Providing a networking context for global social responsibility and bioregional development in Ciudad Juarez, Chihuahua-El Paso, Texas

Main Article Content

María Luisa Picard-Ami Vogan
Tomás J. Cuevas Contreras

Abstract

The study proposes to approach the phenomenon by providing a networking context to Corporate Social Responsibility, the influences it receives from globalization, and the way it influences the bioregional borderland development of Ciudad Juarez and El Paso. The lens of social responsibility serves to examine a return to the private and social contextualization which occurs when an enterprise proactively uses its capacity to invest its resources on the benefit of society. In doing so, it contributes to creating an environment for investment and sustainable socioeconomic and sociopolitical growth by tapping into the support of different stakeholders and by capitalizing on transnational and personal and institutional networks. This study will use social network analysis to study the civic, corporate and governmental sectors in Ciudad Juarez, Chihuahua, and El Paso, Texas, and the proposed actions in the past decade to promote bioregional economic development.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Picard-Ami Vogan, M. L., & Cuevas Contreras, T. J. (2021). Providing a networking context for global social responsibility and bioregional development in Ciudad Juarez, Chihuahua-El Paso, Texas. Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities, 21(41), 42–72. https://doi.org/10.20983/noesis.2012.1.2
Section
Thematic Section
Author Biographies

María Luisa Picard-Ami Vogan, Universidad Nacional Autónoma de México .

Docente investigadora y estudiante del Doctorado en Ciencias de la Administración por la Universidad Nacional Autónoma de México

Tomás J. Cuevas Contreras, Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

Profesor – investigador adscrito al Departamento de Ciencias Administrativas de la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.

 

References

Arocena, José. (2002). El desarrollo local: un desafío contemporáneo. Montevideo: Taurus-Universidad Católica.

Besser, T. L., N. Miller y R. K. Perkins. (2006). “For the Greater Good: Business Networks and Business Social Responsibility to Communities”, en Entrepreneurship & Regional Development 18, 4. 321-339.

Brass, D. J. (1995). “A Social Network Perspective on Human Resources Management”, en Research in Personnel and Human Resources Management 13. JAI Press. 39-79.

Burt, R. S. (1992). Structural Holes: The Social Structure Competition. Cambridge, Harvard University Press.

Castells, M. (2000). The Rise of the Network Society. Malden: Blackwell Publishing.

Donati, P. (2004). “Nuevas políticas sociales y Estado social relacional”, en Reis 108 (oct-dic). Bolonia, Centro de Investigaciones Sociales, Universidad de Bolonia. 9-47.

Etiagro. (2007). “Global Reporting Initiative (GRI). Responsabilidad Social Empresarial”. En web: http://www.eticagro.com.ar. Última consulta: 16 de julio, 2007.

García Ortega, R. (2004). “Las regiones y ciudades fronterizas del norte”, en García Ortega, Roberto (comp.) Contradicciones entre planeación y realidades regionales, metropolitanas y socioambientales. Los casos del norte de México, Puebla y Valle de México. Tijuana: El Colegio de la Frontera Norte.

Greaves, P. (2007). “La RSE: una visión del contexto mexicano”. Foro Mundial La Responsabilidad Social Corporativa. Guadalajara: Asociación Internacional de Escuelas de Negocios Jesuitas.

Halila, F. (2007). “Networks as a Means of Supporting the Adoption of Organizational Innovations in SMEs: The Case of Environmental Management Systems (EMSs) Based on ISO 14001”, en Corporate Social Responsibility & Environmental Management 14, 3. 167-181.

Klein, J. L. (2005). “Iniciativa local y desarrollo: respuesta social a la globalización neoliberal”, en Revista Latinoamericana de Estudios Urbano Regionales 31, 94. 25-39.

Knoke, D. y S. Yang. (2008). Social Network Analysis. Thousand Oaks: Sage Publications.

Mendoza, X. y A. Vernis. (2008). “The Changing Role of Governments and the Emergence of the Relational State”, en Corporate Governance 8, 4. 389-394.

