Student interruption in decade 2000: UACJ Case

Main Article Content

Myrna Limas Hernández
Ikuho Kochi
Margarita Grajeda Castañeda

Abstract

The opening of the access to education worldwide implies a positive trend in the enrolment of students. The case of the undergraduate studies in Mexico is no exception. Ironically, increases in enrollment translate into an increase in the dropout rate that starts with the interruption of studies. While it is recognized that the individual characteristics of each student set the tone for the academic trajectories, there is a persistent question about what factors differ between an individual that interrupts his/her studies from one who does not. This article analyzes the determinant of interruption decision among undergraduate programs of the Universidad Autónoma de Ciudad Juárez (UACJ) in the first decade of 2000 by incorporating the unique characteristics of the University and using the panel data analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Limas Hernández, M., Kochi, I., & Grajeda Castañeda, M. (2021). Student interruption in decade 2000: UACJ Case. Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities, 22(44), 62–89. https://doi.org/10.20983/noesis.2013.3.3
Section
Thematic Section
Author Biographies

Myrna Limas Hernández, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.

Profesora investigadora de tiempo completo adscrita al Departamento de Ciencias Sociales de la de la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.

Ikuho Kochi, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Profesora investigadora de tiempo completo adscrita al Departamento de Ciencias Sociales de la de la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez 

Margarita Grajeda Castañeda, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Candidato a Doctora por la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

References

Barraza, Patricia y Sergio Martínez (2005). “Estimación de la productividad de la universidad pública estatal en México: 1982-2003”. En: 6° Congreso internacional retos y expectativas de la universidad El papel de la universidad en la transformación de la sociedad, México.

Bean, J. (1985). “Interaction Effects Based on Class Level in an Explanatory Model of College Student Dropout Syndrome”. American Educational Research Journal, 22, 1, 35-64.

Cabrera, Alberto; Nora, Amaury y Castañeda, María. (1993). “College Persistence: Structural Equations Modeling Test of an Integrated Model of Student Retention”. The Journal of Higher Education, 64, 2, 123-139.

Castaño, Elkin; Gallón, Santiago; Gómez, Karoll y Vásquez, Johanna. (2006). “Análisis de los factores asociados a la deserción y graduación estudiantil universitaria”. Lecturas de Economía, 65, 9-36.

Giovagnoli, P. (2002). Determinantes de la deserción y graduación universitaria: una aplicación utilizando modelos de duración. Argentina: Facultad de Ciencias Económicas. Universidad de La Plata.

Limas, Alfredo y Limas, Myrna. (2010). Seguridad social y de género: consideraciones sobre un índice y estudios de caso en Ciudad Juárez 2009. México: Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. Observatorio de Violencia Social y de Género.

Lassibille, Gerard y María Navarro (2004). Manual de economía de la educación, Madrid, Ediciones Pirámide.

Muñiz, P. (1997). Trayectorias educativas y deserción universitaria en los ochenta. México: ANUIES.

Pascarella, Ernest y Terenzini, Patrick. (1979). “Interaction Effects in Spady and Tinto's Conceptual Models of College Attrition”. Sociology of Education, 52, 4, 197-210.

Quintas, Juan (1983). Economía y educación, Madrid, Pirámide.

Romo, Alejandra et. al (2001). Deserción, rezago y eficiencia terminal en las IES, Propuesta metodológica para su estudio. México, ANUIES.

Spady, W. (1970). Dropout from Higher Education: An Interdisciplinary Review and Synthesis. Interchange, 1, 1, 64-85.

Tinto, V. (1992). El abandono de los estudios superiores: una nueva perspectiva de las causas del abandono y su tratamiento. México: UNAM y ANUIES.

Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. (2009a). Anuario estadístico 2000 a 2009. México: Autor.

Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. (2009b). Indicadores 2000 a 2009. México: Autor.

Wooldridge, Jeffrey (2006). Introductory Econometrics: A Modern Approach,. EUA, Michigan State University.