Subjectivity in social mobility. Meanings and emotions around education and work for rural youth

Main Article Content

Alejandra de la Torre Díaz

Abstract

Rural Mexican youth are facing very particular conditions in rural environments whose fundamental feature is a multiple occupation of activities in different economy sectors and greater possibilities of access to high elementary education. This article is the result of a research that analyzed education and work strategies of rural youth. 23 young men and women were interviewed at three locations from the Ciénega region in Jalisco: Atequiza, Zapotlán del Rey and Mezcala de la Asunción. The text presented here explores the subjective dimension (symbolic and emotional processes) that underlay in young people strategies. It is argued that the ways of social mobility for young people are related both to subjective processes and to structural conditions imposed by a given social environment

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
de la Torre Díaz, A. (2021). Subjectivity in social mobility. Meanings and emotions around education and work for rural youth. Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities, 29(58), 171–188. https://doi.org/10.20983/noesis.2020.2.8
Section
Social Sciences
Author Biography

Alejandra de la Torre Díaz, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente

Doctora en Ciencias Sociales con especialidad en Antropología Social. 

References

Barbalet, Jack. 1998. Emotion, Social Theory and Social Structure. A Macrosociological Approach. Reino Unido: Cambridge University Press.

Bourdieu, Pierre. 2000. Poder, derecho y clases sociales. Bilbao: Editorial Desclée de Brouwer, S.A.

Bourdieu, Pierre. 1990. Espacio social y génesis de las clases. En Sociología y cultura. México: Grijalbo.

Cortés, Fernando, Agustín Escobar y Patricio Solís (coords.). 2007. Cambio estructural y movilidad social en México. México: El Colegio de México.

Giddens, Anthony. 1979. La estructura de clases en las sociedades avanzadas. Madrid: Alianza Editorial.

Giddens, Anthony. 1984. La constitución de la sociedad. Bases para la teoría de la estructuración. Argentina: Amorrortu editores, edición 1995.

Giddens, Anthony. 1991. Modernity and Self-Identity. Self and Society in the late Modern Age. Estados Unidos, California: Stanford University Press.

Gordon, Steven. 1990. Social Structural Effects on Emotions. En Research Agendas in the Sociology of Emotions, editado por Theodore Kemper. Estados Unidos: State University of New York Press.

Guerra, María. 2009. Trayectorias formativas y laborales de jóvenes de sectores populares: un abordaje biográfico. México: ANUIES, Biblioteca de Educación Superior.

Hochschild, Arlie. 1979. Emotion Work, Feeling Rules, and Social Structure. The American Journal of Sociology, 85 (3): 551-575. 0002-9602/80/8503-0003$02.

Lindón, Alicia. 1999. De la trama de la cotidianidad a los modos de vida urbanos. El Valle de Chalco. México: El Colegio de México y El Colegio Mexiquense.

Palomar, Joaquina. 2005. Percepción de las causas de la pobreza, factores psicológicos asociados y percepción de la movilidad social. En Cuadernos de Desarrollo Humano, (núm. 22), México: Secretaría de Desarrollo Social.

Vygotsky, Lev. 1998. Pensamiento y lenguaje. Barcelona: Paidós.

Weber, Max. 1964. Economía y Sociedad: esbozo de sociología compresiva. México: Fondo de Cultura Económica.

Wright, Erik Olin. 1985. Classes. Gran Bretaña: The Thetford Press Ltd, Thetford, Norfolk.