An environmental psychology characterization of an atypical ecosystem in urban greenspace

Discussing the relevance of ecobiological factors in salutogenic environments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20983/decumanus.2022.1.3

Keywords:

Ecosystem, gallery, Perceived Sensory Dimensions, salutogenesis, Tamaulipan thornscrub

Abstract

Environmental psychology research has been searching for features that make a natural setting a salutogenic setting. Even when it is recognized that it is the natural features that give a natural setting the salutogenic quality, there are only a few studies specifying habitats used as stimulus to elicit the salutogenic response, and even when they do, they use generic categories, such as that of a biome. More specific categorizations for a natural space and its features are, in ecology, ecosystems; and in landscape architecture, perceived sensory dimensions (PSD). The objective of this study was to generate a photo gallery and to get it through experts assessment, in ecology to assess tamaulipan thornscrub, and in landscape architecture to assess PSDs. Thirty four photos received an acceptable score, most of them belonging to PSDs Natural and Cohesive, while PSDs Sheltered, Cultural, and Serene obtained less representativity. The resulting gallery is expected to be further used in research to identify scenes with the most salutogenic qualities within tamaulipan thornscrub and to be compared with other ecosystems galleries, among other uses. Relevance of considering specific ecosystems when promoting health through contact with nature is discussed, given the diverse bioregions, the availability of salutogenic scenarios within them, their capabilities to sustain quality urban greenspace, and their relationship with environmental and cultural conservation ideals.

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Author Biographies

Eddy H. Del Carmen-Robles, Universidad Autónoma de Tamaulipas

Pasante de la Maestría en Psicología Clínica y de la Salud en la Universidad Autónoma de Tamaulipas, Facultad de Trabajo Social y Ciencias para el Desarrollo Humano, Campus Victoria.
Matrícula 2071080220

Adrián A. Andaverde-Vega, Autonomous University of Tamaulipas

Profesor de tiempo completo en la Carrera de Psicología de la Unidad Académica de Trabajo Social y Ciencias para el Desarrollo Humano, Universidad Autónoma de Tamaulipas donde imparte materias asociadas a las bases biológicas del comportamiento y la cognición. Formación profesional de Licenciatura en Psicología y Maestría en Ciencia del Comportamiento, opción Neurociencias. Actualmente desarrolla investigación en las áreas de Neuropsicología, Psicofisiología y Psicología Clínica y de la Salud. Su trabajo científico incluye publicación de artículos, capítulos de libro, carteles, y ponencias, y dirección de tesis a nivel licenciatura y maestría.

Hugo Tirado-Medina

Ha realizado sus estudios de Licenciatura en Psicología, Maestría en Psicología de la Salud y Doctorado en Filosofía con Especialidad en Psicología en la Facultad de Psicología de la UANL. En el transcurso de su carrera participo como instructor en el laboratorio de Psicofisiología de la UANL, hasta llegar a coordinar dicho espacio. Siempre ha estado ligado a los espacios de formación académica y de investigación. Ha participado en diplomados de Neuropsicología y como organizador de congresos en este campo. Siendo parte de la plantilla de profesores de la UANL (Facultad de Psicología) por más de 16 años. Del 2018 a la fecha es catedrático en la Licenciatura, Maestría en la UATSCDH y ha impartido catedra en el Doctorado de la UAMCEH. Actualmente Coordina la Maestría en Psicología Clínica y de la Salud en la Unidad Académica de Trabajo Social y Ciencias para el Desarrollo Humano. Junto con los profesores de los Cuerpos Académicas preparándose para la Renovación de CONACyT. Ha participado como autor y coautor en artículos y publicaciones relacionados con el bienestar, ecología y su relación con aspectos psicosociales.  

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Published

2022-06-01

Issue

Section

Reflexiones Contemporáneas