Experience in the use of artificiali in higher education: The case of Tecnológico Nacional de México

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20983/reij.2025.1.9

Keywords:

artificial intelligence, higher education, technical information

Abstract

Artificial intelligence (ai) offers multiple benefits as a tool to improve and transform education derived from the personalization of teaching. In recent generations it has played an important role in school performance. This research aimed to assess the experience of higher education students at the Tecnológico Nacional de México campus Los Cabos regarding the use of artificial intelligence using mixed methodology to guide the research. The results indicated that students use ai in their learning process mainly to consult information. Among the most used technologies are the chatbot and generative tools. They found advantages in its use on access to information and personalized learning; among the disadvantages were identified the ethics of information processing and the need to have certain skills for efficient use. Regarding the experience in general it was stated that the treatment of information is a relevant point about plagiarism and the information obtained since they considered that redundancies and non-updated answers are given. It is concluded that these technologies are present in the academy; therefore, pertinent strategies must be implemented to take care of the IA management domain.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Virginia Berenice Niebla Zataraín, Tecnológico Nacional de México

Tecnológico Nacional de México, ites Los Cabos, México

María Guadalupe Beltrán Lizárraga, Tecnológico Nacional de México

Tecnológico Nacional de México, ites Los Cabos, México

Jesús Manuel Niebla Zataraín, Universidad Autónoma de Sinaloa

Facultad de Derecho, Universidad Autónoma de Sinaloa (UAS) campus Mazatlán

References

Al-Tkahyneh, K. M., Alghazo, E. M. y Tahat, D. (2023). The Advantages and Disadvantages of using Artificial Intelligence in Education. Journal of Educational and Social Research, 13(4), 105-117. https://doi.org/10.36941/jesr-2023-0094

Asociación Nacional de Universidades e Ins¬tituciones de Educación Superior (anuies). (2000). La educación superior en el siglo xxi. Líneas estratégicas de desarrollo: una pro¬puesta de la anuies.

Baltazar, C. (2022). Herramientas de ia aplica¬bles a la educación. Technology Rain Journal, 1(2), e15. https://technologyrain.com.ar/in¬dex.php/trj/article/view/15

Bermúdez, L. A., Arreola, D. L., Rodríguez, M. G., Aguilar, M. G. y Rubio, R. (2023). Impacto de la ia en la docencia en el nivel medio su¬perior. Jóvenes en la Ciencia, 21, 1-10. https:// www.jovenesenlaciencia.ugto.mx/index. php/jovenesenlaciencia/article/view/415

Chao-Rebolledo, C. y Rivera-Navarro, M. Á. (2024). Usos y percepciones de herramien¬tas de inteligencia artificial en la educa¬ción superior en México. Revista Iberoame¬ricana de Educación, 95(1), 57-72. https://doi. org/10.35362/rie9516259

Crawford, J., Cowling, M. y Allen, K. A. (2023). Leadership is Needed for Ethical Chatgpt: Character, Assessment, and Learning using Artificial Intelligence (ai). Journal of Universi¬ty Teaching & Learning Practice, 20(3), 2.

García-Antón, E. (2022). Los derechos humanos en la inteligencia artificial: su integración en los ods de la Agenda 2030.

García-Peña, V. R., Mora-Marcillo, A. B. y Ávi¬la-Ramírez, J. A. (2020). La inteligencia arti¬ficial en la educación. Dominio de las Cien¬cias, 6(3), 648-666. https://doi.org/10.23857/ dc.v6i3.1421

Guaña Moya, J., Arteaga-Alcívar, Y. y Cedeño Zambrano, M. E. (2023). Ventajas y desventa¬jas del uso de las herramientas de inteligen¬cia artificial en la educación. Revista Tecno¬pedagogía e Innovación, 2(2), 6-26. https://doi. org/10.62465/rti.v2n2.2023.34

Gutiérrez, C. Y. A., Díaz, S. y Porcayo, P. (2023). Modelo para la transferencia de conoci¬miento y de tecnología del sistema educati¬vo del Tecnm. Revista Electrónica sobre Cuer¬pos Académicos y Grupos de Investigación, 10(19). https://www.cagi.org.mx/index.php/ CAGI/article/view/296

Loble, L. (2018). Aprender a vivir en la era de la ia. Inteligencia artificial, promesas y amena¬zas. El correo de la Unesco, 3, julio-septiembre, 34-36. issn: 2220 2307.

