Characterization of AEO Certification in a Transport Company in the Juárez-El Paso Border
DOI:
https://doi.org/10.20983/novarua.2022.24.4Keywords:
Authorized Economic Operator, AEO, Certification, Security, Supply chainAbstract
The increase in various threats and risks to international supply chains has led to greater corporate responsibility towards their respective Governments to secure the supply chain. The OAS certification aims to provide fluid access to trade, speeding up customs procedures and help achieve an integrated international supply chain. The purpose of this research was to deepen the knowledge of the OAS certification process in a transport company on the Juárez-El Paso border. For its development, the qualitative approach was chosen, through 13 semi-structured interviews aimed at the company's staff, which were analyzed thematically for a grounded theory design. The results highlight the need to strengthen the safety culture of employees and training on the OAS program at the operational level. Trade facilitation and mutual recognition stand out as advantages.
References
Aldana, P. y Sepúlveda, K. (2008). La sociedad civil en el caso del feminicidio en Ciudad Juárez: Una ventana a la emancipación femenina (Tesis de licenciatura). Universidad de las Américas Puebla. Recuperado de: http://catarina.udlap.mx/u_dl_a/tales/documentos/lri/aldana_f_p/capitulo4.pdf.
Ariza, C., Gómez, O., Payan, L., Rueda, L. y Sardoth, J. (2018). Evaluación de la percepción de la seguridad en trabajadores de una empresa del sector de gas natural. Espacios, 39 (3), 1-11. Recuperado de: https://www.revistaespacios.com/a18v39n03/18390316.html.
Asociación Latinoamericana de Integración (2019). Estudio sobre los programas Operador Económico Autorizado en los países miembros de la Aladi con especial énfasis en los requisitos para obtener la certificación. ALADI. Recuperado de: http://www2.aladi.org/biblioteca/Publicaciones/ALADI/Secretaria_General/SEC_Estudios/229rev1.pdf.
Basantes, P. y Romero, G. (2018). Diagnóstico de los Operadores Económicos Autorizados (OEA) en el Ecuador. Economía y Negocios UTE Revista, 9(1), 1-11. DOI: https://doi.org/10.29019/eyn.v9i1.440.
Berrones, L. (2017). Choferes del autotransporte de carga en México: investigaciones sobre condiciones laborales y la cadena de suministro. Revista Transporte y Territorio, (17), 251-266. DOI: https://doi.org/10.34096/rtt.i17.3875.
Buendía, E. (2013). El papel de la ventaja competitiva en el desarrollo económico de los países. Análisis Económico, 28 (69), 55-78. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=41331033004.
Campos, M., Morini, C., Moraes, G. y Inácio, E. (2018). A performance model for Public–Private Partnerships: the authorized economic operator as an example. RAUSP Management Journal, 53(2), 268–279. DOI: https://doi.org/10.1016/j.rausp.2017.07.002.
Chafloque, M. y Piscoya, A. (2016). Impacto de la certificación Operador Económico Autorizado en la Agencia de Aduana Carlos Bellos S.A. al 2015 (Tesis de Licenciatura). Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo. Recuperado de: https://repositorio.unprg.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12893/1027/BC-TES-5829.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Dzib, N., Campos, M., Novelo, V. y Pérez, D. (2016). Percepción de Riesgo y Clima de Seguridad en Operadores de Transporte en Mérida, Yucatán. Acta de Investigación Psicológica, 6(1), 2277-2285. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004.
Figueroa, C. (2016). Costos indirectos de transporte en el proceso de cruce fronterizo: El comercio entre Estados Unidos y México. Estudios Fronterizos, 17(33), 1-23. DOI: https://doi.org/10.21670/ref.2016.33.a07.
Fonseca, J. (2017). Papel del C-TPAT en las exportaciones desde Colombia hacia Estados Unidos (Ensayo de diplomado). Universidad Militar Nueva Granada. Recuperado de: https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/17578/FonsecaFonsecaJulianaCarolina2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Griffin, M. y Neal, A. (2000). Perceptions of safety at work: a framework for linking safety climate to safety performance, knowledge, and motivation. Journal of Occupational Health Psychology, 5(3), 347-358. DOI: https://doi.org/10.1037/1076-8998.5.3.347.
Gutiérrez, A., Infante, Z. y Valenzo, M. (2017). Limitantes para la implementación de la certificación OEA en la cadena de suministro del puerto de Manzanillo: el caso de las agencias aduanales. Commercium PLUS, 1(1), 61-78. Recuperado de: http://revistasacademicas.ucol.mx/index.php/commercium_plus/article/view/1203.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª Ed.). Mc Graw Hill Education.
Houé, T. y Murphy, E. (2018). The AEO status as a source of competitive advantage. European Business Review 30(5), 591-606. DOI: https://doi.org/10.1108/EBR-06-2017-0127.
