Financial planning for retirement from the perspective of young university students
Main Article Content
Abstract
Young people today will face greater challenges than their predecessors when it co-mes to financing their economic security in old age. The objective of this work is to establish the relationship, from the perspective of university students, between their expectations of financial planning for retirement and the attitudes and beliefs that promote it. The structural equations method was used to confirm the validity of the construct and the relationship between the variables. The study was developed with a sample of undergraduate students from the National Technological Institute of Mexico in Celaya. Self-perceived financial awareness, future outlook, and parental influence were found to significantly, directly, and positively impact financial expectations for retirement.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Alvarado-Lagunas, E. y Duana-Ávila, D., (2018). Ahorro, retiro y pensiones: ¿qué piensan los jóvenes adolescentes del ahorro para el retiro? Investigación educativa, 47(122), 1-22.
Atlatenco, Q., De la Garza, M. T. y Guzmán, E., (2019, Mayo 21 - 23). Planeación financiera para el retiro: análisis de la calidad de un cuestionario [Ponencia]. XXIII Congreso internacional de Investigación en Ciencias Administrativas. San Luis Potosí, México. http://acacia.org.mx/wp-content/uploads/2016/10/Acacia-2019_opt.pdf
Banco Nacional de México (BANAMEX) y Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM) (2014). Cultura financiera de los jóvenes en México. Síntesis de resultados. BANAMEX.
Briano-Turrent, G. C., Quevedo-Monjarás, L. M. y Castañón-Nieto, E. (2016, Junio 27-30). Midiendo la cultura financiera en estudiantes universitarios: El caso de la Facultad de Contaduría y Administración de la UASLP. 1ª. Reunión internacional de investigación en contabilidad y auditoría (RIICA). Colima, México. https://riica2016.unican.es/wp-content/uploads/2016/06/RIICA-2016-Sesiones-Paralelas-Mesa-5-Comunicaciones.pdf
Cabrera-Ignacio, E. y Zapata-Aguilar, J. A. (2017). Cultura financiera de los estudiantes de la Universidad Tecnológica Metropolitana. Advances in Engineering and Innovation, 2(3), 20–33.
CONEVAL. (2018). Informe de evaluación de política social en México 2018. CONEVAL.
CONSAR. (2017). Encuesta nacional ¿qué piensan los millennials mexicanos del ahorro para el retiro? Secretaría de Hacienda y Crédito Público, CONSAR.https://www.gob.mx/consar/prensa/resultados-de-la-encuesta-nacional-que-piensan-los-millennials-mexicanos-del-ahorro-para-el-retiro?idiom=es
Fernández-Araúz, A. (2015). Aplicación del análisis factorial confirmatorio a un modelo de medición del rendimiento académico en lectura. Ciencias económicas, 33(2), 39 – 66. http://dx.doi.org/10.15517/rce.v33i2.22216
Koposko, J.L., Bojórquez, M. I., Pérez, A. E., y Hershey, D. A. (2016). College student attitudes toward retirement planning: the case of Mexico and the United States. Journal of Personal Finance, 15(2), 52-67.
Manzano-Patiño, A. P. (2017). Introducción a los modelos estructurales. Investigación en educación médica, 7(25), 67–72. https://doi.org/10.1016/j.riem.2017.11.002
Medrano, L. A. y Muñoz-Navarro, R. (2017). Aproximación conceptual y práctica a los modelos de ecuaciones estructurales. Revista digital de investigación en docencia universitaria, 11(1). 219 - 239.
Miranda-Zapata, E., Riquelme-Melia, E., Cifuentes-Cid, H. y Riquelme-Bravo, P. (2014). Análisis factorial confirmatorio de la escala de habilidades sociales en universitarios chilenos. Revista latinoamericana de psicología, 46(2), 73–82.
Nava-Bolaños, I., Ham-Chande, R. y Ramírez-López, B. (2016). Seguridad económica y vejez en México. Revista latinoamericana de población, 10(19), 169–190. https://doi.org/10.31406/relap2016.v10.i2.n19.8
OCDE. (2012). Pension Outlook 2012. OCDE Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264169401-en
ONU. (2019). World Population Prospects 2019. ONU. https://population.un.org/wpp/DataQuery/.
Ordaz-Hernández, M. B., Antonio-Pacheco, B., Alonso-Guillén, A. y Gutiérrez-Rodríguez, J. A. (2019). Percepción de la importancia del ahorro para el retiro en los estudiantes de la Universidad Veracruz. Revista internacional La Nueva Organización, 4(11), 129 – 154.
Ortiz, M. y Fernández-Pera, M. (2018). Modelo de ecuaciones estructurales: una guía para ciencias médicas y ciencias de la salud. Terapia psicológica, 36(1), 47-53.
Oviedo, H. C. y Campo-Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista colombiana de psiquiatría, 34(4), 572-580.
Puente-Peña, L. F., (2018). Ingresos y gastos del adulto mayor en México: la importancia de las pensiones. Secretaría de Hacienda y Crédito Público, CONSAR. https://www.oissobservatoriovejez.com/publicacion/ingresos-y-gastos-del-adulto-mayor-en-mexico-la-importancia-de-las-pensiones/
Zamora-Muñoz, S.; Monroy-Cazorla, L. y Chávez-Álvarez, C. (2009). Análisis factorial: una técnica para evaluar la dimensionalidad de las pruebas. Cuaderno técnico 6. Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior.