Fundamentals for graphic design criticism

Main Article Content

José de Jesús Flores-Figueroa

Abstract

Unlike other disciplines, Graphic Design lacks criticism, which is reduced only to the description of the work, without an explanation of the relationships between the products and society. A critique model built is proposed in six stages: 1. Stage of functional judgment: indicates if the project accomplishes the objective of communication. 2. Stage of formal description: based on six variables: composition, illustration, geometric shapes, typography, color, and photography. 3. Stage of conceptual description: revision and valorization of three variables: aesthetics, innovation, and abstraction. 4. Stage of analysis of the relations between the product and society, and connections between each other. Determined by the mental structures from the critic. 5. Redaction process. 6. Diffusion process. If Graphic Design criticism is finalized, we may take another step in the creation of the Designer-scholar, who could take the position of an organic intellectual in the disciplines of Design. This proposal covers a need since there is no criticism of Graphic Design as such. It also enriches the designer's exegesis capacity, in addition to opening new lines of research in Design criticism.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Flores-Figueroa, J. de J. (2021). Fundamentals for graphic design criticism. Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities, 29(58-1), 156–175. https://doi.org/10.20983/noesis.2020.3.8
Section
Humanities
Author Biography

José de Jesús Flores-Figueroa, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Doctor en Letras Modernas Maestro en Administración de Empresas Maestro en Artes Visuales Licenciado en Ciencias de la Comunicación Licenciado en Comunicación Gráfica

References

Acha, Juan. 1992. Crítica del arte. Teoría y práctica. Ciudad de México, México: Trillas Editores.

Acha, Juan. 1990. Introducción a la teoría de los diseños. Ciudad de México, México: Trillas Editores.

Bierut, Michael, William Drentel y Steven Heller. 1994. Looking closer. Critical writing on graphic design. Nueva York, U.S.A.: Editorial Allworth Press.

Chaves, Norberto. 2001. El oficio de diseñar. Propuestas a la conciencia crítica de los que comienzan. Barcelona, España: Editorial Gustavo Gili.

Eagleton, Terry. 1999. La función de la crítica. Barcelona, España: Editorial Paidos Studio.

Flores, José e Ivette Alvarado. 2018. Estereotipo y creatividad en el diseño. Taller Servicio 24 Horas, (27): 5-16

Flores, José y César Balderrama. 2014. La crítica del diseño. Ciudad de México, México: Editorial Trillas

Frascara, Jorge. 2000. Diseño gráfico y comunicación. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Infinito.

Gómez, Fernando. 1996. La crítica literaria del siglo XX. Madrid, España: Editorial Espasa Calpe.

Grüner, Eduardo. 2003. El retorno de la teoría crítica de la cultura: una introducción alegórica a Jameson y Žižek, Estudios culturales. Reflexiones sobre el multiculturalismo. Buenos Aires, Argentina: Editorial Paidos.

Guasch, Anna y Jesús Carrillo. 2003. La crítica del arte. Historia, teoría y praxis. Madrid, España: Ediciones del Serbal.

Heller, Steven. 1994. Looking closer. Critical writing on graphic design, Nueva York, U.S.A.: Editorial Allworth Press.

Mattelart, Armand y Érik Neveu. 2004. Introducción a los estudios culturales. Ciudad de México, México: Editorial Paidos Mexicana.

Ryan, Michael. 2012. An Introduction to Criticism: Literature - Film - Culture. West Sussex, United Kingdom: Editorial John Wiley & Sons Ltd.

Todorov, Tzvetan. 2005. La crítica de la crítica. Barcelona, España: Editorial Paidos Surcos II.