Approach to the vulnerability in the preschool system in Chile

Main Article Content

Marco Antonio Ñanculeo Raguileo
José Manuel Merino Escobar

Abstract

This job has as purpose to find an approximate measure of the vulnerability on preschool students to the schools support by the state of Chile. Based on the concept of well-being / vulnerability developed by The Junaeb, National Board of School Assistance and Scholarships, in order to describe the inequality and its contribution on the school failure, a methodology for the preschool population is proposed, which leads to a global measure based on individual, family and contextual variables, which is subsequently used for a multidimensional description, using criteria developed by Alkire & Foster (2007). The results expose that it is possible to generate a consistent global measure of vulnerability in this population, indicating regional differences compatible with other measures, as poverty. A high percentage of the evaluated population presents multidimensional vulnerability and the main risks were found on aspects as socioeconomic condition and health, where exists a high presence of economic poverty, cavities and overweight, respectively.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ñanculeo Raguileo, M. A., & Merino Escobar, J. M. (2021). Approach to the vulnerability in the preschool system in Chile. Noesis. Journal of Social Sciences and Humanities, 25(50), 51–90. https://doi.org/10.20983/noesis.2016.2.3
Section
Social Sciences
Author Biographies

Marco Antonio Ñanculeo Raguileo, Universidad de Concepción

Profesor

José Manuel Merino Escobar, Universidad de Concepción

Profesor

References

Alkire, Sabina y James Foster. 2007. Recuento y medición multidimensional de la pobreza. Documento de Trabajo OPHI, 7.

Bedregal, Paula. 2008. Instrumentos de medición del desarrollo en Chile. Revista Chilena de Pediatría. 79 (1) 32- 36.

Brodersohn, Víctor. 1999. Focalización de programas para la superación de la pobreza. Instituto Interamericano del niño, la niña y los adolescentes. Montevideo, Uruguay.

Castel, Robert. 1999. La metamorfosis de la cuestión social. Barcelona, Gedisa.

CONEVAL. 2008. Metodología para la medición multidimensional de la pobreza en México.

Chile Crece Contigo. 2008. Manual para el apoyo y seguimiento del desarrollo psicosocial de los niños y niñas de 0 a 6 años. Santiago, Chile: Editorial Atenas, Ltda.

Cutter, Susan, Bryan Boruff y Lynn Shirley. 2003. Social vulnerability to environmental hazards. Social Science Quarterly. 84 (2): 242-261.

Engle, Patrice, Lia Fernald, Harold Alderman, Jere Behrman, Chloe O’Gara, Aisha Yousafzai, Meena Cabral de Mello, Melissa Hidrobo, Nurper Ulkuer, Ilgi Ertem, Selim Iltus, and the Global Child Development Steering Group. 2011. Strategies for reducing inequalities and improving developmental outcomes for young children in low-income and middle-income countries. The The Lancet Series.

Evans J., Myers, R. y Milfeld E. 2000. La primera infancia cuenta. Washington, D.C.: El Banco Mundial.

Grisales, Hugo y María Arbeláez. 2008. Metodología para el diseño de un índice de condiciones de vida para los adolescentes jóvenes. Colombia: Instituto de Salud Pública.

Heckman, James, Lance Lochner y Petra Todd. 2006. Earnings equations and rates of return: the mincer equation and beyond. In E. A. Hanushek and F. Welch (Eds.), Handbook of the Economics of Education, pp. 307–458. Amsterdam: North-Holland.

Hermida, María, María Segretin, Sebastián Lipina, Sol Benarós y Jorge Colombo. 2010. Abordajes neurocognitivos en el estudio de la pobreza infantil: consideraciones conceptuales y metodológicas. International Journal of Psychology and Psychological Therapy. 10 (2): 205-225.

Howe, Laura, James Hargreaves and Sharon Huttly.2008. Issues in the construction of wealth indices for the measurement of socio-economic position in low-income countries. Emerging Themes in Epidemiology, 8 (3).

Julio-Maturana, Cristina. 2009. Diversidad educativa en educandos del sistema de protección social “Chile Solidario” de la comuna de Valparaíso: Resultados de un estudio exploratorio. Estudios Pedagógicos (Valdivia). 35 (1): 93-115.

JUNAEB. 2005. SINAE: Sistema nacional de asignación con equidad para becas JUNAEB. Santiago. Chile.

Katzman, Robert. 2000. Notas sobre la medición de la vulnerabilidad social. En 5º taller regional del MECOVI; la medición de la pobreza, métodos y aplicaciones.

Katzman, Robert y Fernando Filgueira. 2001. Panorama de la infancia y familia en Uruguay. , pp. 43- 55. Universidad Católica del Uruguay

Manzano-Soto, Nuria. 2008. Jóvenes en contextos de vulnerabilidad y la necesidad de una escuela comprensiva. En Revista Docencia, 35.

Meinardi, Elsa. 2009 Un modelo de formación y desarrollo profesional docente para una educación científica de calidad para jóvenes en situación de vulnerabilidad social. Centro de Formación e Investigación en Enseñanza de las Ciencias. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Argentina: Universidad de Buenos Aires.

Pizarro, Felipe. 2001. La vulnerabilidad social y sus desafíos: Una mirada desde América Latina. División de Estadísticas y Proyecciones Económicas. CEPAL. Santiago.

Rajmil, L; Díez, E. y Peiró, R. 2010. Desigualdades sociales en la salud infantil. Informe SESPAS 2010. Gaceta Sanitaria. 24 (1): 42- 48. España.

Schonhaut, Luisa, Paulina Rojas y Ana María Kaempffer. 2003. Factores de riesgo asociados a déficit del desarrollo psicomotor en párvulos de nivel socioeconómico bajo: Comuna urbano rural, Región Metropolitana, 2003. Revista Chilena de Pediatría. 76 (6): 589-598.

Sen-Kumar Amartya. 1996. Capacidad y bienestar, en La calidad de vida, compilado por Martha Nussbaum y Amartya Sen, pp. 55-56. México: Fondo de Cultura Económica

Silva-Burgos, Luis y Omar Barriga. 2009. Creación de índice de vulnerabilidad social para la Provincia de Concepción desde una perspectiva teórica empírica. Sociedad Hoy. 16 (1): 59-76.

Sumner, Andy y Rich Mallett. 2011. Snakes and ladders, buffers and passports: rethinking poverty, vulnerability and wellbeing. Sussex: Institute of Development Studies.

Vyas, Seema, y Lilani Kumaranayake. 2006. Constructing socio-economic status indices: how to use principal components analysis. Health Policy and Planning, 21 (6): 459-468.

Walker, Susan , Theodore Wachs, Sally Grantham-McGregor, Maureen Black, Charles Nelson, Sandra Huffman., Helen Baker-Henningam, Susan Chang, Jena Hamadani, Betsy Lozoff, Julie Meeks Gardner, Christine Powell, Atif Rahman y Linda Richter. 2011. Inequality in Early Childhood: Risk and Protective Factors for Early Child Development. The Lancet Series.