Education and the battle for the conscience. One phase of Church-State conflict in Los Altos de Jalisco, 1917-1940

Main Article Content

José Luis López Ulloa

Abstract

To counter-revolutionary ideology, once the armed phase of the revolution of 1910 ended, by the triumph of Constitutionalism, it came a period of struggle for the control of children’s minds; this struggle occurred in the classroom and the enemies of the revolutionaries were the most traditionalist sectors of the country. Parents, supported by the clergy, established an education system parallel to the official one. With it they tried to maintain the control they had on the consciousness of children.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
López Ulloa, J. L. (2021). Education and the battle for the conscience. One phase of Church-State conflict in Los Altos de Jalisco, 1917-1940. Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities, 24(47-3), 139–164. https://doi.org/10.20983/noesis.2015.14.5
Section
Social Sciences
Author Biography

José Luis López Ulloa, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Profesor

References

Albano, Sergio (2006). Michel Foucault. Glosario epistemológico. Buenos Aires: Editorial Quadrata.

Barthes, Roland (1982). “El discurso histórico”, aparecido en Poétique No. 49, París: Editorial Seuil, p. 13-21.

Bloom, Harold (2011). Anatomía de la influencia. México: Editorial Taurus.

Courtés, Joseph (1997). Análisis semiótico del discurso. Del enunciado a la enunciación. Madrid: Editorial Gredos.

De la Peña, Sergio y Teresa Aguirre (2006). De la revolución a la industrialización. México: unam-Océano.

Domínguez Michel, Christopher (2011). Profetas del pasado. Quince voces de la historiografía sobre México. México: Editorial Era-uanlConaculta.

Florescano, Enrique (1999),. El nuevo pasado mexicano. México: Editorial Cal y Arena.

Katz, Friedrich (1982). La guerra secreta en México, 2 vols., México: Editorial Era.

Hillman, Karl-Heinz (2005). Diccionario enciclopédico de sociología. Barcelona: Editorial Herder.

Lotman, Iuri (1996). La semiosfera, 3 vols. (Desiderio Navarro, ed.). Madrid: Editorial Cátedra.

Ortega y Medina, Juan y Rosa Camelo (coords.) (2011). Historiografía mexicana. 4 vols., México: unam.

Portolés, José (2001). Marcadores del discurso. Barcelona: Editorial Ariel.

Soza, Felipe y Peter Burke, et. al (2013). Comprender el pasado. Una historia de la escritura y el pensamiento histórico. Madrid: Editorial Akal.

Trejo, Evelia (comp.) (2010). La historiografía del siglo xx en México. México: unam.

White, Hayden (2003). El texto histórico como artefacto literario. Madrid: Editorial Paidós