Competencias esperadas en el joven maestro mexicano. Práctica docente e identidad
DOI:
https://doi.org/10.20983/biniriame.2021.1.4Keywords:
Teaching practice, education for the quality of life, teacher trainingAbstract
The text lists four categories that from El paradigma de la educación para la calidad de vida, should be promoted in the undergraduate teacher training pro-grams, and in the teachers who have recently arrived to the professional service: attitudinal competences, competences related to the management of interpersonal relationships, competencies for interaction with the child and the ma-nagement of school groups, and finally competencies for mental hygiene. These formational dimensions are conside-red as antecedents of the competences to teach, inherent to the daily teaching practice.
References
Acarin, N. (2001). El cerebro del rey. Barcelona: RBA Libros.
Adler, A. (2004). El sentido de la vida. http://www.antorcha.net
Alonso García, M., Berrocal Berrocal, F., y Calles Doñate, A. (2011). Provocar impactos que generen cambios de comportamiento. En U. C. Madrid, Inteligencia emocional: 20 años de investigación y desarrollo (pp. 11-15). Madrid: UCM.
Bixio, C. (2013). ¿Chicos aburridos? el problema de la motivación en la escuela. Rosario: Homo Sapiens Editores.
Carlotto, M. (2014). Prevenção da Síndrome de Burnout em Professores: Um Relato de Experiência . Mudanças-Psicologia da Saúde, 22(1), 31-39.
Cavallé, M. (2012). La sabiduría recobrada. La filosofía como terapia. Barcelona: Kairos.
Cobos Sanchiz, D., Gómez Galan, J., y Sarasola Sánchez-Serrano, J. (2016). Entre la web social y la disrupción: apuntes para una innovación pedagógica en la universidad. En D. Cobos Sanchiz, J. Gómez Galan, y E. López Meneses, La educación superior en el siglo XXI: Nuevas características profesionales y científicas. San Juan, Puerto Rico: UMET Press.
De Mello, A. (1994). Charlas sobre espiritualidad. Barcelona: Norma.
Esteve Zarazaga, J. (2006). Las emociones en el ejercicio práctico de la docencia. Teoría Educativa, 18, 85-107.
Fernández Berrocal, P., y Extremera Pacheco, N. (2005). La inteligencia emocional y la educación de las emociones desde el modelo de Mayer y Salovey. Revista interuniversitaria
de formación del profesorado, 63-93.
Fraisse, P. (1973). Las emociones. En P. Fraisse, y J. Piaget, Motivación, emoción y personalidad (pp. 106-179). Buenos Aires: Paidós.
H. Congreso de la Unión (1992, 19 de mayo). Acuerdo Nacional para la Modernización de la Educación Básica y Normal. Diario Oficial de la Federación, pp. 4-14.
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (2016). Los docentes en México. Informe 2015. México: INEE.
Keller, M., Woolfolk Hoy, A., Goetz, T., y Frenzel, A. (2016). Teacher enthusiasm: reviewing and redefining a complex construct. Educational Psychology Review.
Meichenbaum, D. (1987). Manual de inoculación del estrés. Barcelona: Diagrafic.
Neill, A. (1963). Summerhill. Un punto de vista radical sobre la educación de los niños. México: Fondo de Cultura Económica.
Nuttin, J. (1973). La motivación. En J. Piaget, y P. Fraisse, Motivación, emoción y personalidad (pp. 10-88). Buenos Aires: Paidós.
Sandoval Gutiérrez, F. (2015). La necesidad de repensar la práctica docente. El paradigma de la educación para la calidad de vida. Memorias del XIII Congreso Nacional de Investigación Educativa. México: Consejo Mexicano de Investigación Educativa.