Concentric ethnography and didactics. Notes to non-anthropologists

Main Article Content

José Luis Ramos Ramírez

Abstract

Taking into account the need to train students and professionals who are not anthropologists in the ethnographic work, multiple manuals have been published presenting this work as purely methodological, even as a well-intentioned example of qualitative approach; however when reviewing the concept offered in this literature I find that is an image that does not do comply with the complexity that Ethnography involves. Therefore, in this essay I display series of clarifications for display various aspects or faces showing the so-called Ethnography notes. Also, I include the challenge of conducting ethnographic research in more urban and contemporary spaces, an example being the case of Organizational Ethnography. To conclude, by adding a number of possible recommendations, highlighting a work framework the way I name it “Concentric Ethnography”, designed to young researchers interested in entering this field of knowledge to guide their investigations and who are not actually anthropologists.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ramos Ramírez, J. L. (2022). Concentric ethnography and didactics. Notes to non-anthropologists. Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities, 26(52), 76–89. https://doi.org/10.20983/noesis.2017.2.4
Section
Social Sciences
Author Biography

José Luis Ramos Ramírez, Escuela Nacional de Antropología e Historia

Profesor-investigador.

References

Ameigeiras, Aldo. 2016. El abordaje etnográfico en la investigación social. En Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa.

Ballas, Claudia, y Helena Castillo. 2008. Introducción a la etnografía y campos de aplicación en educación. En Etnografía. Campos de aplicación en educación y etapas en el proceso de investigación. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, 7-20.

Cruces, Francisco y otros. 2003. ¿Confianza, cosmética o sospecha? Una etnografía multisituada de las relaciones entre instituciones y usuarios en seis sistemas expertos en España. Alteridades, 13(25): 77-90.

Geertz, Clifford. 1987. La interpretación de las culturas. México: Gedisa.

Grimson, Alejandro y otros. 2011. Descentramientos teóricos. Introducción. En Antropología ahora. Debates sobre la alteridad, compilado por Alejandro Grimson, Silvina Merenson y Gabriel Noel. Argentina: Siglo XXI, 9-31.

Guber, Rosana. 2004. El salvaje metropolitano. Reconstrucción del conocimiento social en el trabajo de campo. Buenos Aires: Paidós.

Guber, Rosana. 2001. La etnografía. Método, campo y reflexividad. Argentina: Siglo XXI.

Knapp, Michael. 2000. Contribuciones etnográficas a la investigación evaluativa. Evaluación del programa de Escuelas experimentales y algunas alternativas. En Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa, compilado por T.D. Cook y Ch. S. Reichardt. Madrid: Morata.

Lins Ribeiro, y Arturo Escobar. 2008. Antropologías del mundo: transformaciones disciplinarias dentro de sistemas de poder. México: CIESAS/ENVIÓN/The Wenner-Gren Foundation.

Mauss, Marcel. 2006. Manual de etnografía. México: Fondo de Cultura Económica.

Mena, Patricia. 2000. Esbozo de la metodología del microanálisis del aula bilingüe. En Identidad, lenguaje y enseñanza en escuelas bilingües indígenas de Oaxaca, compilado por Patricia Mena, Héctor Muñoz y Arturo Ruiz. México: Universidad Pedagógica Nacional, 109-156.

Milmaniene, Magalí Paula. 2013. Desafíos éticos en la investigación social. En La ética de la investigación en ciencias sociales. Interrogantes, debates y desafíos actuales. Buenos Aires: Biblos/Investigaciones y ensayos.

Roca, Jordi. 2001. ¿Antropólogos en la empresa?: a propósito de la (mal) llamada cultura de empresa. Etnográfica, 5 (1): 69-99.

Spedding, Alison. 2013. Metodologías cualitativas: Ingreso al trabajo de campo y recolección de datos. En Pautas metodológicas para Investigaciones Cualitativas y Cuantitativas en ciencias sociales y humanas, coordinado por Mario Yapu. La Paz (Bolivia): U-PIEB, 117-195.