Marciniak, R. y Gairín Sallán, J. (2018). Dimen¬siones de evaluación de calidad de educación virtual: revisión de modelos referentes. ried. Revista Iberoamericana de Educación a Dis¬tancia, 21(1), 217-238. https://doi.org/10.5944/ ried.21.1.16182

Marcos, M. A., Álvarez, A. M., Aguado, A. M., Paz, D. E., Saldaña, J. C. y Carrillo, J. W. (2023). Inteligencia artificial en la educación digital y los resultados de la valoración del aprendizaje. Mar Caribe de Josefrank Pernalete Lugo.

Marín Guamán, M. A. (2023). Chatgpt, venta¬jas, desventajas y el uso en la educación su¬perior. Killkana Social, 7(1), 3-8. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v7i1.1270

Miao, F., Holmes, W., Huang, R. y Zhang, H. (2021). Inteligencia artificial y educación: guía para las personas a cargo de formular políticas. Unesco.

Morales, M. (2023). Explorando el potencial de Chatgpt: una clasificación de prompts efecti¬vos para la enseñanza. http://biblioteca.gali¬leo.edu/tesario/handle/123456789/1348

Muñoz, E. L. (2023). Aplicación de la inteli¬gencia artificial en la educación superior. Docere, 29, 21-25. https://doi.org/10.33064/2023docere295075

O’Dea, X. y O’Dea, M. (2023). Is Artificial Inte¬lligence Really the Next Big Thing in Lear¬ning and Teaching in Higher Education? A Conceptual Paper. Journal of University Tea¬ching & Learning Practice, 20(5). https://doi. org/10.53761/1.20.5.05

Parra-Sánchez, J. S. (2022). Potencialidades de la inteligencia artificial en educación supe¬rior: un enfoque desde la personalización. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 14(1), 19-27. https://doi.org/10.37843/rted. v14i1.296

Pino Díez, R., Gómez Gómez, A. y Abajo Mar¬tínez, N. de. (2001). Introducción a la inteli¬gencia artificial: sistemas expertos, redes neu¬ronales artificiales y computación evolutiva. Universidad de Oviedo.

Ruiz Muñoz, G. y Paz Zamora, Y. (2024). Inte¬grando la inteligencia artificial en el pro¬ceso de enseñanza-aprendizaje. Polo del Conocimiento, 9(3), 2334-2358. http://dx.doi. org/10.23857/pc.v9i3.6792

Sanabria-Navarro, J., Silveira-Pérez, Y., Pé¬rez-Bravo, D. y De-Jesús Cortina-Núñez, M. (2023). Incidences of Artificial Intelligence in Contemporary Education. [Incidencias de la inteligencia artificial en la educación con-temporánea]. Comunicar, 77, 97-107. https:// doi.org/10.3916/C77-2023-08

Strzelecki, A. y ElArabawy, S. (2024). Investiga¬tion of the Moderation Effect of Gender and Study Level on the Acceptance and Use of Generative ai by Higher Education Students: Comparative Evidence from Poland and Egypt. British Jounal Educational Techonogy. 55(3). https://doi.org/10.1111/bjet.13425

Torres-Gómez, A. (2024). Necesidades de infor¬mación y percepción sobre las herramientas de inteligencia artificial en estudiantes de Doctorado en Investigación Educativa en Tlaxcala, México. Investigación Bibliotecoló¬gica: Archivonomía, Bibliotecología e Informa¬ción, 38(98), 79-98. https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2024.98.58852

Vera, F. (2023). Integración de la inteligencia artificial en la educación superior: desafíos y oportunidades. Transformar, 4(1), 17-34. https://revistatransformar.cl/index.php/transformar/article/view/84

Vera-Rubio, P. E., Bonilla-González, G. P., Qui¬shpe-Salcán, A. C. y Campos-Yedra, H. M. (2023). La inteligencia artificial en la educa¬ción superior: un enfoque transformador. Polo del Conocimiento, 85(8). 67-80. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/6193/html

Published

2025-01-28