The symbolic significance of the characters in El Amante de Janis Joplin

Main Article Content

Ricardo A. Yáñez Félix

Abstract

Within the vast literary production of Élmer Mendoza Valenzuela found a novel entitled The Lover of Janis Joplin, in which we combine the thematic and formal registration in their texts expressing the reality of contemporary México, as are the fields of organized crime, sports, artistic and political world, which unfolded in discursive address the problem of national identity, taking as a cultural object interdiscourse enrolled in the drug trafficking world. So, what this discussion is intended to enrich the analysis and interpretation of the novel in question, to give an account of the represented symbolic significance in the history of the story and its characters which puts us in a position to analyze the speech formants of the novel. Thus, we hold that the deep structure of the text would have to be sought not only in its structural composition and style, but also in response to their symbolic representation provides a number of concerns of an anthropological, which realizes the mythical sense -narrative of the novel, which tells us about the aesthetic value and the text in question from the elements of its symbolic hermeneusis.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Yáñez Félix, R. A. (2021). The symbolic significance of the characters in El Amante de Janis Joplin. Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities, 23(46), 288–305. https://doi.org/10.20983/noesis.2014.2.10
Section
Humanities
Author Biography

Ricardo A. Yáñez Félix, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.

 

Docente adscrito al  Programa de Licenciatura en Trabajo Social de la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.

References

Mendoza Valenzuela, Élmer, El amante de Janis Joplin. Tusquets, México, 2001, 246 pp.

Altamirano, Carlos y Sarlo, Beatriz (intr., ns. y sel. de textos), Literatura y sociedad. Centro editor de América Latina, Buenos

Aires, 1977, 149 pp. [Los fundamentos de las ciencias del hombre].

Angenot, Marc et al., Teoría literaria (trad. Isabel Vericat Núñez). Siglo XXI, México, 1993, 471 pp.

Burger, Peter, “Problemas de investigación de la recepción”, en José Antonio Mayoral (comp.), Estética de la recepción. Arco/libros, Madrid, 1987, pp. 177-211.

Caparrós Domínguez, José, Teoría de la literatura. Centro de Estudios Ramón Areces, Madrid, 1.ª ri., 2004, 445 pp. Cros, Edmond, “Sociología de la literatura”, en Marc Angenot et al., Teoría literaria (trad. Isabel Vericat Núñez). Siglo XXI, México, 1993, pp. 145-171.

Caparrós Domínguez, Literatura, ideología y sociedad (trad. Soledad García Mouton). Gredos, Madrid, 1986, 306 pp. [Biblioteca Románica Hispánica].

Del Prado Biezma, Javier, Análisis e interpretación de la novela. Cinco modos de leer un texto narrativo. Síntesis, Madrid, 1.ª ri., 2000, 335 pp.

Durand, Gilbert, Las estructuras antropológicas del imaginario. Introducción a la arquetipología general (trad. Víctor Goldstein). FCE, México, 2004, 484 pp.

Durand, Gilbert, La imaginación simbólica (trad. Marta Rojzman). Amorrortu, Buenos Aires, 2.ª ed., 2007, 147 pp.

Eagleton, Terry, Ideología. Una introducción (trad. Jorge Vigil Rubio). Paidós, Barcelona, 2005, 284 pp. [col. Surcos].

Escarpit, Robert, Sociología de la literatura (trad. Jordi Marfa). Edima, Barcelona, 1968, 132 pp. [Colección Notas de Sociedad]. Goldmann, Lucien, Para una sociología de la novela (trad. Jaime Ballesteros). Ayuso, Madrid, 2.ª ed., 1975, 240 pp.

Escarpit, Robert, “El concepto de estructura significativa en historia de la cultura”, en Carlos Altamirano y Beatriz Sarlo, op. cit., pp. 65-74.

Gumbrecht, Hans Ulrich, “Consecuencias de la estética de la recepción, o: la ciencia literaria como sociología de la comunicación”, en José Antonio Mayoral, op. cit., pp. 145-175.

Hauser, Arnold, “Condicionamiento social y calidad artística” (trad. Félix Blanco), en Adolfo Sánchez Vázquez, Adolfo (comp.), Antología. Textos de estética y teoría del arte. UNAM, México, 1972, pp. 204-245.

Hauser, Arnold, “Propaganda, ideología y arte”, en Carlos Altamirano y Beatriz Sarlo, op. cit., pp. 85-101.

Jauss, Hans Robert, “El lector como instancia de una nueva historia de la literatura”, en José Antonio Mayoral (comp.), Estética de la recepción. Arco/libros, Madrid, 1987, pp. 59-85.

Jauss, Hans Robert, Pequeña apología de la experiencia estética (trad. e intr. Daniel Innerarity). Paidós, Barcelona, 2002, 95 pp.

Ricoeur, Paul, Teoría de la interpretación. Discurso y excedente de sentido (trad. Graciela Monges Nicolau). Siglo XXI, México, 6.ª ed, 2006, 112 pp. [Lingüística y Teoría Literaria].

Ruiz, Ramón y Ruiz, Olivia, “Identidad e historia”, en Ramón Ruiz y Olivia Ruiz (coords.). Reflexiones sobre la identidad de los pueblos. Colef, México, 1996, 109 pp.

Salazar Quintana, Luis Carlos, La poética de la imaginación en el texto narrativo. Elementos para la interpretación simbólica de la primera parte del «Quijote» de Miguel de Cervantes. Universidad de

Valladolid, Valladolid, 200, 590 pp. [Tesis doctoral].

Sánchez-Mesa Martínez, Domingo, “Jan Mukarovsky: la sociosemiótica”, en Antonio Sánchez Trigueros, op. cit., pp. 98-100.

Selden, Raman, La teoría literaria contemporánea (trad. Juan Gabriel López Guix). Ariel, Barcelona, 4.ª ri., 2000, 178 pp.

Serna, Enrique, “El naco en el país de las castas”, en Brushwood, John et al., Ensayo literario mexicano. UNAM, México, 2001, pp. 747-754 [Antologías Literarias Mexicanas del Siglo XX].

Penedo, Antonio y Pontón, Gonzalo (comps.), Nuevo historicismo. Arco/libros, Madrid, 1998, 378 pp. [Serie lecturas].

Viñas Piquer, David, Historia de la crítica literaria. Ariel, Barcelona, 2.ª ed., 2007, 599 pp.

Referencias audiovisuales

Yáñez Félix, Ricardo, “Entrevista a Élmer Mendoza”. Entrevista hecha en la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, Ciudad Juárez (septiembre 5, 2008), 32 min. (audiocasete).

Referencias hemerográficas

Castañeda Hernández, M.ª Del Carmen, “El posmodernismo en una visión intertextual de El amante de Janis Joplin de Élmer Mendoza”. Revista Espéculo, 43 (noviembre 2009-febrero 2010), 8 pp.

Piña Gómez, Lorena, “La arquitectura estética en El Amante de Janis Joplin de Élmer Mendoza”. Revista de Literatura Mexicana Contemporánea, 30, XI (julio-septiembre, 2006), 5 pp.