Universal accessibility through design experience and participation in Tangamanga I Park, San Luis Potosí, Mexico

Authors

  • Fernanda Nascimento Corghi Universidade Federal de São João del-Rei
  • Martha Yolanda Pérez Barragán Universidad Autónoma de San Luis Potosí
  • Lourdes Marcela López Mares Universidad Autónoma de San Luis Potosí

DOI:

https://doi.org/10.20983/decumanus.2025.1.5

Keywords:

universal design, inclusion in green spaces, participatory methodologies

Abstract

Since 1970 significant progress has been made on the inclusion of people with disabilities (PWD) in public spaces, allowing them to lead an integrated life within the community and close to nature. Global environmental and social regulatory frameworks have adopted universal design as a foundation. While Mexican regulations also embrace it, barriers in the built and natural environments continue to challenge PWD’s equal access to public spaces. The main goal of this study is to identify and understand, through participatory design methods, the access levels to nature that the Tangamanga I Park offers to everyone, but specially to PWD. This article presents the research results and the participatory process evaluation undertaken in collaboration with a PWD organization and design students and academics. Within the collaboration, a workshop was held where individuals with diverse abilities identified inclusion challenges in Tangamanga I Park. Findings show that the park, located in San Luis Potosí and Mexico’s second-largest, presents multiple accessibility barriers for people with disabilities, particularly related to signage, infrastructure, and services. Visually impaired individuals expressed that the park is not prepared for them, and mothers of children with intellectual disabilities reported discrimination. This study highlights the importance of including PWD’s in enjoying green spaces, teaching inclusion in design fields, and valuing participatory processes to foster knowledge exchange.

Downloads

Author Biographies

Fernanda Nascimento Corghi, Universidade Federal de São João del-Rei

Arquitecta y urbanista por la Universidade Estadual Paulista (UNESP). Maestra en Geografía con enfoque en Análisis Ambiental y Dinámica Territorial, y doctora en Ingeniería Civil con énfasis en Saneamiento y Ambiente por la Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Brasil. Profesora de tiempo completo en el curso de Arquitectura y Urbanismo de la Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ) desde 2013, y docente del Programa de Maestría Interdisciplinaria en Artes, Urbanidades y Sostenibilidad desde 2016. Sus Líneas de Investigación incluyen: Justicia socioambiental, Accesibilidad urbana, Participación social y Derecho a la naturaleza.

 

 

Martha Yolanda Pérez Barragán, Universidad Autónoma de San Luis Potosí

Arquitecta, maestra y doctora en Ciencias del Hábitat por la Facultad del Hábitat de la Universidad Autónoma de San Luis Potosí (UASLP) y la Universidad Autónoma de Yucatán. Cuenta con Perfil Deseable (2017 a la fecha) y es parte del SNII Nivel I (2023-2027). Doctor Honoris Causa y Galardón a la Excelencia Educativa por la Universidad Católica del Norte de Antofagasta y la Organización Internacional para la Inclusión y Calidad Educativa (OIICE), Chile (2023). Profesora investigadora de tiempo completo en la Facultad del Hábitat de la UASLP.

Lourdes Marcela López Mares , Universidad Autónoma de San Luis Potosí

Arquitecta y maestra en Urbanismo y Planeación Territorial por la Universidad de Ginebra, Suiza; y doctora en Planeación y Políticas Urbanas por la Universidad de Illinois en Chicago, EUA. Sus intereses de investigación se centran en la planeación urbana y urbanismo feminista, participación, diseño democrático y desarrollo comunitario, y políticas de vivienda en ciudades medias. Profesora de tiempo completo en la Facultad del Hábitat de la UASLP desde enero de 2013.

References

Alva Fuentes, B. y Martínez Torres, Y. (2018). Crecimiento urbano y su impacto en el paisaje natural: el caso del área metropolitana de San Luis Potosí, México. Realidad, datos y espacio. Revista Internacional de Estadística y Geografía, 9(2), 66-77. http://internet.contenidos.inegi.org.mx/contenidos/sitios/rdebeta/rde_26/RDE25_art06.pdf

Americans with Disabilities Act (UDA). (1990). 42 U.S.C. § 12101 et seq. https://www.ada.gov/law-and-regs/ada/

Aránguez Sánchez, T. (2022). Objeciones a la Teoría CRIP. Revista Española de Discapacidad (Redis), 10(1), 131-145. www.cedid.es/redis/index.php/redis/article/view/831

Bossen, C., Dindler C. e Iversen Ole, S. (2016). Evaluation in Participatory Design: A Literature Survey. Memorias de la 14.a Conferencia en Diseño participativo: Extensos, 1, 151-160. https://doi.org/10.1145/2940299.2940303

Cambiaghi, S. (2019). Desenho universal: métodos e técnicas para arquitetos e urbanistas. Editora Senac São Paulo.

