Sostenibilidad y emprendimiento venezolano: visión contextualizada desde sus actores

Authors

  • Luis Alberto Villalobos Álvarez Universidad Autónoma de Ciudad Juárez
  • Maira Sánchez Universidad de Carabobo
  • Dennis Zavala Universidad de Carabobo

DOI:

https://doi.org/10.20983/novarua.2019.18.2

Keywords:

Entrepreneurship, Business Sustainability, Economic, Social, Environmental

Abstract

The purpose of the research is to unveil the experiences of entrepreneurs in the framework of their entrepreneurship and business sustainability, in the context of a chocolate processing company and its derivatives in the state of Carabobo.
The method responds to a qualitative investigation of descriptive character; with support in the technique of the interview. For this, the structuring of thematic units was used, highlighting the entrepreneurship from the exploitation of opportunities and strengthening of networks, economic, social and environmental sustainability, which were contrasted with theorists such as: Kantin (2004), Shapero (1984), Schumpeter (1961) among others. The findings show a successful entrepreneurship contributing to the local productive system, generator of well-being to its environment and balanced in a sustainable way.

References

Barcellos, L. (2010). Modelos de gestión aplicados a la sostenibilidad empresarial. Barcelona: Universitat de Barcelona.

Calderón, M. (2014). La creatividad y el emprendimiento de la enseñanza universitaria de hoy. Revista Escenarios (en línea):

(2): 64-75. Disponible en: https://goo.gl/SYXa-AG (última consulta: 9 de diciembre de 2018).

Drucker, P. F. (1995). La empresa creadora de conocimiento. Cómo las compañías japonesas crean la dinámica de Innovación. Nueva York: Oxford University Press.

Fernández, R. (2011). La dimensión económica del desarrollo sostenible. España: Club Universitario.

Gil, A. y Barcellos, L. (2011). Los desafíos para la sostenibilidad empresarial en el siglo XXI. Revista Galega de Economía, 20(2): 1-22. Universidad de Santiago de Compostela, España. Disponible en: https://goo.gl/WA23Az (consulta: 24 de noviembre de 2018).

Gilder, J. (1984). El espíritu de la empresa. Madrid: Espasa Calpe.

Goetz, J. y LeCompte, M. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Ediciones Morata.

Kantis, H. (2004). Desarrollo emprendedor. América Latina y la experiencia internacional. Nueva York: Edición del Banco Interamericano de Desarrollo (BID).

Martínez Minguelez, M. (2006). Ciencia y arte en la metodología cualitativa (2.ª Ed.). México: Editorial Trillas.

McClelland, D. C. (1961). La sociedad de logros. Princeton, Nueva Jersey: Van Nostrand.

Organización de Naciones Unidas (ONU, 1987). Informe Brundland [en línea]. Disponible en: https://undocs.org/es/A/42/427 [consulta: 30 de julio de 2018].

Reeder, H. P. (2011). La praxis fenomenológica de Husserl. Bogotá, Colombia: Editorial San Pablo.

Romero, E. (2012). Desarrollos sostenible: Hacia la sostenibilidad ambiental. Nueva York: Produmedios.

Schumpeter, J.A. (1961). The Theory of Economic Development.

(3rd Edition). Nueva York: Oxford University Press.

Shapero, A. T. (1985). The entrepreneurial event. Ohio: College of Administrative

Science.

Taylor, S. y Bogdan, R. (1987).

Introducción a los métodos

cualitativos de investigación.

(3.ª ri). Barcelona:

Paidós Ibérica.

The Global Entrepreneurship

Monitor [página web].

Disponible: https://www.

gemconsortium.org/ [última

consulta: 30 de noviembre

de 2018].

Valles, M. S. (2002). Entrevistas

Cualitativas. Colección

Cuadernos Metodológicos,

Madrid, España. Centro

de Investigaciones Sociológicas.

Published

2020-03-19