La valoración de los estudiantes como un punto de evaluación a los profesores: estudio de caso

Autores/as

  • Y. Feria-Cuevas Universidad de Guadalajara
  • S. P. Torres Universidad de Guadalajara
  • C. M. E Loeza Universidad de Guadalajara

Palabras clave:

Evaluación docente, estudio longitudinal, relación Profesor-Estudiante

Resumen

Este es un estudio de carácter longitudinal en donde se aplicó un cuestionario a 281 estudiantes para calificar a sus profesores de primer y segundo semestre de una carrera de nueva creación. Se calificaron: a) Encuadre del curso; b) Lenguaje utilizado en el aula; c) Cumplimiento del programa de trabajo; d) Resolución de dudas en clase; e) Apoyo y asesoría en campo; y f) Tutorías. En los resultados, se encontraron diferencias entre los atributos de forma (los tres primeros) y los de fondo (los tres últimos), siendo estos los que obtuvieron menores calificaciones. Asimismo, se observó que con el tiempo (de 2008 a 2016), los profesores reciben calificaciones más bajas, entre ‘Bien’ y ‘Regular’. Se concluye que lo que más valoran los estudiantes y que califican con más exigencia, es la interacción Profesor-Estudiante reflejada en los atributos de fondo.

Citas

Ávila, L. J. y Tavares, S. M. J. (2018). “Resistance to

classroom observation in the context of teacher

evaluation: teachers’ and department heads’ experiencies

and perspectives”. Educ. Assc. Eval.

Acc 30:7-26 DOI 10.1007/s11092-017-9261-5

Davis, H. A. (2003). “Conceptualizing the role of

student-teacher relationships on children’s social

and cognitive development”. Educational

Psychologist. 38, 207-234.

Davis, H. A. y Lease, A. M. (2007). “Perceived organizational

structure for teacher liking: the role of

peers’ perceptions of teacher liking in teacherstudents

relationship quality, motivation and

achievement”. Social Psychology of Education.

:403–427 DOI 10.1007/s11218-007-9031-1.

Feldens, M.G.F. y Duncan, J.K.(1986). “Improving

university teaching: what Brazilian students say

about their teachers”. Higher Education 15:641-

Feldman K.A.(1976). “The superior college teacher

from the students’ view”. Research in higher education.

:243-288.

Feldman, K.A. Identifying exemplary teachers and

teaching: evidence from students ratings. En

Perry R.P. y Smart J.C. (Eds.) The scholarship

of teaching and learning in higher education:

An evidence-based perspective. Netherlands,

Springer. 93-143, 2007.

Goe, L., Bell, C. y Little, O. Approaches to evaluating

teachers effectiveness: A research synthesis.

Whashington D.C., E.U.A. National Comprehensive

Center for Teacher Quality. Pp. 1-100.

Hamre, B.K. y Pianta, R.C. (2001). “Early Teacher-

Child relationships and the trajectory of

children’s school outcomes through eighth grade”.

Child Development 72(2):625-638.

Henderson-King, D. y Smith, M. N. (2006). “Meaning

of education for university students: academic

motivation and personal values as predictors”.

Social Psychology of Education 9 195-221

DOI: 10.1007/s11218-006-0006-4.

Marks, H. M. (2000). “Student engagement in instructional

activity: Patterns in the elementary,

middle and high school years”. American educational

research journal 37(1): 153-184.

Millet, C.M., Stickler, L.M., Payne, D.G. y Dwyer,

C.A. A culture of evidence: Critical features of

assessments for postsecondary student learning.

Educational training service, E.U.A. Pp

-23. 2007.

Pianta, R. C., Hamre, B. K. y Allen, J. P. Teacher-

Student relationships and engagement: Conceptualizing,

measuring, and improving the capacity

of classrooms interactions. En Christenson

S.L., Reschly A.L., y Wylie C. (eds). Handbook

of research on student engagement. New York,

EUA. Springer Verlag New York. 365-385, 2012.

DOI 10.1007/978-1-4614-2018-7_17.

Raviv, A., Bar-Tal, D., Raviv, A., Biran, B. y Sela, Z. (2003). “Teachers’ epistemic authority: perceptions of students and teachers”. Social Psychology of Education 6:17-42.

Spilt, J. L., Koomen, H. M. y Thijs, J. T. (2011). “Teacher wellbeing: The importance of Teacher-Students relationships”. Educational Psychology Review, 23:457-477 DOI 10.1007/s10648-011-9170-y

Wei, Michael, Zhou, Yalun, Barber, Carolyn y Den Brok, Perry. (2015). “Chinese students’ perceptions of teacher-student interpersonal behaviour and implications”. System 55. 134-144

Descargas

Publicado

2018-08-28

Número

Sección

Artículos de Investigación Original