Values educational program and it’s correlation with moral development, educational ideology and principal’s leadership

Main Article Content

Roberto Anaya Rodríguez

Abstract

This work considers the results of an inter-institutional research between the Universidad Autonoma de Ciudad Juarez and the Education in Values Program (Civil Association). The purpose is to analyze the Program and their correlative with complex Social Psychology variables like the moral development, educative ideology, and the leadership of the educational centers, contributing to the evaluation and feedback to the program, as well as a review and the revelation of their successes and challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Anaya Rodríguez, R. (2021). Values educational program and it’s correlation with moral development, educational ideology and principal’s leadership. Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities, 22(44), 90–119. https://doi.org/10.20983/noesis.2013.3.4
Section
Thematic Section
Author Biography

Roberto Anaya Rodríguez, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez .

Profesor-Investigador adscrito al departamento Ciencias Sociales de  la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

References

Anaya, Roberto. “Razonamiento moral e ideología educativa. Alumnos y profesores de escuela secundaria”. En: Álvarez, I. (coord). De la política a la sociedad. 7 reflexiones desde la frontera. México: UACJ. 2009.

Araya, Valeria; Alfaro, Mauela y Andonegui, Martín. “Constructivismo: Orígenes y perspectivas”. En: Revista de Educación Laurus. Vol. 13, No. 24, pp. 76-92. Venezuela: Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Mayo–Agosto 2007.

Arroyo, Ivonne. Filosofía de la educación en Chihuahua. Chihuahua Mex: Edit. Instituto Chihuahuense de la Cultura. 1998.

Bertely, María. [coord.]. Educación, derechos sociales y equidad. Tomo III Comunicación, cultura y pedagogías emergentes. Educación, valores y derechos humanos. México: Consejo Mexicano de Investigación Educativa. 2003.

Barba, Bonifacio. Escuela y Socialización. Evaluación del Desarrollo Moral. Aguascalientes, México. Univ. Autónoma de Ags. 2004.

Bass, Bernard. & Avolio, Bruce. The multifactor leadership profile. Binghamton, NY: School of Management. 1985.

Bass, Bernard. “El impacto de los directores transformacionales en la vida escolar”. En: Pascual, R. (Ed). La gestión educativa ante la innovación y el cambio. Madrid: Narcea. 1988.

Contreras, Escobedo, Quintana y Valdez. “La evaluación de los nuevos planes de estudio en la facultad de Ciencias Químicas de la Universidad Autónoma de Chihuahua”. En: revista Synthesis. 2003 (Consultado 15 de febrero de 2012)Versión electrónica: http:// www.uach.mx/extension_y_difusion/synthesis/2009/01/21/la_ evaluacion_de_los_nuevos_planes.pdf.

Guzmán, A. y Barraza, L. La ideología educativa de los formadores de docentes de Durango. Memoria electrónica del IX Congreso Nacional de Investigación Educativa. 2004. (Consultado 17 de enero de 2012) Versión electrónica disponible en: http://www.comie.org. mx/congreso/memoria/v9/ponencias/at16/PRE1178923039.pdf

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. Metodología de la investigación (4ª Edición). México: McGrawHill. 2006.

Hersh, R. Paolito, D. Reimer, J. El crecimiento moral de Piaget a

Kohlberg. Madrid. Ed. Narcea, S.A. 1988.

Kohlberg, Lawrence. Psicología del desarrollo moral. Bilbao: Desclée de Browere. Bilbao, España. 1992.

León, Orfelio y Montero, Ignacio. Métodos de investigación en Psicología y Educación (3ª Edición). Madrid: McGraw-Hill. 2003.

Loera, Armando. “Filosofía Educativa de los Maestros de las escuelas del Programa Escuelas de Calidad”. En: Reportes Nacionales fase 3, Evaluación Cualitativa del Programa Escuelas de Calidad. México: SEP. 2005.

López, A. y Pérez-Llantada, M. (eds). Evaluación de programas en psicología aplicada. (2ª Edición). Madrid: Dikinson. 2005.

Nussbaum, Martha. El cultivo de la humanidad. Una defensa clásica de la reforma en la educación liberal, Barcelona: Paidós. 2005.

O’Neill, William. Educational ideologies: contemporary expressions of educational philosophy. Santa Mónica, Cal. USA. Edit. Goodyear Publisching Co. 1981.

Pascual, R., Villa, A., Auzmendi, E. El liderazgo transformacional en los centros docentes. Bilbao. Ediciones Mensajero. 1993.

PROVEE. Reporte anual del Proyecto de Valores Éticos en la Escuela. Juárez, México: Programa de Educación en Valores. (Reporte sin publicar) 2009.

Rest, James. Manual for the DIT. (3ª edition). Minneapolis: University of Minesota, Center for the Study of Ethical Development. 1993.

Rest, J., Narvaez, D., Thoma, S. y Bebeau, M. J. “A neo-kohlbergian approach to morality research”. Journal of Moral Education, 29 (4) diciembre 2000. pp. 381-395.

Sandín, Ma. Paz. Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. Barcelona: McGraw-Hill. 2003.

Schmelkes, Silvia. La formación de valores en la educación básica. México: SEP. 2004.

Sen, Amartya. “Capacidad y bienestar”. En: Nussbaum, M. y Sen, A. (eds). La calidad de vida. México: FCE. 1996.

Worchel, S. Psicología social. México: Internacional Thomson Editores. 2002.