The frontiers of racism in José Moreno Arenas´ critic theater

Main Article Content

Susana Leticia Báez Ayala

Abstract

The José Moreno Arenas´ spanish dramaturgy, master of minimal theater and hipertextuality, incorporates one of the outstanding themes in the complexity of the dawn of the XXI century: racism; his works: El cuchitril, El deseo, Las olas, El safari y La playa discuss the clash of mentalities between the migrant and the receiver population in the current Europe; to emphasize the double role that the Spaniards have lived in the XX century, but over all from a critic view, questioning the lack of memory of the peninsular people in relation with the migratory processes that they lived through the XX century to America and the north of Europe. The contributions of Michel Foucault just like the ones of Iuri Lotman allow the analysis of the connection of the power established by the States through xenophobia.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Báez Ayala, S. L. (2021). The frontiers of racism in José Moreno Arenas´ critic theater. Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities, 23(46), 246–287. https://doi.org/10.20983/noesis.2014.2.9
Section
Humanities
Author Biography

Susana Leticia Báez Ayala, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Profesora – investigadora  adscrita  la Coordinación de Literatura del Departamento de Humanidades de la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

 

References

Andres-Suárez, Irene (2002). “Introducción”. En La inmigración en la literatura española contemporánea (Andres-Suárez, Kunz y D´orz, eds.). pp. 9-20, Sevilla: Editorial Verbum.

Anton, Antonio (2011). “Movimiento 15-M: de la indignación a la acción colectiva”. Attac Madrid. Justicia económica global. http:// www.attacmadrid.org/?p=4855 (consultado el 4 de agosto del 2011)

Báez Ayala, Susana (2011). “El poder crítico del teatro hipertextual de José Moreno Arenas. Entrevista de Susana Báez”. TV de Albolote. http://tvalbolote.blogspot.mx/2012/02/entrevista-de-susanabaez-jose-moreno.html

Diccionario de la Lengua Española. http://www.rae.es/rae.html

Doll, Eileen (2010a). “Cruzando fronteras teatrales: la visión postmoderna de José Moreno Arenas.” Anales de la Literatura Española Contemporánea. 35.2, pp. 413-427.

Doll, Eileen. (2010b). “El momento cómico en José Moreno Arenas.” El teatro de humor en los inicios del siglo XXI. (José Romera Castillo ed.). Madrid: Visor Libros, pp. 247-256.

Falcón, Lidia (2005). “Dios en el infierno”. Las puertas del drama. Revista de la Asociación de Autores de Teatro. Inmigración y teatro. 21, invierno, pp. 13-16.

Foucault, Michel (1998). Genealogía del racismo. (Thomas Abraham, pról.; Alfredo Tzveibely, trad.). Argentina: Ediciones Altamira.

Foucault, Michel. (2004). Las palabras y las cosas. (Elsa Cecilia Frost, trad.) México: FCE.

Gabriele, John P. (2009a). “Teatro para digerir y reflexionar: entrevista con José Moreno Arenas”. En, Los dramaturgos hablan: entrevistas con autores del teatro español contemporáneo. Oviedo: KRK Ediciones [A escena, 4], pp. 264-281.

González Enríquez, Carmen (2010). “La integración y la migración de la población gitana en Europa”. Real Instituto Elcano (http://www. realinstitutoelcano.org/wps/portal/rielcano/contenido?WCM_ GLOBAL_CONTEXT=/elcano/elcano_es/zonas_es/ demografia+y+poblacion/ari170-2010 )

Kunz, Marco (2002). “La inmigración en la literatura española contemporánea: un panorama crítico” y “El drama de la inmigración: La mirada del hombre oscuro de Ignacio del Moral y Alhán de Jerónimo López Mozo. En La inmigración en la literatura española contemporánea (Andres-Suárez, Kunz y D´orz, eds.).

Sevilla: Editorial Verbum, pp. 109-136, 215-256.

León de Araona, Fernando, (dir.). (2005), Princesas, España. López Mozo, Jerónimo (2008). “Exiliados y migrantes en mi teatro”. En Selección de textos de Jerónimo

López Mozo. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2008. http://bib.cervantesvirtual. com/servlet/SirveObras/01472718780147417429079/p0000001. htm#I_0_

Méndez Moya, Adelardo. (2000). “El teatro de José Moreno Arenas: una dramaturgia de la concisión”. En Teatro indigesto. Madrid: Editorial Fundamentos, pp. 9-20.

Moreno Arenas, José (2004). “El safari” y “El aparcamiento”. En Trilogías indigestas [I]. Adelardo Méndez Moya (pról.). Salobreña/ Madrid: Editoriales Alhulia y La Avispa (Colección Crisálida, 54), pp. 113-133, 163-184.

Moreno Arenas, José. (2005). “El cuchitril”. En Monólogos. 49-57. Salobreña: Editorial Alhulia y Academia de Buenas Letras de Granada (Colección Mirto Academia, 10).

Moreno Arenas, José. (2011a). Las olas. Lectura dramatizada de Joan Llaneras y Juan Vinuesa, en el acto de entrega de los Premios del II Certamen de Teatro “Dramaturgo José Moreno Arenas” en Albolote, Granada. Marzo del 2011. (Texto inédito).

Moreno Arenas, José. (2011b). El deseo. (Inédita) “El paro español amplia la brecha con el de la zona euro”. El País, 02, 08, 2011. http://www.elpais.com/articulo/economia/paro/espanol/ amplia/brecha/zona/euro/elpepieco/20110802elpepieco_3/Tes (consultado el 4 de agosto del 2011)

Orozco Vera, María Jesús. (2010). “Humor y compromiso social en el teatro breve de José Moreno Arenas”. En El teatro de humor en los inicios del Siglo XX (José Romera Castillo, ed.). Madrid: Visor, pp. 371-384.

Pavis, Patrice (1998). Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiología (trad. de Jaumes Melendre, prefacio Anne Ubersfeld). Barcelona: Paidós. [1996]

Soler-Espiauba, Dolores (2004). Literatura y pateras. Universidad Internacional de Andalucía y Ediciones Akal.

Tena, María (2003). “Ignacio del Moral”. Revista Literatura.com; http://literaturas.com/ignaciodelmorafebrero2003.htm