Epistemology of the didactic mathematical knowledge: An instructional experience

Main Article Content

Gabriela Buendía Ábalos
Javier Lezama Andalón

Abstract

In this paper we discuss the contribution of an epistemological reflection on the mathematical knowledge to school mathematics teacher through an experience in a master's degree in mathematics education. This discussion will be through the presentation of the course design and its development and showing some of the interactions with the participants through aspects such as the nature of the philosophical and epistemological discussion to understand the mathematical creation, the contribution that gives the historical review epistemology of knowledge, the recognition of the complexity of mathematics and mathematics education and the recognition of the teacher's own epistemology.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Buendía Ábalos, G., & Lezama Andalón, J. (2021). Epistemology of the didactic mathematical knowledge: An instructional experience. Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities, 21(42), 86–111. https://doi.org/10.20983/noesis.2012.2.4
Section
Thematic Section
Author Biographies

Gabriela Buendía Ábalos, CICATA-IPN.

Profesor – investigador adscrito  Programa de Matemática Educativa del CICATA-IPN.

Javier Lezama Andalón, CICATA-IPN.

Profesor – investigador adscrito  Programa de Matemática Educativa del CICATA-IPN

References

Ajdukiewicz, K. Introducción a la Filosofía: Epistemología y metafísica, México: Publicaciones Cultural, S.A. de C.V., 1990.

Bachelard, G. La formación del espíritu científico. Contribución a un psicoanálisis del conocimiento objetivo. 23ª. Edición. México: Siglo Veintiuno editores, 2000.

Buendía, G. y Cordero, F. Prediction and the periodic aspect as generators of knowledge in a social practice framework. A socioepistemological study, en: Educational Studies in Mathematics. Kluwer publishers. Volumen 58, número 3, 2005, 299-333.

Buendía, G. Una Socioepistemología del aspecto periódico de las funciones. Revista Latinoamericana de Matemática Educativa. 9 (2), 2006, pp. 227-251.

Cantoral, R. y Farfán, R. Pensamiento y lenguaje variacional en la introducción al análisis. Epsilon, Revista de la SAEM “Thales”, 42, 1998, pp. 353-369.

Cantoral, R. Acerca de contribuciones de una didáctica de antaño: el caso de la serie de Tayor. Mathesis, 11, 1995, pp. 55-101.

Espinoza, L. y Cantoral, R. Una propuesta metodológica para estudios socio históricos: el caso de la teoría de funciones de Lagrange, en: Lestón, P. (Ed.) Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, Vol. 23. México, DF: Colegio Mexicano de Matemática Educativa A. C. y Comité Latinoamericano de Matemática Educativa A. C., 2010, pp. 889-898. Disponible en: http://www.clame.org.mx/alme. htm.

Mariscal, E.; Rosas, A y Sánchez, M. Programa de matemática educativa en línea del CICATA-IPN, en: P. Lestón (Ed). Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, vol. 21. CLAME, 2008.

Mariscal, E. Gestión en el posgrado en línea de Matemática Educativa en el IPN. Apertura, 9(10), 34-41. Universidad de Guadalajara, 2009.

Moru, E. K. Talking with the literature on epistemological obstacles. For the Learning of Mathematics, 27(3), 2007, pp. 34-37.

Popper, K. Los dos problemas fundamentales de la epistemología: basado en manuscritos de los años 1930-1933, (M.A. Albisu, Trad.). (T. Eggers, Ed.) Madrid: Editorial Tecnos S.A., 1998. (Trabajo original publicado en 1993).