Communicative skills and the development of critical thinking in students of the center of high national studies
DOI:
https://doi.org/10.20983/novarua.2020.20.2Keywords:
Communication Skills, Critical Thinking, StudentsAbstract
The present study is based on the objective to determine the correlation between communication skills and critical thinking development variables in post-graduate students of the national high specialized studies center. The used design was a non-experimental correlational descriptive study with a quantitative focus, in which we surveyed a population of 40 students; two instruments were considered, which went through a reliability validation process, for later application. Data was processed and allowed to accept that there is a significant positive correlation between communication skills and critical thinking development in post-graduate students of the national high studies center.
References
Albertos, D. (2015). Diseño, aplicación y evaluación de un programa educativo basado en la competencia científica para el desarrollo del pensamiento crítico en alumnos de educación secundaria. (Tesis doctoral). Universidad Autónoma de Madrid, España.
Águila, E. (2014). Habilidades y estrategias para el desarrollo del pensamiento crítico y creativo en alumnado de la Universidad de Sonora (Tesis de doctorado). Universidad de Extremadura, España.
Bernal, P. (2018). La Investigación en Ciencias Sociales: Técnicas de recolección de la información. Universidad Piloto de Colombia.
Cassany, D., Luna, A. y Sanz, S. (2007). Comprensión oral. En: Enseñar lengua. Barcelona: Graó.
Cortes J. (2006). El Pensamiento Crítico: Algunas reflexiones en torno a la educación contable. Ponencia presentada en 4º Foro Nacional Educación Contable Universidad de Manizales Colombia.
Díaz-Aguado, M. J. y Baraja, A. (1993). Interacción educativa y desventaja sociocultural. Un modelo de intervención para favorecer la adaptación escolar en contextos interétnicos. Madrid: Centro de Investigación y Documentación Educativa.
Halpern, D. (1998). Teaching critical thinking for transfer across domains. American Psycologist, 53, 449-455.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.
Koontz, H. y Weihrich, H. (2004). Administración, una perspectiva global (10º ed.). Colombia: Mc Graw Hill Interamericana.
Lipman, M. (1997). Pensamiento complejo y educación. Madrid: Ediciones de la Torre.
Martínez, A. (2002). Comunicación Organizacional Práctica. Manual gerencial. México: Trillas.
Mendoza, P (2015) La investigación y el desarrollo de pensamiento crítico en estudiantes universitarios. (Tesis doctoral). Universidad de Málaga.
Milla, M. (2012). Pensamiento crítico en estudiantes de quinto de secundaria de los colegios de Carmen de la Legua Callao (Tesis de maestría). Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
Monsalve, M, Franco, M, Betancur, V, y Ramírez, D. (2009). Desarrollo de las habilidades comunicativas en la escuela nueva, Revista Educación y Pedagogía, 21(55), 189-210.
Nieto, A. M. y Saiz, C. (2008). Relación entre las habilidades y las disposiciones del pensamiento crítico. Universidad de Salamanca.
Paul, R., y Elder, L. (2003). La miniguía para el pensamiento crítico. Conceptos y herramientas. Recuperado de https://www.criticalthinking.org/resources/PDF/SP-ConceptsandTools.pdf.
Roca, J. (2013) El desarrollo del pensamiento crítico a través de diferentes metodologías docentes en el grado de enfermería (Tesis doctoral) Universidad Autónoma de Barcelona.
Saussure, F. (1989). Curso de lingüística general. Madrid. Alianza Editorial.
UNESCO (1998). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. Recuperado de: http://sigc.uqroo.mx/Documentos%20Externos/Educacion%20Siglo%20XXI%20UNESCO.pdf.
Uribe, H. (2008). El pensamiento crítico en la educación superior. Revista Criterios, 1(1), 17-32.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Tamara Tatiana Pando Ezcurra, Raúl Eduardo Cabrejos Burga, Yoni Wildor Nicolás Rojas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All contents of the electronic edition of the journal are distributed under a license and distribution "Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International" (CC-BY-NC-SA). You can see from here the informative version of the license.
Those authors/publications as having this journal agree to the following terms:
a) Is allowed and recommends authors / as disseminate their work via the Internet (p. eg .: institutional telematic files or on their website), which can produce interesting exchanges and increase appointments of the published work. (See The Effect of Open Access).