Educar es cuestión de actitud
DOI:
https://doi.org/10.20983/biniriame.2021.1.2Keywords:
Teaching practice, attitudes, teacher identityAbstract
To educate without a good attitude allowing the moment that occurs in the encounter of the subject-object, tea-cher-student, in the teaching-learning process to be fruitful is impossible. If what today is the result of something that does not work at all, the strategy must be refor-mulated, and a good starting point is to review the “how” attitude is in these two actors. It is time for reflection, not only on academic issues, but on the path of the emotional, as this configures ourselves, our personality, in every social relations, considering the educational as well.
References
Allport, G. (1935). Handbook of social psychology (C. Murchison, ed.). Massachusetts: Clark Univ. Press.
Briñol, P., Falces, C. Becerra, A. (2007). Psicología Social (3.° ed.). Madrid: Mc Graw Hill.
De Souza, S. Elia, M. (2017). Las actitudes de los profesores: cómo influyen en la realidad de la clase. http://icar.univlyon2.fr/Equipe2/coast/ressources/ICPE/espagnol/PartD/ICPE_Cap_D2.doc
Garbarini, M. (2011). Las características personales del docente y su relación con el rendimiento académico y el aprendizaje significativo de sus alumnos (tesis de pregrado). Universidad Abierta Interamericana, Buenos Aires.
Gutiérrez, J. M. (2005). ¿Cómo reconocemos a un buen maestro? Sácielo. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v13n39/v13n39a14.pdf
Núñez del Río, M. Fontana, M. (2009). Competencia socioemocional en el aula: características del profesor que favorece la motivación por el aprendizaje en alumnos de enseñanza secundaria obligatoria. REOP, 20(3), 256-296. http://revistas.uned.es/index.php/reop/article/view/11501
Romero, L., Utrilla, A. Utrilla, V. (2014, julio-diciembre). Las actitudes positivas y negativas de los estudiantes en el aprendizaje de las matemáticas, su impacto en la reprobación y la eficiencia terminal. Ra Ximhai, 10(5). Especial, 211-232. http://uaimlosmochis.org/ECFD/index.php/2014/2/paper/viewFile/170/25
Rodrigues, A. (1983). Psicología social. Madrid: Trillas.