Perceptions of educational leadership of teachers and principals in secondary schools

Authors

  • Raquel Yáñez Campos Universidad Regional del Norte (Postgrados)

DOI:

https://doi.org/10.20983/biniriame.2023.1.5

Keywords:

leadership, perception, secondary education

Abstract

This article aims to analyze the perceptions of teachers and directors of secondary schools, regarding the exercise of educational leadership in their schools. It has a methodology with a quantitative cross-sectional approach. For the collection of information, a survey was applied  using a Google Form to fifty teachers and principals. The survey proposes an integration of four dimensions that encompass the interpretation of effective educational leadership, such as the position and professional practice regarding the purposes of education, pedagogical beliefs, and good schools. The results show that there are significant differences in teachers and principals according to the years of seniority in the service, gender and the level of studies that the interviewees have.

References

Brito M., López Loya J., Parra H. (2019) Planeación didáctica en educación secundaria: un avance hacia la socioformación. Magis 11 (23), 55-74. Disponible en https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281060621005

Daniluk Y., Delgadillo P., Zárate G. (2018) Liderazgo educativo en el Siglo XXI: Un acercamiento a su relevancia, modelos y casos. Revista de investigación científica y tecnológica 2 (2), 63-72. Disponible en: https://scholar.google.es/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=Daniluk%2C+Y.%2C+Delgadillo%2C+P.%2C+Z%C3%A1rate%2C+G.+%282018%29+Liderazgo+educativo+en+el+Siglo+XXI%3A+Un+acercamiento+a+su+relevancia%2C+modelos+y+casos.+Revista+de+investigaci%C3%B3n+cient%C3%ADfica+y+tecnol%C3%B3gica+2+%282%29%2C+63-72.&btnG=

Galleguillos L., Soria K. Reflexiones de buenas prácticas docentes como eje de calidad en la educación universitaria: caso escuela de ciencias empresariales de la universidad católica del Norte. Formación Universitaria 10(5), 59-68. https://www.scielo.cl/pdf/formuniv/v10n5/art07.pdf

Gvirtz S., Zacarías I., Abregú V. (2017) Construir una buena escuela: herramientas para el director. Espacios en blanco. Serie indagaciones 23, 287-290. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/3845/384539805015.pdf

Hernández R., Fernández C. y Baptista P. (2004). Metodología de la Investigación. 3ª ed., Ciudad de México: McGraw Hill. Disponible en: https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf

Inostroza F. (2018) Creencias pedagógicas respecto de las dificultades específicas del aprendizaje de las matemáticas desde las perspectiva de las educadoras diferenciales en una escuela pública de Chile. Revista Electrónica Educare 22 (3), 1-22. Disponible en: https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S1409-42582018000300265&script=sci_abstract&tlng=es

Portillo S. (2019) El modelo pedagógico y los fines de la educación básica en México: El caso de educación básica. Revista Varela 19 (53), 208-219. Disponible en: http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/58

Suárez V., Rodríguez A. (2022) Prácticas de liderazgo educativo de los directivos en su gestión educativa y acompañamiento al profesorado. Assensus 7 (12) Disponible en: https://revistas.unicordoba.edu.co/index.php/assensus/article/view/2626

Vidaña D., Rodríguez R., Paredes José. (2021) El papel del maestro en la transformación educativa ante un escenario de incertidumbre: Reflexiones desde y para México. Yeiyá 2 (1), 69-81. Disponible en: https://econpapers.repec.org/article/migyejrnl/v_3a2_3ay_3a2021_3ai_3a1_3ap_3a69-81.htm

Published

2023-12-06

Issue

Section

Artículos