Morón, F. (2011). “Discurso del director general de la Fundación Corresponsables, Fernando Morón, en el acto de entrega de los I Premios Corresponsables. 10 Febrero, 2011 - 10:21”. Barcelona: Corresponsables TV. En web: http://www.corresponsables.com.

Mueckenberger, U. y S. Jastram. (2010). “Transnational Norm-Building Networks and the Legitimacy of Corporate Social Responsibility Standards”, en Journal of Business Ethics 97, 2. 223-239.

Mujica, M. (2006). El Discurso Epistemológico Implicado en las Teorías Administrativas a partir de la década de los años setenta en el contexto de la Sociedad Informacional. Valencia, Venezuela: Unidad de Investigación del Postgrado de la Facultad de Ciencias Económicas y Sociales de la Universidad de Carabobo-Blue Cube Digital Services.

Murillo, D. y J. M. Lozano. (2009). “Pushing Forward SME CSR Through a Network: An Account from the Catalan Model”, en Business Ethics: A European Review 18, 1. 7-20.

Núñez, G. (2003). La responsabilidad social corporativa en un marco de desarrollo sostenible. Santiago de Chile: Naciones Unidas-Comisión Económica para América Latina y el Caribe-División de Desarrollo Sostenible y Asentamientos Humanos.

ONU-Pacto Mundial de la Organización de las Naciones Unidas. (2007). “Los Diez Principios del Pacto Mundial”. En Web: <http://unglobalcompact.org/languages/spanish/Los_Diez_Principios.html>. Última consulta: 15 de mayo, 2011.

Parkhe, A., S. Wasserman y D. A. Ralston. (2006). “New Frontiers in Network Theory Development”, en Academy of Management Review 31, 3. 560-568.

Partidario, P. J. y J. Vergragt. (2002). “Planning of Strategic Innovation Aimed at Environmental Sustainability: Actor-Networks, Scenario Acceptance, and Backcasting Analysis Within a Polymeric Coating Chain”, en Futures 34, 9-10. 841-861.

Porter, M. E. y M. R. Kramer. (2006). “Strategy & Society: The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility”, en Harvard Business Review 84, 12. pp. 78 - 92.

Rainey, David. L. (2006). Sustainable Business Development: Inventing the Future Through Strategy, Innovation, and Leadership. Cambridge: Cambridge University Press.

Staber, Udo H., N. V. Schaefer y Basu Sharma (eds.). (1996). Business Networks. Prospects for Regional Development. De Bruyter Studies in Organization 73, Walter de Gruyter.

Tulder, R. van y A. van der Zwart. (2006). International Business-Society Management: Linking Corporate Responsibility and Globalization. New York: Routledge.

Vazquez-Barquero, Antonio. (1999). Desarrollo, redes e innovación. Madrid: Pirámide.

Vázquez Barquero, A. (2000). “Desarrollo endógeno y globalización”, en Eure. Revista Latinoamericana de Estudios Urbano Regionales XXVI, 7. 47-65.

Vázquez Ruiz, M. Á. (2004). “Integración binacional y grupos empresariales en la frontera México-Estados”, en García Ortega, Robert, (Compr). Contradicciones entre planeación y realidades regionales, metropolitanas y socioambientales. Los casos del norte de México, Puebla y Valle de México. Tijuana: COLEF.

Wasserman, Stanley , Katherine Faust. (1994). Social Network Analysis. Methods and Applications. New York: Cambridge University Press.

Werther, W. B. Jr. , David B. Chandler. (2011). Strategic Corporate Social Responsibility: Stakeholders in a Global Environment. Thousand Oaks: Sage Publications

Weizig, F. (2006). “Local and Global Dimensions of Corporate Social Responsibility in Mexico”, en Journal of Corporate Citizenship,(2). 69-81.

Zizaldra Hernández, Isabel. (2009). “Redes transfronterizas en Turismo” (tesis doctoral). Base de datos para tesis doctorales de la Universitat de Girona (UdG). En Web: www.tesisenxarxa.net/TDX-0303110-115628/.

Sitios Web

http://www.elpasoredco.org/about

http://members.pasodelnortegroup.org

http://www.elpasodowntownmanagementdistrict.org

http://www.pactoporjuarez.org/quienessomos

http://www.planjuarez.org