Emotional intelligence as a management skill. Study applied in the municipalities of the province of Córdoba (Spain)
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Alegre, Albert y Kenneth Levitt. 2014. The relation between emotional intelligence and transformational leadership: What do we really know? International Leadership Journal, 6 (2): 61-101.
Bar-On, Reuven. 1997. The bar-on emotional quotient inventory. Canada: Multi-Health Systems.
Batista, Judeira y Mabel Bermúdez. 2009. Inteligencia emocional y liderazgo femenino en cargos de dirección en organismos públicos. Revista REDHECS, 7 (4): 45-56.
Bisquerra, Rafael. 2003. Educación emocional y competencias para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21(1): 7-43.
Blais, Ann-Renée y Bernard Sinclair-Dsegagné. 2002. Leadership in 3S`s: Skills, styles, situations. CIRANO. Centre interuniversitaire de recherche en analyse des organisations, BurgundyReport.
Cardona, Pablo y Nuria Chinchilla. 1999. Evaluación y desarrollo de las competencias directivas. Harvard Deusto Business Review, 89: 10-19.
Coggburn, Jerrell y Steven Hays. 2004. Innovations in local government human resource systems: Observations from several best practice locations. Public Administration Quarterly, 27(4): 433-455.
Collins, Chistopher y Kevin Clark. 2003. Strategic human resource practices, top management team social networks, and firm performance: The role of human resource practices in creating organizational competitive advantage. Academy of Management Journal, 46: 740-751. DOI: https://doi.org/10.2307/30040665
Cooper, Robert y Ayman Sawaf. 1988. La inteligencia emocional aplicada al liderazgo y las organizaciones. Colombia: Editorial Norma.
Del Pino, Rebeca y María de los Ángeles Aguilar. 2013. La inteligencia emocional como una herramienta de la gestión educativa para el liderazgo estudiantil. Cuadernos de Administración, 29 (50): 132-141.
Dolan, Simon. 2005. La inteligencia emocional, una habilidad para el éxito de los directivos globales. En Management knowledge innovation 2005. Cómo crear capacidades de aprendizaje y emprendizaje, pp. 24-28. Barcelona: ESADE.
García-Lombardía, Pilar, Pablo Cardona y María Chinchilla. 2001. Las competencias directivas más valoradas. Occasional Paper, 1/4.
Gardner, Howard. 1983. Frames of mind: The theory of multiple intelligences. Londres: William Heinemann.
Goleman, Daniel. 1996. La inteligencia emocional. Barcelona: Editorial Kairós.
Goleman, Daniel. 1998a. La práctica de la inteligencia emocional. Barcelona: Editorial Kairós.
Goleman, Daniel. 1998b. What makes a leader? Harvard Bussiness Review, 76 (6): 93-102.
Goleman, Daniel. 1998c. La inteligencia emocional en la empresa. Barcelona: Editorial Planeta.
Goleman, Daniel. 2011. The brain and Emotional intelligence: New insights. Florence, MA: More ThanSound.
Goleman, Daniel y Cary Cherniss. 2005. Inteligencia emocional en el trabajo. Cómo seleccionar y mejorar la inteligencia emocional en individuos, grupos y organizaciones. Buenos Aires: Vergara.
González, Francisco, Sandra Sánchez y Tomás López-Guzmán. 2013. Influence of certain variables on organizacional commitment. A case study in the hotel sector of Córdoba. Tourismos. An International Multidisciplinary Journal of Tourism, 8 (2): 117-135.
Guillén, Laura y Elizabeth Florent-Treacy. 2011. Emotional intelligence and leadership effectiveness: The mediating influence of collaborative behaviors. INSEAD, Working Papers Collection, 23: 1-28.
Hopkins, Margaret, Deborah O’Neil y Helen Williams. 2007. Emotional intelligence and board governance: Leadership lessons from the public sector. Journal of Managerial Psychology, 22 (7): 683-700. DOI: https://doi.org/10.1108/02683940710820109
Instituto Nacional de Estadística. 2016a. INEbase / Demografía y población / Cifras de población y Censos demofiguras. Disponible en http://www.ine.es/jaxi/menu.do?type=pcaxis&path=/t20/p321/serie&file=pcaxis (14 de abril de 2016).
Instituto Nacional de Estadística. 2016b. Informe del mercado de trabajo de Córdoba. Servicio Público de Empleo Estatal. Madrid.
Kim, Andrea y Choonwoo Lee. 2012. How does HRM enhance strategic capabilities? Evidence from the Korean management consulting industry. The International Journal of Human Resource Management, 23: 126-146. DOI: https://doi.org/10.1080/09585192.2011.561247
Lee, Feng-Hui, Tzai-Zang Lee y Wann-Yih Wu. 2010. The relationship between human resource management practices, business strategy and firm performance: Evidence from steel industry in Taiwan. The International Journal of Human Resource Management, 21: 1351-1372. DOI: https://doi.org/10.1080/09585192.2010.488428
López-Boudet, Roberto y Ángel Martínez-Vázquez.2014. Inteligencia emocional y “La ventana del líder” en los directivos turísticos. Ingeniería Industrial, 35(2): 229-239.
Madrigal, Berta. 2009. Habilidades directivas. México: McGraw-Hill.
Ministerio de Hacienda y Administraciones Públicas. 2015. Boletín estadístico del personal al servicio de las administraciones públicas. Registro Central de Personal, Enero 2014. Dirección General de Modernización Administrativa, Procedimientos e Impulso de la Administración Electrónica. Madrid.
Robina, Rafael. 2002. Condicionantes sociolaborales de los empleados públicos. Motivación y satisfacción laboral en la Administración Regional Extremeña. Tesis doctoral. Universidad de Extremadura, Cáceres.
Ryback, David. 1998. Trabaje con su inteligencia. Los factores emocionales al servicio de la gestión institucional y el liderazgo efectivo. Madrid: Edaf.
Ryback, David. 2005. EQ: Trabaje con su inteligencia emocional. Madrid: Edaf.
Salovey, Peter y John Mayer. 1990. Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9: 185-211. DOI: https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
Sanz, Raquel y Ramón Sánchez. 2002. Enfoque universalista de recursos humanos. Estudio empírico de sus efectos sobre los resultados de la empresa. Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 11(1): 163-182.
Serrano, José. y María Barba. 2012. Human resource management in local governments. Cuadernos de Gestión, 12(2): 149-168.
Sternberg, Robert. 1997. Inteligencia exitosa. Barcelona: Paidós.
Wang, Jiankang y Jiuling Xiao. 2009. Knowledge management audit framework and methodology based on processes. Journal of Technology Management in China, 4(3): 239-249. DOI: https://doi.org/10.1108/17468770911013546
Weisinger, Hendrie. 2001. La inteligenciaemocional en el trabajo. Buenos Aires: Vergara.
Wright, Patrick, Timothy Gardner y Lisa Moynihan. 2003. The impact of HR practices on the performance of the business. Human Resource Management Journal, 13(3): 21-36. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1748-8583.2003.tb00096.x
Zárate, Rodrigo y Sergio Matviuk. 2012. La inteligencia emocional de los líderes latinoamericanos: comparación entre Chile y Colombia. REAL-Revista de Estudios Avanzados de Liderazgo, 1 (1): 43-50.