles con la violencia en la escuela”. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 26(10): 739-764.

Velázquez, M. (2009). “Ciberbullying. El crudo problema de la victimización en línea”, ponencia presentada en el X Congreso Nacional de Investigación Educativa, Veracruz, México, COMIE.