Hurtado, V., López, N. y Bueno, J. (2017). Operador Económico Autorizado (OEA), como alternativa para simplificar el proceso de inspección en las exportaciones de Colombia (Trabajo de grado). Universidad de la Salle. Recuperado de: https://ciencia.lasalle.edu.co/finanzas_comercio/229/.
Martínez, M. (2015). Importancia de la implementación del Operador Económico Autorizado (OEA) en Colombia (Ensayo de grado). Universidad Militar Nueva Granada. Recuperado de: https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/6914/Importancia%20de%20la%20implementaci%C3%B3n%20del%20Operador%20Econ%C3%B3mico%20Autorizado%20%28OEA%29%20en%20Colombia%20.pdf?sequence=1&isAllowed=y#:~:text=La%20importancia%20del%20OEA%20y,al%20interior%20de%20la%20Naci%C3%B3n.
Naufal, N. y Solano, T. (2017). Análisis de ventajas y desventajas del OEA en Colombia (Tesis de maestría). Universidad EAN. Recuperado de: https://repository.ean.edu.co/bitstream/handle/10882/9065/NaufalNader2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Organización Mundial de Aduanas (2018). Marco de norma SAFE 2018. Organización Mundial de Aduanas. Recuperado de: https://tfig.unece.org/SP/contents/wco-safe.htm.
Oviedo, R. (2011). Análisis del programa del Operador Económico Autorizado (OEA), la experiencia internacional y el caso chileno (Tesis de maestría). Universidad de Chile. Recuperado de: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/102668.
Pérez, G. (2013). Seguridad de la cadena logística terrestre en América Latina. CEPAL. Recuperado de: https://repositorio.cepal.org/handle/11362/6365.
Pérez, R. (2017). Análisis del Operador Económico Autorizado (Tesis de maestría). Universidad Pontificia Comillas. Recuperado de: https://repositorio.comillas.edu/rest/bitstreams/158789/retrieve.
Plan Estratégico de Juárez (2019). Informe Así Estamos Juárez 2019. Plan Estratégico de Ciudad Juárez A. C. Recuperado de: https://planjuarez.org/documentos/informe-asi-estamos-juarez-2019/.
Secretaría de Comunicaciones y Transporte (2019). Estadística Básica del Autotransporte Federal. Recuperado de: https://www.sct.gob.mx/transporte-y-medicina-preventiva/autotransporte-federal/estadistica/.
Secretaría de Hacienda y Crédito Público (2018). Aplicación de beneficios derivados del arreglo de reconocimiento mutuo entre el programa de Operador Económico Autorizado (OEA) de los Estados Unidos de América (C-TPAT) y el Programa OEA de México. Recuperado de: http://omawww.sat.gob.mx/comext/esquema_integral/Documents/Manual_llenadopedimento_EUA_2018_espa%C3%B1ol.pdf.
Servicio de Administración Tributaria (2019). Listado de Empresas Autotransportistas Terrestres OEA. Recuperado de: https://docplayer.es/80171337-Listado-de-empresas-autotransportistas-terrestres-oea-12-de-junio-de-2018-contacto.html.
Tegneman, O. y Tryggvason, S. (2015). Authorised Economic Operator (AEO). Looking into the current perception and the future of the AEO program in Sweden (Tesis de maestría). University of Gothenburg. Recuperado de: https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/39952/1/gupea_2077_39952_1.pdf.
Texas A&M Transportation Institute (2015). Plan Regulatorio para el Transporte de Carga de Ciudad Juárez. Instituto Municipal de Investigación y Planeación. Recuperado de: https://es.slideshare.net/EMUS2015/plan-regulatorio-el-transporte-de-carga-de-ciudad-jurez.
Unión General de Trabajadores (2001). Guía para la prevención de riesgos laborales. Sector Seguridad Privada. Unión General de Trabajadores. Recuperado de: https://prevencionar.com/2020/02/06/guia-para-la-prl-en-el-sector-de-la-seguridad-privada/.
Valero, E. (2017). Beneficios que trae para las empresas de sector Palmero colombiano acceder al nombramiento como Operador Económico Autorizado (OEA) en sus procesos de exportación (Trabajo de grado). Universidad Militar Nueva Granada. Recuperado de: https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/16283/ValeroGonzalezElkinFernando2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ary Pamela Vázquez Rojero, María Teresa Martínez Almanza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All contents of the electronic edition of the journal are distributed under a license and distribution "Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International" (CC-BY-NC-SA). You can see from here the informative version of the license.
Those authors/publications as having this journal agree to the following terms:
a) Is allowed and recommends authors / as disseminate their work via the Internet (p. eg .: institutional telematic files or on their website), which can produce interesting exchanges and increase appointments of the published work. (See The Effect of Open Access).