Dual Education: Case study for implementation in Automotive parts Manufacturing sector in the concept of I4.0 at Ciudad Juarez, Chihuahua
DOI:
https://doi.org/10.20983/novarua.2019.19.4Keywords:
Dual education, professional formation, competencesAbstract
The present article approaches the German Dual Education System, its composition, implementation and results, by showing developed cases in other countries and its influence in the world´s educational systems. Education is a key factor for every country’s development, market productivity and economic growth, being the adequate design of their educational systems, from basic to higher levels, very important, providing functional vocational orientation before reaching professional formation. It is approached through an explicative non-experimental research, the Dual system´s development and impact in juvenile unemployment in its home country, as well in cases from Mexico and their results. This article responds to the Professional Formation adequation to labor market real needs, educating competent professionals for an active contribution in industry areas, public and private, bringing recommendations and conclusions about its future application in Mexico.
References
Bautista, E. G. (2014). La importancia de la vinculación universidad-empresa-gobierno en México. RIDE Revista Iberoamericana para la investigación y el desarrollo educativo, 5(9).
Bildung, B. f. p. (2016). Entstehung und Merkmale des dualen Ausbildungssystems. Carvajal, R. P., Romero, A. J. y Álvarez, G. (2017). Estrategia para Contribuir a la Implementación de la Formación Dual de los Profesionales de Ciencias Empresariales en las Pequeñas y Medianas Empresas de la Provincia Tungurahua, Ecuador. Formación universitaria, 10(5), 29-40.
Castillo, H. G. (2010). El modelo de la triple hélice como un medio para la vinculación entre la universidad y empresa. Revista Nacional de administración, 1(1), 85-94.
Ebner, C. U., Alexandra. (2016). Entstehung und Merkmale des dualen Ausbildungssystems. Recuperado de: http://www.bpb.de/gesellschaft/kultur/zukunft-bildung/230376/duale-ausbildung
Greinert, W. D. (2015). Mass Vocational Education and Training in Europe. Cedefop Panorama series, 118.
Guerrero, R. C. y Luna, M. (1997). Gobierno, academia y empresas en México: hacia una nueva configuración de relaciones. Plaza y Valdés.
i Herrero, P. P., Morell, I. A. y Calí, A. C. (2016). Factores que intervienen en la inserción laboral de los titulados en Educación en tiempos de crisis: un estudio sobre Cataluña. Revista de educación, 372, 141-169.
Knouse, S. B. y Fontenot, G. (2008). Benefits of the business college internship: A research review. Journal of Employment Counseling, 45(2), 61-66.
Lizama, P. y Boccardo, G. (2014). Guía de Asociación entre variables (Pearson y Spearman en SPSS). Universidad de Chile-Facultad de Ciencias Sociales (FACSO)-Departamento de Sociologia.
Llarena, R. (1992). Impacto de la Planeación en el Desarrollo de la Educación Superior. Fernández Alfredo y Santini, Laura. Dos décadas de planeación de Educación Superior. México. ANUIES, 53-99.
McKenzie, D., Assaf, N. y Cusolito, A. P. (2015). The demand for, and impact of, youth internships: evidence from a randomized experiment in Yemen: The World Bank.
Miller, A. L., Rocconi, L. M. y Dumford, A. D. (2018). Focus on the finish line: does high-impact practice participation influence career plans and early job attainment? Higher Education, 75(3), 489-506.
Ñopo, H., Robles, M. y Saavedra, J. (2002). Una medición del impacto del programa de capacitación laboral juvenil. ProJoven.
Pont, M. B. (2011). El sistema educativo de Alemania. Avances en Supervisión Educativa, (15).
Restrepo, L. F., y González, J. (2007). From pearson to Spearman. Revista Colombiana de Ciencias Pecuarias, 20(2), 183-192.
Rojas, C. R. (2011). Integración del Modelo de Competencias y su Impacto en la Práctica Docente de los Profesores del Colegio de Bachilleres del Estado de Hidalgo-Edición Única. Tesis de maestría. Tecnológico de Monterrety.
Sánchez, M. Á., Valentín, E. M. y Ortiz-de-Urbina-Criado, M. (2012). Análisis de las competencias adquiridas en los estudios de Dirección de Empresas y su grado de aplicación en las prácticas en empresas.
Revista complutense de educación, 23(1), 241-263.
Velarde, L. y Medina, A. (2014). Sistema Dual de Aprendizaje: Un modelo educativo dinámico para una formación dual. Paper presented at the Educación. Handbook T-IV. Congreso Interdisciplinario de Cuerpos Académicos.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Miriam Ibarra Mota, Francisco Arturo Bribiescas Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All contents of the electronic edition of the journal are distributed under a license and distribution "Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International" (CC-BY-NC-SA). You can see from here the informative version of the license.
Those authors/publications as having this journal agree to the following terms:
a) Is allowed and recommends authors / as disseminate their work via the Internet (p. eg .: institutional telematic files or on their website), which can produce interesting exchanges and increase appointments of the published work. (See The Effect of Open Access).