The mathematical disarticulation in Engineering. An alternative for its study and alertness, from Mathematics Education

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Diana del Carmen Torres Corrales
Gisela Montiel Espinosa

Abstract

We present the results and analysis of the documentation of the scenery, a first stage of a research in Mathematics Education that uses the Socio-epistemological Theory and the Ethnographic Method to identify and characterize the uses of the trigonometrical notions that are present in direct-kinematics problems in Robotics from Mechatronics Engineering, in particular in the context of professional engineering training in a Mexican university. We give evidence that even though a curricular articulation is present, it is insufficient to cope with the necessity of a robust articulation of uses of trigonometric notions where the construction of visual references is highlighted as a context that gives meaning to mathematical knowledge, but is absent in Mathematics courses where Trigonometry is taught. We conclude by specifying two non-mathematical social variables that are important for our research and pose a hypothesis for the next stages.

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How to Cite
Torres Corrales, D. del C., & Montiel Espinosa, G. (2021). The mathematical disarticulation in Engineering. An alternative for its study and alertness, from Mathematics Education. Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities, 29(58-1), 24–55. https://doi.org/10.20983/noesis.2020.3.2
Section
Social Sciences
Author Biographies

Diana del Carmen Torres Corrales, Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional, Unidad Zacatenco, Departamento de Matemática Educativa

Doctora en Ciencias con Especialidad en Matemática Educativa por el Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional.

Maestra en Matemática Educativa e Ingeniera Industrial y de Sistemas, por el Instituto Tecnológico de Sonora.

Gisela Montiel Espinosa, Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional, Unidad Zacatenco, Departamento de Matemática Educativa

Investigadora del Departamento de Matemática Educativa 2C del Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional; categoría en el SNI: Nivel I. Doctora en Matemática Educativa por el Instituto Politécnico Nacional; Maestra en Ciencias con Especialidad en Matemática Educativa por el Cinvestav-IPN; Licenciada en Matemáticas Aplicadas y Computación por la Universidad Nacional Autónoma de México.

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