Educational innovation from the teachers' point of view in an SEI. A comparative study
DOI:
https://doi.org/10.20983/novarua.2021.23.5Keywords:
Innovation, Education, Labor demand, Human capitalAbstract
Facing the so-called 4th Industrial Revolution that refers to digital technologies, physics and biology, teachers seen as collaborators of an SEI must have the necessary elements to confront the appearing emerging challenges. The study is descriptive, quantitative, and cross-sectional with a single cut in time, february-june 2021 semester. An instrument with a Cronbach's Alpha on intrapreneurial behavior was applied, consisting of seven dimensions: innovation, risk assumption, management support, freedom at work, rewards, available time, and task uncertainty; consists of 58 items. Main findings in both educational institutions on the perception of educational innovation were at dimension D4 freedom at work and its positive relationship with gender and age through the Pearson and Spearman correlation.
References
Ávila, B. H. (2006). Introducción a la metodología de la investigación. Eumet.Net.
Botella, N. A., Hurtado, S. A. y Ramo, S. A. (2018). Innovación educativaa traves de la realidad virtual y el paisaje sonoro. Creativity and educational innovation, (2), 113-127. DOI: https://doi.org/10.7203/CREATIVITY.1.13628.
Clara, Z. M. y Vega, Z. C. (2021). El carácter polisémico deeducación de calidad en el nivel universitario: una aproximación desde sus actores principales. RIDE, 12(23). DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.983.
Fidalgo-Blanco, Á. (2020). El papel de la innovación educativa durante la pandemia covid-19. Zenodo, 13. DOI: https://doi.org/0.5281/zenodo.4319648.
Hernández, S. R., Fernández, C. C. y Baptista, L. P. (2014). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill.
Jiménez, G. J. (2017). Innovación educativa y docencia ¿falla el protagonista? el caso ESCOM. RIDE, 8(15). DOI: http://dx.doi.org/10.23913/ride.v8i15.317.
Leal-Fonseca, D. E., Rojas, L. I., Ortiz-Pradilla, T. y Monroy-Osorio, J. C. (2020). Percepción de los docentes sobre sus acciones innovadoras. Educación y Educadores, 23(3), 427-443. DOI: https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.3.4.
Medina, R. A., Ruíz, C. A. y Pérez, N. E. (2019). Diagnóstico de un programa de formación docentes en competencias para el primer año de universidad. Aula Abierta, 48(2), 239-250. DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.48.2.2019.239-250.
Moriano, J. A., Topa, G., Valero, E. y Lévy, J. P. (2009). Identificación organizacional y conducta intraemprendedora. Anales de Psicología, 25(2), 277-287. Recuperado de: https://revistas.um.es/analesps/article/view/87631/84411.
Oseda, G. G., Mendivel, G. R. y Durán, C. A. (2020). Potencial de innovación y gestión institucional en la Universidad Nacional de Cañete-Perú. Sophia, (28), 207-236. DOI: https://doi.org/10.17163/soph.n28.2020.08.
Palomera, R., Briones, E. y Gómez, L. A. (2019). Formación en valores y competencias socioemocionales para docentes tras una década de innovación. Praxis & Saber, 10(24), 93-117. DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.9116.
Pascual, A. C., López, P. V. y Hamodi, G. C. (2019). Proyecto de innovación docente: la evaluación formativa y compartida en educación. Resultados de trnsferencia del conocimiento entre universidad y escuela. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 29-45. DOI: https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.002.
Pesantéz, A. L. (2020). Los grupos de innovación educativa GIE: Una alternativa válida para los docentes universitarios. Instituto Internacional de Investigación y Desarrollo Tecnológico Educativo, 5(15), 10-22. DOI: https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.15.0.10-22.
Prendes, E. M. y Cerdán, C. F. (2021). Tecnologías avanzadas para afrontar el reto de la innovación educativa. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 33-46. DOI: https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28415.
Ramírez, G. M. y Montoya, J. (2018). La buena docencia y su evaluación desde el punto de vista de las disciplinas en la universidad. REDU, 16(1), 69-85. DOI: DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2018.6073.
Ramírez, M. S. y Lugo-Ocando, J. (2020). Revisión sistemática de métodos mixtos en el marco de la innovación educativa. Revista científica de educomunicación, (65), 9-20. DOI: https://doi.org/10.3916/C65-2020-01.
Ríos, C. P. y Ruíz, B. C. (2020). La innovación educativa en América Latina: lineamientos para la formulación de políticas públicas. Revista Innovaciones Educativas, 22(32), 199-212. DOI: https://doi.org/10.22458/ie.v22i32.2828.
Sancho, G. J. (2018). Innovación y enseñanza. De la moda de innovar a la transformación de la práctica docente. Educacao, 41(1), 12-20. DOI: http://dx.doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.29523.
Sein-Echaluce, M. L., Fidalgo-Blanco, Á. y García-Peñalvo, F. J. (2019). Diseño de un proyecto de innovación educativa docente a partir de indicadores transferibles entre distintos contextos. En M. L. Sein-Echaluce, L., Fidalgo-Blanco, Á y García-Peñalvo, F. J. (Eds.), Actas del V Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad. Servicio de Publicaciones Universidad de Zaragoza. DOI:10.26754/CINAIC.2019.0126.
Silva, G. H. (2017). La innovación y educación: variables claves para la competitividad de las empresas. Revista Clío América, 11(21), 20. DOI. http://dx.doi.org/10.21676/23897848.2079.
Zavala-Guirado, M. A., González-Castro, I., y Vázquez-García, M. A. (2020). Modelo de innovacion educativa según las experiencias de docentes y estudiantes universitarios. RIDE, 10(20). DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v10i20.590.
Zulueta, C. M. (2020). El papel de la inspección de educación en los procesos de innovación educativa. Estudios socioeducativos, 14(8), 192-205. DOI: http://dx.doi.org/10.25267.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Susana Céspedes Gallegos, Luis Armando Vázquez González, Maribel Domínguez Vargas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All contents of the electronic edition of the journal are distributed under a license and distribution "Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International" (CC-BY-NC-SA). You can see from here the informative version of the license.
Those authors/publications as having this journal agree to the following terms:
a) Is allowed and recommends authors / as disseminate their work via the Internet (p. eg .: institutional telematic files or on their website), which can produce interesting exchanges and increase appointments of the published work. (See The Effect of Open Access).