CAST. (2018). Universal Design for Learning Guidelines version 2.2. https://udlguidelines.cast.org/

Chapultepec. (2024). Chapultepec, naturaleza y cultura. https://chapultepec.cultura.gob.mx/

Conferencia de las Naciones Unidas sobre el Medio Ambiente Humano (CNUMAH). (1972). Declaración de Estocolmo sobre el Medio Ambiente Humano. https://www.ordenjuridico.gob.mx/TratInt/Derechos%20Humanos/INST%2005.pdf

Corghi, F. N. y Costa, D. C. (2015). A Dynamic Planner as a Sustainable Planning Way. Journal of Civil Engineering and Architecture, 9, 615-625. David Publishing. https://www.davidpublisher.com/Article/index?id=8768.html

Departament for International Development (DFID). (2002). Tools for Development: A Handbook for Those Engaged in Development Activity. https://www.academia.edu/36485965/Tools_for_Development_Version_15_Tools_for_Development_A_handbook_for_those_engaged_in_development_activity

Design para Todos. (2024). Evento “Naturaleza para tod@s”. Documental UASLP. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=UK8d7Eq9Uj4

DIS-CAPACIDAD. (2021). Censo 2020: 16.5 % de la población en México son personas con discapacidad. https://dis-capacidad.com/2021/01/30/censo-2020-16-5-de-la-poblacion-en-mexico-son-personas-con-discapacidad/

El Heraldo de San Luis Potosí. (2024). Presentan dos rutas más de MetroRed. https://elheraldoslp.com.mx/new/2024/04/04/presentan-dos-nuevas-rutas-metrored/

Gerrard, V. y Sosa, R. (2014). Examining Participation. En PDC ’14: Proceedings of the 13th Participatory Design Conference (pp. 111-120). ACM. https://doi.org/10.1145/2661435.2661451

Grupo de Linguagem não verbal, Ação territorial e Design Universal (GLAD). (2016). Grupo del Directorio de los Grupos de Investigación de Brasil. CNPQ. http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/9435706573967492

Hernández-Bonilla, M. y Rubio-Gutiérrez, H. (2024). Espacio público e interseccionalidad en la docencia del diseño urbano. Legado de Arquitectura y Diseño, 19(35), 29-46. https://doi.org/10.36677/legado.v19i35.20730

Hernández-Galán, J., De la Fuente Robles, Y. M. y Campo Blanco, M. (2014). La accesibilidad universal y el diseño para todas las personas: factor clave para la inclusión social desde el design thinking curricular. Educación Social: Revista de Intervención Socioeducativa, 58, 119-134. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7056853

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2020). Discapacidad. Science 2020. https://gaia.inegi.org.mx/scince2020/

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2021). Estadísticas a propósito del Día Internacional de las Personas con Discapacidad. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/aproposito/2021/EAP_PersDiscap21.pdf

López Mares, L. M., Aranda, M. U. y Gámez Juárez, J. I. (2020). Diseño participativo, aprendizaje y servicio con niñas, niños y personal del Instituto Estatal de Ciegos. En M. E. Molina Ayala y O. L. Narváez Montoya (Coords.), Diseño interdisciplinar: experiencias académicas (pp. 125-150). UASLP. https://libros.uaa.mx/index.php/uaa/catalog/view/93/70/453

Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2006). Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad. https://www.ohchr.org/es/instruments-mechanisms/instruments/convention-rights-persons-disabilities

Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2015). Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2013). Replantear la educación en un mundo en mutación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232555

Pérez Barragán, M. Y. (2022). Competencias profesionales fundamentales para el diseño de espacios accesibles e incluyentes. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 151, 183-200. ISSN: 1668-0227.

Pérez Barragán, M. Y. y Delgadillo Silva, A. M. (2022). Participación de un grupo interdisciplinar en el Plan Maestro. Proyecto Tangamanga, S. L. P. En M. E. Molina Ayala (Coord.), El taller interdisciplinar en el hábitat (pp. 116-129). UASLP.

Pruett, S. (2017). Exclusive Interview with the Late Ron Mace, Father of Universal Design. https://stories.universaldesign.org/exclusive-interview-with-the-late-ron-mace-father-of-universal-design-7527ba104cba

Rocha Gallardo, L. F., Carrión González, M., Ángel Abraham, J. y Limón Noblecía, M. (2024). Naturaleza para todos: un taller donde las discapacidades no son límite. Facultad del Hábitat, UASLP. https://heyzine.com/flip-book/c1011079f1.html#page/1

San Luis Potosí (Estado). (2022). Movilidad incluyente. https://slp.gob.mx/SCT/Paginas/Movilidad-Incluyente-.aspx

San Luis Potosí (Estado). (2024). Portal de Transparencia. Respuesta solicitud de información (CECURT/DG/UT/0198/2024).

Sánchez, S. y Díez, E. (2013). La educación inclusiva desde el currículum: el diseño universal para el aprendizaje. En H. Rodríguez y L. Torrego (Coords.), Educación inclusiva, equidad y derecho a la diferencia. Wolters Kluwer.

Sassaki, I. (2010). 7 dimensões da arquitetura inclusiva. Editora Senac São Paulo.

Secretaría de Desarrollo Agrario, Territorial y Urbano (SEDATU). (2020). PROY-NOM-001-SEDATU-2020, Espacios públicos en los asentamientos humanos. Diario Oficial de la Federación. https://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5643417&fecha=22/02/2022#gsc.tab=0

Solano Meneses, E. E. (2022). Accesibilidad y Teoría CRIP: la redención del espacio. Limaq: Revista de Arquitectura de la Universidad de Lima, 10, 85-106. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9606919

Trujillo, L. A. y Carreón Uribe, O. J. (2021). Recreación inclusiva: un modelo de recreación para PCD basado en capacidades. https://books.google.com.mx/books/about/Recreaci%C3%B3n_Inclusiva.html?id=cEE3EAAAQBAJ&redir_esc=y

UDI. (2024). The RLMACE Universal Design Institute. https://www.udinstitute.org/

Published

2025-05-30

How to Cite

Nascimento Corghi, F., Pérez Barragán, M. Y. ., & López Mares , L. M. . (2025). Universal accessibility through design experience and participation in Tangamanga I Park, San Luis Potosí, Mexico. Decumanus, 14(14). https://doi.org/10.20983/decumanus.2025.1.5