Aspirations of the Mexican family microentrepreneur: an exploratory study

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María Luisa Saavedra García
Pablo Daniel Palacios Duarte
Maria del Rosario Cortes Castillo

Abstract

The objective is to explore the nature of the family entrepreneur in Mexico, evaluating the reasons for creating a family business, its changes, the gender of the head of the household, the capacities, and the possible conflict of undertaking. For this purpose, three samples from the National Household Income and Expenditure Survey (ENIGH, 216. 2018 y 2020), and a Heckit econometric model was developed. The findings show an aspiration under a reasonable lifestyle for the family, and with the intention of developing a business model of limited growth that in the long term is sustainable, viable and without partners. The Mexican family entrepreneur has a medium educational level and a rough experience curve that determines his entrepreneurial action. On her part, the woman shows an orientation not based on need, and contrary to false or temporary entrepreneurship that is awarded to her, understanding that the female does not have a true business vocation.

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Saavedra García, M. L., Palacios Duarte, P. D., & Cortes Castillo, M. del R. (2025). Aspirations of the Mexican family microentrepreneur: an exploratory study. Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities, 34(67), 67–88. https://doi.org/10.20983/noesis.2025.1.4
Section
Social Sciences
Author Biographies

María Luisa Saavedra García, Universidad Nacional Autónoma de México

Contador Público por la Universidad San Martín de Porres de Lima, Perú, especialista en Finanzas, Maestra y Doctora en Administración por la Universidad Nacional Autónoma de México.

Profesora investigadora de tiempo completo en la DIvisión de Investigación de la Facultad de Contaduría y Administración, Universidad Nacional Autónoma de México

Miembro del Sistema Nacional de Investigadores del CONACYT, en el nivel III

Presidenta de la Academia de Ciencias Administrativas, ACACIA A.C.

Lineas de investigación: Finanzas corporativas

Micro, Pequeña y Mediana Empresa

Estudios de género en las organizaciones

Pablo Daniel Palacios Duarte, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

Ph. D. in business economics. Universidad Autónoma de Madrid

Investigador Nacional del SNI Nivel 1

Profesor de Administración en la BUAP, México

Maria del Rosario Cortes Castillo, Instituto Politécnico Nacional

Instituto Politécnico Nacional. Sección de Estudios de Posgrado e Investigación

Doctora en Estrategia Empresarial, UPAEP

Sistema Nacional de Investigadores Nivel Candidato.

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