The impact of Business Sustainability over Organizational Culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20983/novarua.2020.20.3

Keywords:

Management, Corporate Sustainability, Organizational Culture

Abstract

Business Sustainability is being increasingly promoted by companies, attending to social manifestations defending common benefit. Corporate social responsibility turns insufficient while its ecological ethical-cultural compromise remains separately configured from its operations. This study approaches the impact of Business Sustainability over Organizational Culture in meat and food product distributing businesses in Nuevo Casas Grandes, Chihuahua. A transectional correlationalcausal study was conducted in 15 of these businesses. Findings infer that businesses should focus and privilege relations with suppliers, as well with commercial communication policies for excellent attention to consumers and clients. It was concluded that is necessary a sustainable management and participative leadership, committed to continuous training in order to integrate intellectual and ethical capital that drive businesses to change processes based in Entrepreneurial  Social Responsibility and the accomplishment of social and environmental objectives.

Author Biography

Mayte Arambula Magallanes, Instituto Tecnológico Superior de Nuevo Casas Grandes

Grado académico: Doctorado en Ciencias en el área de Pedagogía.

References

Barrera, A. M. (2016). Caracterizacion de la implementacion de las acciones de Responsabilidad Social Empresarial en el Grupo Emtria bajo los Indicadores ETHOS.

Bermejo, R. (2014). Del desarrollo sostenible según Brundtland a la sostenibilidad como biomimesis. Hegoa.

Blázquez, M. y Peretti, F. (2012). Modelo para gestionar la sustentabilidad de las organizaciones a través de la rentabilidad, adaptabilidad e imagen. Estudios Gerenciales, 28(125), 40-50. DOI: https://doi.org/10.1016/S0123-5923(12)70006-2.

Caridad, M., Malpica, H. y Pelekais, D. (2014). Respondabilidad gerencial : elemento integrador de la sustentabilidad en la responsabilidad social empresarial. Opciòn, 30, 35–54.

Ethos, I. (2011). Indicadores Ethos de Responsabilidad Social Empresarial. Recuperado de www.ethos.org.br.

Forbes, S. (2014a). Empresas Sustentables, Las Preferidas Entre Empleados. Recuperado de https://www.forbes.com.mx/empresas-sustentables-las-preferidas-entre-empleados/.

Forbes, S. (2014b). La empresas deben hacer sustentables sus modelos de negocios. Recuperado de https://www.forbes.com.mx/empresas-deben-hacer-sustentables-sus-modelos-negocios/.

Lussier, R. N. y Achua, C. (2011). Liderazgo. Teoria, aplicaciòn y desarrollo de habilidades (4ª ed.). Mexico: CENGAGE Learning.

Martínez, R. y Martínez, D. (2016). Perspectivas de la sustentabilidad : teoría y campos de análisis. Pensamiento actual, 16(26), 123–145.

Münch, L. (2005). Liderazgo y Dirección. México: Trillas.

Mura, C., Gustavo, H., Reyes, P. y Ismael, J. (2015). De la sostenibilidad a la sustentabilidad. Modelo de desarrollo sustentable para su implementación en políticas y proyectos. Revista Escuela de Administración de Negocios, 78, 40-54.

Ojeda, R. N. y Jimenez, O. (2011). Responsabilidad social y sustentabilidad : Identificacion del desempeño socialmente responsable de acuerdo con el Modelo Boston College. Administración, 31-46.

Portales, L., García, C., Camacho, G. y Arandia, O. (2009). Modelo de sustentabilidad empresarial pentadimensional : Aproximación Teórica. Administración y organizaciones, 12(23), 113-129.

Siliceo, A., Casares, D. y González, J. L. (1999). Liderazgo, Valores y Cultura Organizacional (1ª ed.). Mexico: McGraw Hill Interamericana Editores.

Suárez, A. (2013). Sustentabilidad empresarial, seguridad energética y ética ambiental en Chile. Acta bioethica, 19(2), 199-208.

Valle, U. (2012). La Sustentabilidad como Modelo de Desarrollo

Responsable y Competitivo. Eidenar, 11, 97–107.

Xercavins, J., Cayuela, D., Cervantes, G. y Sabater, A. (2005). Desarrollo sostenible (1ª ed.). Barcelona: Ediciones UPC.

Zambrano, J. (2011). Sustentabilidad empresarial y aprendizaje transformativo : orientaciones para la administración por valores. Dimensión Empresarial, 9(2), 16-21.

Published

2020-06-25